Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 04:19:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE  (gelezen 29779 keer)

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #180 Gepost op: 12 June 2025, 20:25:34 »
Mooie line up!!

Ps ik heb je een pb gestuurd

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #181 Gepost op: 13 June 2025, 21:20:16 »
Hier een afbeelding van drie treinen, de V200, de TEE DE-IV en de DE-5. Er ontbreken nog de vt08 en de vt11.5.



Wat is hier zo bijzonder aan? En wat hebben ze gemeen?
Dat zijn de Voith lucht- waterkoelers. In Duitsland begon de wederopbouw en voor de spoorwegen werden de nodige locomotieven en treinstellen waaronder de vt08. Voor de koeling van de dieselmotoren werd een nieuw koelsysteem door Voith ontwikkeld dat al snel succesvol bleek.
In Nederland waren de laatste complete oorlogsschade treinstellen gerepareerd en in dienst gesteld. Wat overbleef waren incomplete treinstellen. Bij de dieseltreinstellen DE-5 waren er 12 van de 18 oorspronkelijke treinstellen in dienst gesteld. Over waren twee ABk rijtuigen en twee mD rijtuigen die  als reserve dienden. Dan waren er nog een uitgebrande mD rijtuigen. Er is 1952 besloten om onder gebruik making van beschikbare C rijtuigen van de ElD-5 om twee DE-5 treinstellen samen te stellen. De opdracht werd aan Mulder te Boskoop gegund. Deze twee treinstellen, de 196 en 197 werden in 1953 in dienst gesteld. Nu alle twee de reserve motorwagens in dienst waren, zijn er geen reserve motorwagens meer beschikbaar.
De NS besloot toen om uit de resterende mD's een nieuwe mD op te bouwen. De gelegenheid werd meteen aangegrepen om de achilleshiel van de motorwagens, de koeling, te verbeteren. En zo kwam de Voith lucht-waterkoelers in beeld.  Werkspoor heeft deze verbouwing uitgevoerd en de mD 195 in 1953 opgeleverd. Deze verbouwing was succesvol gebleken want oververhitting van de Werkspoor RUB motoren kwamen niet meer voor.
Jammer is dat de andere motorwagens niet aangepast zijn, dat had de betrouwbaarheid van ze zeker verhoogd en mogelijkerwijs een langere levensduur. Het zal wel te maken hebben met de beschikbare financiën. Maar de kennis die Werkspoor hiermee heeft opgedaan is niet verloren gegaan, die is gebruikt om de TEE DEIV een succes te laten worden.

Hier nog een afbeelding van de DE-5 en de ElD-5




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40