Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 23:22:07
Terugverende koppeling
door
Ronald69
Vandaag
om 23:22:06
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
Vandaag
om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
Vandaag
om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
Vandaag
om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
Vandaag
om 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
1
...
11
12
[
13
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE (gelezen 29807 keer)
M. Ardon
Offline
Berichten: 114
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #180 Gepost op:
12 June 2025, 20:25:34 »
Mooie line up!!
Ps ik heb je een pb gestuurd
Gelogd
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1129
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
«
Reactie #181 Gepost op:
13 June 2025, 21:20:16 »
Hier een afbeelding van drie treinen, de V200, de TEE DE-IV en de DE-5. Er ontbreken nog de vt08 en de vt11.5.
Wat is hier zo bijzonder aan? En wat hebben ze gemeen?
Dat zijn de Voith lucht- waterkoelers. In Duitsland begon de wederopbouw en voor de spoorwegen werden de nodige locomotieven en treinstellen waaronder de vt08. Voor de koeling van de dieselmotoren werd een nieuw koelsysteem door Voith ontwikkeld dat al snel succesvol bleek.
In Nederland waren de laatste complete oorlogsschade treinstellen gerepareerd en in dienst gesteld. Wat overbleef waren incomplete treinstellen. Bij de dieseltreinstellen DE-5 waren er 12 van de 18 oorspronkelijke treinstellen in dienst gesteld. Over waren twee ABk rijtuigen en twee mD rijtuigen die als reserve dienden. Dan waren er nog een uitgebrande mD rijtuigen. Er is 1952 besloten om onder gebruik making van beschikbare C rijtuigen van de ElD-5 om twee DE-5 treinstellen samen te stellen. De opdracht werd aan Mulder te Boskoop gegund. Deze twee treinstellen, de 196 en 197 werden in 1953 in dienst gesteld. Nu alle twee de reserve motorwagens in dienst waren, zijn er geen reserve motorwagens meer beschikbaar.
De NS besloot toen om uit de resterende mD's een nieuwe mD op te bouwen. De gelegenheid werd meteen aangegrepen om de achilleshiel van de motorwagens, de koeling, te verbeteren. En zo kwam de Voith lucht-waterkoelers in beeld. Werkspoor heeft deze verbouwing uitgevoerd en de mD 195 in 1953 opgeleverd. Deze verbouwing was succesvol gebleken want oververhitting van de Werkspoor RUB motoren kwamen niet meer voor.
Jammer is dat de andere motorwagens niet aangepast zijn, dat had de betrouwbaarheid van ze zeker verhoogd en mogelijkerwijs een langere levensduur. Het zal wel te maken hebben met de beschikbare financiën. Maar de kennis die Werkspoor hiermee heeft opgedaan is niet verloren gegaan, die is gebruikt om de TEE DEIV een succes te laten worden.
Hier nog een afbeelding van de DE-5 en de ElD-5
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
1
...
11
12
[
13
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE