Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 15:23:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30

Auteur Topic: Mafen NS sein met cijferbak - aansturing  (gelezen 8646 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Mafen NS sein met cijferbak - aansturing
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2024, 14:31:33 »
Citaat van: bask185
...Het is alleen niet super mooi verder...

Inderdaad, ziet er niet uit. ;) 0402 is ook veel te grof. Maar een goede Bestücker moet zonder problemen 0201 kunnen verwerken.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2024, 14:59:35 »
Ja dat weet ik, maar 0201 leds dat zou een te dure gelegenheid worden. Vooral voor kleine aantallen. Als je bij JLCPCB 0201 componenten pakt, heb je geen economic pcba service. En er moet ook wat spul op de achterkant zoals weerstandjes, en misschien iets van een uController laten meebestucken. Dus standard PCBA service heb je sws al te pakken. En ik ga geen 500 van deze dingen maken.

Ik denk ook als je daadwerkelijk zo'n print maakt met die 0201 leds en dat ook als front wilt gebruiken, dat het nog steeds niet mooi uitpakt. Dus iets van een masker er voor/ of eigenlijk goede integratie in het sien zelf, wil je waarschijnlijk alsnog hebben.

Dit was de eerste versie. De Leds passen net aan 5 kolommen met 7 rijen, en dan heb ik een nog kleinere footprint voor die leds daar die standaard library dingen te groot zijn.

Daarom maakte ik een iets minder mooie met 0402 leds. Aan de achterzijde wilde ik met de hand een paar diodes zetten en dan draden aan pads solderen. Dit alleen om kosten te drukken. om uberhaupt iets te maken.

Ik dacht, als je toch een masker/mooie voorkant nodig heb, kom je misschien ook wel weg met grotere leds.

Bas
« Laatst bewerkt op: 04 June 2024, 15:01:12 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ArnodeBruin

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 June 2024, 00:21:15 »
Hallo

Kan de Yamorc 8116 samen met Mafen NS seinen van rood via geel naar groen schakelen met programma koploper of iTrain? Ik hoop dat wel duidelijk is?
Groet Arno

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 10 June 2024, 11:40:34 »
Maximaal 3 cijfers per bak is mogelijk.
Bron, interne ProRail voorschriften (montagebladen lichtbak)
Zit daar dan ook enige logica achter of kan een sein (bijvoorbeeld) 4, 8 en 13 tonen of is dat zo onlogisch als maar kan en is 4, 6 en 8 logischer (net zoals alleen 8, 12 en 13?)

Ja dat weet ik, maar 0201 leds dat zou een te dure gelegenheid worden. Vooral voor kleine aantallen. Als je bij JLCPCB 0201 componenten pakt, heb je geen economic pcba service.
[...]
Ik denk ook als je daadwerkelijk zo'n print maakt met die 0201 leds en dat ook als front wilt gebruiken, dat het nog steeds niet mooi uitpakt. Dus iets van een masker er voor/ of eigenlijk goede integratie in het sien zelf, wil je waarschijnlijk alsnog hebben.
Ik denk inderdaad dat je niet aan een masker ontkomt. Is het niet vanwege lichtlekkage, danwel omdat SMD-LEDs in dit formaat de diode uit het centrum van het onderdeel hebben zitten, waardoor het lichtbeeld al snel raar asymmetrisch zou kunnen worden.

Zelf recent ervaring opgedaan met het zelf solderen van een 0201 onderdeel en dat is me (onder de microscoop) erg meegevallen. Zodra ik dat ding vast neer kan zetten (hij neemt gewoon veel ruimte in) of extreem opruim, ga ik het echt proberen om zo'n cijferbak in 0201 te maken ;) .

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 11 June 2024, 11:48:11 »
Citaat van: ArnodeBruin
Kan de Yamorc 8116 samen met Mafen NS seinen van rood via geel naar groen schakelen met programma koploper of iTrain? Ik hoop dat wel duidelijk is?

Zou ik moeten gaan proberen. Standaard zal de YD8116 het sein niet op die manier aansturen.

Grtzz,
Karst

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 11 June 2024, 11:50:52 »
....van rood via geel naar groen .....
Bedoel je niet andersom, van groen via geel naar rood?
Beide komen overigens voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #21 Gepost op: 11 June 2024, 12:18:03 »
Dat regelt iTrain voor je. Die stuurt eerst kort geel aan en dan rood.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #22 Gepost op: 11 June 2024, 12:41:13 »
Je kunt natuurlijk alle Ledjes in het bord vh sein zelf hebben maar waarom niet een aantal fibers uit een fiber(glas) lamp en die door de paal van het sein onder de baan in een kastje met alle ledjes stoppen.... (merk wel op dat ik niet weet hoe buigzaam ze zijn)

Dat kastje met Ledjes is eenvoudig te printen lijkt me en die fibers steek je er zo in......

