Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:17:53
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:17:45
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door MOVisser
Vandaag om 10:07:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
  

Auteur Topic: Efteling spoorweg gaat elektrisch  (gelezen 14063 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #60 Gepost op: 23 April 2024, 15:15:21 »
Laatste keer ergens voor corona.

Even opgezocht en nergens stond dat dat ding elektrisch werd aangedreven. An sich leek het mij wel logisch.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #61 Gepost op: 23 April 2024, 15:19:08 »
De Amercentrale draait voor een deel op hout, nog milieuvriendelijk ook, als je hun zelf moet geloven. dus voor de stroom wordt toch gestookt als de zon niet schijnt en het ook niet waait.
Zoals al eerder hier genoemd;
Als ze dan toch elektrisch willen gaan rijden zou een  smalspoorkrokodil ook wel leuk staan.
Stoomlokjes ombouwen naar vuurloos zou ook een milieuvriendelijk alternatief kunnen zijn, dan koken ze dat water maar op zonne- of windstroom.
Anders toch maar een Esu geluidsdecoder met een booster erin.
Nepstoom kunnen ze bij de Efteling zelf wel maken, kijk bijv maar bij de Baron.
De groeten van Rob

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #62 Gepost op: 23 April 2024, 15:23:38 »
@Paul: Precies weet ik het niet maar al heel wat jaartjes hoor  ;) Uit de Eftepedia:

- De stoommachine ging in 1944 stuk op de kermis in Drunen. Sinds die tijd draait de Stoomcarrousel op een elektrische motor, al is de stoommachine nog steeds aanwezig.

Bron: https://www.eftepedia.nl/lemma/Stoomcarrousel

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #63 Gepost op: 23 April 2024, 16:05:40 »
Als ik de Efteling was, had ik die stoomtrein allang verwijderd en door iets elektrisch vervangen. Slechts een enkeling komt maar speciaal voor de stoomloc, lijkt me zo. Je verkoopt er niet minder kaartjes voor, veel goedkoper in gebruik, veel minder gedoe. Uiteindelijk is het doel van de Efteling vermaak en daaraan verdienen. Dat ie nog steeds rijdt, sta ik van te kijken.

Zoals al wordt aangegeven in dit draadje, lijkt mij het "vergroenen" ook gewoon een PR draai aan een economische en praktische beslissing. Alsof dat ene treintje een verschil maakt op de honderduizenden vliegtuigen en miljoenen auto's die elke dag resp. vliegen en rijden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #64 Gepost op: 23 April 2024, 16:19:48 »
De Amercentrale draait voor een deel op hout, nog milieuvriendelijk ook, als je hun zelf moet geloven.
Het bekende rad-voor-ogen-circus.

Wat het behoud van de historische stoomloc betreft, wie dat graag wil moet maar een praatje gaan maken met de directie van de Efteling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #65 Gepost op: 23 April 2024, 18:49:38 »
Heren,

De locs blijven gewoon rijden met een aanpaste aandrijving.
En als ik de tekst goed lees blijven de originele onderdelen behouden vanwege historische waarde.

Citaat
Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde

En op deze manier houdt de Efteling de locs rijvaardig. En staan ze niet ergens weg te roesten. Hopen dat de onderdelen goed bewaard worden zodat als de locs ooit misschien naar een museum gaan weer in originele staat gebracht kunnen worden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2570
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #66 Gepost op: 23 April 2024, 23:04:39 »
Ik heb even wat offtopic politieke opmerkingen etc verwijderd. graag wee over de (stoom)lokjes van de Efteling ;)

team moderatie
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #67 Gepost op: 23 April 2024, 23:26:26 »
Om het rijden met de treinen in de toekomst nog meer te vergroenen zou men op de daken van de rijtuigen zonnepanelen kunnen  monteren zodat op zonnige dagen de batterij van de lok nog  bij geladen kunnen worden.  :D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

CAW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #68 Gepost op: 23 April 2024, 23:51:21 »
Goedenavond, de Stichting Mobiele Collectie Nederland heeft inmiddels gereageerd op de plannen van de Efteling met haar stoomlocomotieven. Die reactie is te lezen op www.mobiel-erfgoed.nl.

