Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: ICM 4011 klaar voor de toekomst  (gelezen 5659 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 12:42:24 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 12:47:28 »
Brainwave: je zou uit oud ICM prachtige nieuwe motorposten kunnen knutselen. Twee doorloopkoppen op 1 bak. Brede laaddeuren als in DDM1 er in en dan kan personeel en pakketten van de ene naar de andere bak wanneer gesorteerd wordt in twee gekoppelde MP's  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2024, 00:58:20 »
In Nederland staan her en der nog oudere stellen opgesteld, denk aan brandweer oefenterreinen.
Arnhem, Utrecht, Wijster, Botlek, om er maar een paar te noemen, daar staan ook treinen opgesteld, een aantal van de 0 serie zijn daar opgesteld (geweest), mogelijk zijn daar de doorloopkoppen uit te halen. Mits ze er al niet uitgehaald zijn.
De staat van die stellen op die oefenterreinen is alles behalve florisant vandaag de dag, die staan al vele jaren in wind en regen onverwarmd vocht te absorberen.
Daarnaast is aan de proto stellen eigenlijk alles afwijkend en is praktisch niets uitwisselbaar met een serietreinstel.

Het is ook niet voor niets dat die 7 prototypes destijds afgeschreven zijn toen ICM gemoderniseerd werd.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2024, 19:47:00 »
Laat eerst het Spoorwegmuseum zelf maareens met het eventuele nieuws komen, ipv wat hobbyisten die denken dat ze woordvoerder zijn en allemaal het nieuws als eerste willen te brengen ;)
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2024, 20:08:53 »
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.
En ook daarvan was geen van die mensen een woordvoerder van NS, en niet iedereen in zo'n bedrijf is woordvoerder en zit dicht bij het vuur in een groot bedrijf dus ook daar worden genoeg geruchten al snel verkocht als werkelijkheid ineens...

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2024, 22:35:26 »
Behalve door een treinmachinist van de NS, ook door deze bron: https://www.facebook.com/HetSpoorwegmuseum
Ik heb daar best wel vertrouwen in, of ben ik volgens u te naïef?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #22 Gepost op: 25 May 2024, 23:08:37 »
Dat was ook een bericht zoals ik op doelde, maar dat bericht is pas van gisteren ;)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #23 Gepost op: 26 May 2024, 12:21:34 »
Kan het spoorwegmuseum deze mooi gebruiken voor de pendeldienst met Utrecht Centraal 😉
Mvg Mark

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #24 Gepost op: 26 May 2024, 21:59:21 »
Dat zal niet gaan gebeuren, die trein wordt gereden door NS.
En dat kan alleen een beetje uit doordat het gebeurt met een standaard NS trein waar simpelweg al hun personeel bekendheid op heeft. Nu heeft praktisch elke machinist wel ICM ook, maar de vraag is of je zomaar wilt kan en alleman op je museumtreinen terecht komt.

Daarnaast als je zoiets met museum materieel gaat rijden slijt het fors meer, en legt dat een grote druk op de vrijwilligers die het museum materieel moeten onderhouden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #25 Gepost op: 27 May 2024, 08:22:20 »
rust roest .

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #26 Gepost op: 27 May 2024, 09:39:56 »
Precies dat… er kan heus wel wat stuk gaan, maar verder wat slijt er nou echt? Sleepstuk van de stroomafnemer en de remblokken/voering. Zijn ook geen lastig te vervangen onderdelen. Goed preventief onderhoud voorkomt ook al veel.

Maar goed ik zou inderdaad ook niet iedereen erop laten rijden als het mijn materieel is. Je wil niet elke maand naar de kuilwielenbank moeten door lomp remgedrag.

En nee ik ben niet zomaar een stuurlui aan wal, ik heb 8 jaar bij diverse stichtingen rondgelopen.

Groeten Edwin.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #27 Gepost op: 27 May 2024, 10:49:33 »
Moet dat ding niet eerst nog 25 jaar opgeborgen worden? Voor mijn gevoel is dit nog niet museaal zeg maar. Ik zie ze ook nog dagelijks rijden enzo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #28 Gepost op: 27 May 2024, 11:04:21 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Als er in de toekomst nog maar een treinstel over is heeft een doorloopkop weinig zin toch? Niets om door te lopen :-)

Groet Hans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #29 Gepost op: 27 May 2024, 11:16:57 »
Een treinstel heeft toch 2 koppen? Die kun je tegenover elkaar zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.