Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: ICM 4011 klaar voor de toekomst  (gelezen 5789 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 12:42:24 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 12:47:28 »
Brainwave: je zou uit oud ICM prachtige nieuwe motorposten kunnen knutselen. Twee doorloopkoppen op 1 bak. Brede laaddeuren als in DDM1 er in en dan kan personeel en pakketten van de ene naar de andere bak wanneer gesorteerd wordt in twee gekoppelde MP's  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2024, 00:58:20 »
In Nederland staan her en der nog oudere stellen opgesteld, denk aan brandweer oefenterreinen.
Arnhem, Utrecht, Wijster, Botlek, om er maar een paar te noemen, daar staan ook treinen opgesteld, een aantal van de 0 serie zijn daar opgesteld (geweest), mogelijk zijn daar de doorloopkoppen uit te halen. Mits ze er al niet uitgehaald zijn.
De staat van die stellen op die oefenterreinen is alles behalve florisant vandaag de dag, die staan al vele jaren in wind en regen onverwarmd vocht te absorberen.
Daarnaast is aan de proto stellen eigenlijk alles afwijkend en is praktisch niets uitwisselbaar met een serietreinstel.

Het is ook niet voor niets dat die 7 prototypes destijds afgeschreven zijn toen ICM gemoderniseerd werd.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2024, 19:47:00 »
Laat eerst het Spoorwegmuseum zelf maareens met het eventuele nieuws komen, ipv wat hobbyisten die denken dat ze woordvoerder zijn en allemaal het nieuws als eerste willen te brengen ;)
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2024, 20:08:53 »
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.
En ook daarvan was geen van die mensen een woordvoerder van NS, en niet iedereen in zo'n bedrijf is woordvoerder en zit dicht bij het vuur in een groot bedrijf dus ook daar worden genoeg geruchten al snel verkocht als werkelijkheid ineens...

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2024, 22:35:26 »
Behalve door een treinmachinist van de NS, ook door deze bron: https://www.facebook.com/HetSpoorwegmuseum
Ik heb daar best wel vertrouwen in, of ben ik volgens u te naïef?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #22 Gepost op: 25 May 2024, 23:08:37 »
Dat was ook een bericht zoals ik op doelde, maar dat bericht is pas van gisteren ;)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #23 Gepost op: 26 May 2024, 12:21:34 »
Kan het spoorwegmuseum deze mooi gebruiken voor de pendeldienst met Utrecht Centraal 😉
Mvg Mark

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #24 Gepost op: 26 May 2024, 21:59:21 »
Dat zal niet gaan gebeuren, die trein wordt gereden door NS.
En dat kan alleen een beetje uit doordat het gebeurt met een standaard NS trein waar simpelweg al hun personeel bekendheid op heeft. Nu heeft praktisch elke machinist wel ICM ook, maar de vraag is of je zomaar wilt kan en alleman op je museumtreinen terecht komt.

Daarnaast als je zoiets met museum materieel gaat rijden slijt het fors meer, en legt dat een grote druk op de vrijwilligers die het museum materieel moeten onderhouden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #25 Gepost op: 27 May 2024, 08:22:20 »
rust roest .

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #26 Gepost op: 27 May 2024, 09:39:56 »
Precies dat… er kan heus wel wat stuk gaan, maar verder wat slijt er nou echt? Sleepstuk van de stroomafnemer en de remblokken/voering. Zijn ook geen lastig te vervangen onderdelen. Goed preventief onderhoud voorkomt ook al veel.

Maar goed ik zou inderdaad ook niet iedereen erop laten rijden als het mijn materieel is. Je wil niet elke maand naar de kuilwielenbank moeten door lomp remgedrag.

En nee ik ben niet zomaar een stuurlui aan wal, ik heb 8 jaar bij diverse stichtingen rondgelopen.

Groeten Edwin.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #27 Gepost op: 27 May 2024, 10:49:33 »
Moet dat ding niet eerst nog 25 jaar opgeborgen worden? Voor mijn gevoel is dit nog niet museaal zeg maar. Ik zie ze ook nog dagelijks rijden enzo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #28 Gepost op: 27 May 2024, 11:04:21 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Als er in de toekomst nog maar een treinstel over is heeft een doorloopkop weinig zin toch? Niets om door te lopen :-)

Groet Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #29 Gepost op: 27 May 2024, 11:16:57 »
Een treinstel heeft toch 2 koppen? Die kun je tegenover elkaar zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.