Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: ICM 4011 klaar voor de toekomst  (gelezen 6037 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 12:42:24 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7697
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 12:47:28 »
Brainwave: je zou uit oud ICM prachtige nieuwe motorposten kunnen knutselen. Twee doorloopkoppen op 1 bak. Brede laaddeuren als in DDM1 er in en dan kan personeel en pakketten van de ene naar de andere bak wanneer gesorteerd wordt in twee gekoppelde MP's  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2024, 00:58:20 »
In Nederland staan her en der nog oudere stellen opgesteld, denk aan brandweer oefenterreinen.
Arnhem, Utrecht, Wijster, Botlek, om er maar een paar te noemen, daar staan ook treinen opgesteld, een aantal van de 0 serie zijn daar opgesteld (geweest), mogelijk zijn daar de doorloopkoppen uit te halen. Mits ze er al niet uitgehaald zijn.
De staat van die stellen op die oefenterreinen is alles behalve florisant vandaag de dag, die staan al vele jaren in wind en regen onverwarmd vocht te absorberen.
Daarnaast is aan de proto stellen eigenlijk alles afwijkend en is praktisch niets uitwisselbaar met een serietreinstel.

Het is ook niet voor niets dat die 7 prototypes destijds afgeschreven zijn toen ICM gemoderniseerd werd.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2024, 19:47:00 »
Laat eerst het Spoorwegmuseum zelf maareens met het eventuele nieuws komen, ipv wat hobbyisten die denken dat ze woordvoerder zijn en allemaal het nieuws als eerste willen te brengen ;)
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2024, 20:08:53 »
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.
En ook daarvan was geen van die mensen een woordvoerder van NS, en niet iedereen in zo'n bedrijf is woordvoerder en zit dicht bij het vuur in een groot bedrijf dus ook daar worden genoeg geruchten al snel verkocht als werkelijkheid ineens...

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2024, 22:35:26 »
Behalve door een treinmachinist van de NS, ook door deze bron: https://www.facebook.com/HetSpoorwegmuseum
Ik heb daar best wel vertrouwen in, of ben ik volgens u te naïef?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #22 Gepost op: 25 May 2024, 23:08:37 »
Dat was ook een bericht zoals ik op doelde, maar dat bericht is pas van gisteren ;)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #23 Gepost op: 26 May 2024, 12:21:34 »
Kan het spoorwegmuseum deze mooi gebruiken voor de pendeldienst met Utrecht Centraal 😉
Mvg Mark

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #24 Gepost op: 26 May 2024, 21:59:21 »
Dat zal niet gaan gebeuren, die trein wordt gereden door NS.
En dat kan alleen een beetje uit doordat het gebeurt met een standaard NS trein waar simpelweg al hun personeel bekendheid op heeft. Nu heeft praktisch elke machinist wel ICM ook, maar de vraag is of je zomaar wilt kan en alleman op je museumtreinen terecht komt.

Daarnaast als je zoiets met museum materieel gaat rijden slijt het fors meer, en legt dat een grote druk op de vrijwilligers die het museum materieel moeten onderhouden.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1994
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #25 Gepost op: 27 May 2024, 08:22:20 »
rust roest .

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 993
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #26 Gepost op: 27 May 2024, 09:39:56 »
Precies dat… er kan heus wel wat stuk gaan, maar verder wat slijt er nou echt? Sleepstuk van de stroomafnemer en de remblokken/voering. Zijn ook geen lastig te vervangen onderdelen. Goed preventief onderhoud voorkomt ook al veel.

Maar goed ik zou inderdaad ook niet iedereen erop laten rijden als het mijn materieel is. Je wil niet elke maand naar de kuilwielenbank moeten door lomp remgedrag.

En nee ik ben niet zomaar een stuurlui aan wal, ik heb 8 jaar bij diverse stichtingen rondgelopen.

Groeten Edwin.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #27 Gepost op: 27 May 2024, 10:49:33 »
Moet dat ding niet eerst nog 25 jaar opgeborgen worden? Voor mijn gevoel is dit nog niet museaal zeg maar. Ik zie ze ook nog dagelijks rijden enzo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #28 Gepost op: 27 May 2024, 11:04:21 »
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.

Groeten,
Rogier

Als er in de toekomst nog maar een treinstel over is heeft een doorloopkop weinig zin toch? Niets om door te lopen :-)

Groet Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: ICM 4011 klaar voor de toekomst
« Reactie #29 Gepost op: 27 May 2024, 11:16:57 »
Een treinstel heeft toch 2 koppen? Die kun je tegenover elkaar zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.