Prettige avond!
Kees

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #69 Gepost op: 24 April 2024, 06:28:29 »
Tsja, die Stichting is een belangenbehartiger, maar (voor zover ik kan zien) niet belast met een wettelijke taak. Ik denk niet dat De Efteling nu bang wordt.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22514
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #70 Gepost op: 24 April 2024, 07:39:00 »
Begrijp het echt niet hoor. Dit spul is nog geen erfgoed. De locjes moeten nog hard werken en worden daartoe naar de wensen van de eigenaar aangepast, zoals zo vaak gebeurt met materieel in actieve dienst. Misschien weten we over 50 jaar wat hun volledige geschiedenis is. En gaat die erfgoedclub pleiten voor behoud van deze unieke locjes in aangepaste staat.  ;D

Maar ik ben bang dat die club nog liever heeft dat spul in een of ander treinenreservaat staat te verkommeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #71 Gepost op: 24 April 2024, 07:46:45 »
Ik begrijp je redenering, maar is hij wel helemaal waterdicht? Kan iets geen erfgoed worden wanneer het bij de eigenaar nog in gebruik is? Een stoomgemaal wat nog wordt gebruikt door de (1e) eigenaar krijgt op een gegeven moment toch gewoon historische waarde?

Verder eens hoor. De locjes zijn nu beter af dan bij een of andere vage club (die waarschijnlijk platzak is waardoor ze onder een doekje in de buitenlucht staan te verkommeren). Jammer van de stoom, het was deel van de magie, maar het is niet anders. Wanneer het persbericht uitgaat is er bij de Efteling al veel aan vooraf gegaan en zijn er contracten getekend voor de ombouw. Crying over spilled milk
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 07:51:11 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

CAW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #72 Gepost op: 24 April 2024, 07:49:47 »
Tsja, die Stichting is een belangenbehartiger, maar (voor zover ik kan zien) niet belast met een wettelijke taak. Ik denk niet dat De Efteling nu bang wordt.
Klopt, de Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) heeft geen wettelijke taak en is overigens, en misschien ter geruststelling, niet van plan de Efteling bang te maken. Wel pleit MCN ervoor dat de stoomlocomotieven van de Efteling zoveel mogelijk in authentieke staat worden behouden en niet worden aangetast. Dat laatste lijkt met de nieuwe plannen van de Efteling zeker te gaan gebeuren.
Vriendelijke groet,
Kees Wielemaker, secretaris MCN

CAW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Efteling spoorweg gaat elektrisch
« Reactie #73 Gepost op: 24 April 2024, 07:53:02 »
Maar ik ben bang dat die club nog liever heeft dat spul in een of ander treinenreservaat staat te verkommeren.
Oei, dat is een stevige diskwalificatie van het vele werk dat honderden vrijwilligers doen om historisch spoorweg- en tramwegmaterieel te behouden en te laten rijden. Ik zou zeggen: ga eens kijken bij zo’n ‘treinenreservaat’, dan kom je ongetwijfeld tot andere inzichten.
Kees

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22514
Re: Efteling spoorweg gaat elektris
« Reactie #74 Gepost op: 24 April 2024, 07:57:33 »
Ik diskwalificeer helemaal niks. Wel zie ik om het even welk materieel altijd veel liever in actieve dienst bij een eigenaar die daar brood in ziet. Ook als dan aanpassingen nodig zijn. Deze locjes zijn het kennelijk nog waard om in te investeren. Als treinenliefhebber ben ik daar blij mee. Ik vind de aanpak ook gewoon interessant. Er zit nog ontwikkeling in de locjes in plaats van ze in de tijd te bevriezen. Dat kan altijd nog.

Overigens vind ik je antwoord op de opmerking van Paul al een stuk genuanceerder dan het bericht op de site van de MCH.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2024, 08:08:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.