Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 23:22:07
Terugverende koppeling door Ronald69
Vandaag om 23:22:06
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
  

Auteur Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE  (gelezen 29807 keer)

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #180 Gepost op: 12 June 2025, 20:25:34 »
Mooie line up!!

Ps ik heb je een pb gestuurd

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #181 Gepost op: 13 June 2025, 21:20:16 »
Hier een afbeelding van drie treinen, de V200, de TEE DE-IV en de DE-5. Er ontbreken nog de vt08 en de vt11.5.



Wat is hier zo bijzonder aan? En wat hebben ze gemeen?
Dat zijn de Voith lucht- waterkoelers. In Duitsland begon de wederopbouw en voor de spoorwegen werden de nodige locomotieven en treinstellen waaronder de vt08. Voor de koeling van de dieselmotoren werd een nieuw koelsysteem door Voith ontwikkeld dat al snel succesvol bleek.
In Nederland waren de laatste complete oorlogsschade treinstellen gerepareerd en in dienst gesteld. Wat overbleef waren incomplete treinstellen. Bij de dieseltreinstellen DE-5 waren er 12 van de 18 oorspronkelijke treinstellen in dienst gesteld. Over waren twee ABk rijtuigen en twee mD rijtuigen die  als reserve dienden. Dan waren er nog een uitgebrande mD rijtuigen. Er is 1952 besloten om onder gebruik making van beschikbare C rijtuigen van de ElD-5 om twee DE-5 treinstellen samen te stellen. De opdracht werd aan Mulder te Boskoop gegund. Deze twee treinstellen, de 196 en 197 werden in 1953 in dienst gesteld. Nu alle twee de reserve motorwagens in dienst waren, zijn er geen reserve motorwagens meer beschikbaar.
De NS besloot toen om uit de resterende mD's een nieuwe mD op te bouwen. De gelegenheid werd meteen aangegrepen om de achilleshiel van de motorwagens, de koeling, te verbeteren. En zo kwam de Voith lucht-waterkoelers in beeld.  Werkspoor heeft deze verbouwing uitgevoerd en de mD 195 in 1953 opgeleverd. Deze verbouwing was succesvol gebleken want oververhitting van de Werkspoor RUB motoren kwamen niet meer voor.
Jammer is dat de andere motorwagens niet aangepast zijn, dat had de betrouwbaarheid van ze zeker verhoogd en mogelijkerwijs een langere levensduur. Het zal wel te maken hebben met de beschikbare financiën. Maar de kennis die Werkspoor hiermee heeft opgedaan is niet verloren gegaan, die is gebruikt om de TEE DEIV een succes te laten worden.

Hier nog een afbeelding van de DE-5 en de ElD-5




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40