Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:42:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE  (gelezen 28312 keer)

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #180 Gepost op: 12 June 2025, 20:25:34 »
Mooie line up!!

Ps ik heb je een pb gestuurd

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #181 Gepost op: 13 June 2025, 21:20:16 »
Hier een afbeelding van drie treinen, de V200, de TEE DE-IV en de DE-5. Er ontbreken nog de vt08 en de vt11.5.



Wat is hier zo bijzonder aan? En wat hebben ze gemeen?
Dat zijn de Voith lucht- waterkoelers. In Duitsland begon de wederopbouw en voor de spoorwegen werden de nodige locomotieven en treinstellen waaronder de vt08. Voor de koeling van de dieselmotoren werd een nieuw koelsysteem door Voith ontwikkeld dat al snel succesvol bleek.
In Nederland waren de laatste complete oorlogsschade treinstellen gerepareerd en in dienst gesteld. Wat overbleef waren incomplete treinstellen. Bij de dieseltreinstellen DE-5 waren er 12 van de 18 oorspronkelijke treinstellen in dienst gesteld. Over waren twee ABk rijtuigen en twee mD rijtuigen die  als reserve dienden. Dan waren er nog een uitgebrande mD rijtuigen. Er is 1952 besloten om onder gebruik making van beschikbare C rijtuigen van de ElD-5 om twee DE-5 treinstellen samen te stellen. De opdracht werd aan Mulder te Boskoop gegund. Deze twee treinstellen, de 196 en 197 werden in 1953 in dienst gesteld. Nu alle twee de reserve motorwagens in dienst waren, zijn er geen reserve motorwagens meer beschikbaar.
De NS besloot toen om uit de resterende mD's een nieuwe mD op te bouwen. De gelegenheid werd meteen aangegrepen om de achilleshiel van de motorwagens, de koeling, te verbeteren. En zo kwam de Voith lucht-waterkoelers in beeld.  Werkspoor heeft deze verbouwing uitgevoerd en de mD 195 in 1953 opgeleverd. Deze verbouwing was succesvol gebleken want oververhitting van de Werkspoor RUB motoren kwamen niet meer voor.
Jammer is dat de andere motorwagens niet aangepast zijn, dat had de betrouwbaarheid van ze zeker verhoogd en mogelijkerwijs een langere levensduur. Het zal wel te maken hebben met de beschikbare financiën. Maar de kennis die Werkspoor hiermee heeft opgedaan is niet verloren gegaan, die is gebruikt om de TEE DEIV een succes te laten worden.

Hier nog een afbeelding van de DE-5 en de ElD-5




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40