Ik ben namelijk met lampunits bezig voor een Beacon class in een wat grotere schaal en daar wil ik deze techniek ook gebruiken.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 11 June 2024, 12:54:54 »
@Rail-Kees: wat je voorstelt doen ze in het grootbedrijf ook. Vanuit de seinbak loopt een bundel fibers naar een kast onderaan de paal waar de lampen in zitten. Dan hoeven ze niet in de mast te klimmen om een kapotte lamp te vervangen. Ik meen dit in het station van Dordrecht gezien te hebben, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #24 Gepost op: 11 June 2024, 14:20:40 »
Hallo Martin,

Dat regelt iTrain voor je. Die stuurt eerst kort geel aan en dan rood.
Is dit binnen iTrain een standaard schakelmethode voor alle NS seinen of heeft iTrain een aparte definitie voor P-seinen?
Voor zover mijn kennis gaat "vallen alleen de P-seinen af over geel"...

Bij de DR4018 hebben we destijds bij iTrain en Koploper voor de P-seinen gebruik gemaakt van een aparte schakelvolgorde in combinatie met een aangepaste aansluiting....

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75880.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69643.0

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 14:29:46 door Bert_Apd »

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 June 2024, 14:26:49 »
Klaas, het klopt wat je zegt. Er zijn alleen niet zo veel van dergelijke seinen (op het totaal).
Groet, Frank

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #26 Gepost op: 11 June 2024, 16:47:21 »
@Rail-Kees: wat je voorstelt doen ze in het grootbedrijf ook. Vanuit de seinbak loopt een bundel fibers naar een kast onderaan de paal waar de lampen in zitten.

Het zou moeten kunnen....

Uitgaande van een fiber met een diameter van 0,3-0,4 mm dan komt je bakje op een dikte van 5-6mm.

Alles door de paal naar beneden waar je dan een stekker maakt met de fibers er in die je op een kastje met de Led's aansluit,

Zie Hier (vond dit op het grote www):

The normal recommendation for fiber optic cable is the minimum bend radius under tension during pulling is 20 times the diameter of the cable (d). When not under tension (after installation), the minimum recommended long term bend radius is 10 times the cable diameter.

ArnodeBruin

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 June 2024, 21:31:44 »
Klaas,

Ja beide bedoel ik, van rood --> kort geel -->groen, meestal bij de station en van groen --> kort geel --> rood bij vrijbaan met P-sein.

Martin, ik weet niet of met aspect werken?

Maar goed, ik ga binnenkort sein + Yamorc met iTrain schakelen testen. Eerst mijn treinbaan bouwen.

Groet Arno

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #28 Gepost op: 11 June 2024, 22:31:15 »
[...]maar waarom niet een aantal fibers uit een fiber(glas) lamp en die door de paal van het sein onder de baan in een kastje met alle ledjes stoppen.... (merk wel op dat ik niet weet hoe buigzaam ze zijn)
Omdat het gebrek aan flexibiliteit precies het punt is waardoor dit niet gaat werken. Die vezels moeten idioot kleine bochtjes maken: korter dan waarschijnlijk goed is en mogelijk lichtverlies oplevert. Én je gaat er nogal wat nodig hebben. Als de bochtjes het probleem niet zijn, is het het aantal wel. Ik zou echt niet weten hoe je die allemaal door de paal moet krijgen.

Ook is mijn ervaring dat het precies uitlijnen van vezels in de juiste lichtstraal enorm lastig is: een hele kleine afwijking is voldoende om een groot verschil in lichtsterkte te krijgen.

Ik heb professionele vezels (125 micrometer en 90 uit m'n hoofd) in handen gehad en reststukken bewaard voor de modelbouw. Helaas zijn die vezels nogal stug én het is verrekte moeilijk om daar licht uit te krijgen, allereerst omdat ze zo klein zijn en het heel moeilijk is ze loodrecht en zonder schade in te korten en omdat ze geoptimaliseerd zijn voor onzichtbaar licht (infrarood). Ik heb er in ieder geval nooit bruikbare resultaten mee gehaald.

MarkSpoor

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2024, 23:55:37 »
Even goed opletten met bestellen van de NS Mafen seinen. Mafen heeft bedacht dat sein ‘rechts’ niet het sein is wat rechts van de baan staat, maar waar de lampen aan de rechterkant gemonteerd staan (maar dat is eigenlijk links van het spoor). Digikeijs had dat destijds wel goed.

Mijn dealer heeft hierover ook a contact opgenomen met Mafen.

Ik mag het sein omruilen.