Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Ben
Vandaag om 14:07:49
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59

Auteur Topic: Baanplan Bührtal VI  (gelezen 5477 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Baanplan Bührtal VI
« Gepost op: 14 April 2024, 09:30:43 »
Hoewel we de sleutel van ons nieuwe huis pas over een paar maanden krijgen, mag je natuurlijk al wel je plannen maken  ;D.

Mijn nieuwe treinkamer hebben we tijdens de 2e bezichtiging wat snel opgemeten, dus er kan nog het een en ander wijzigen. De bruikbare maten van de  kamer zijn ca 4,10x3,60 m. Aan de linker kant schuin dak, aan de rechterkant deels een dakkapel. De maten op ca 1,10 m hoogte genomen. Baan komt iets lager te liggen zodat de er ruimte over blijft als het goed is. Loopt ook nog koof met allemaal leidingen door de kamer. Of e.e.a. echt gaat passen dat weet ik pas dit najaar.

Idee, weer Duits TP III-IV. Dubbel spoor hoofdbaan met regionaal station. Rechts een bierbrouwerij, links een goederen depot. Parade strecke komt tussen 6 en 8 cm lager te liggen t.o.v. station. Rechts helix naar schaduwstation. Verder nog geen idee over aankleding.

Schaduwstation bestaat uit 6 sporen. Voorste spoor opgedeeld in 5 kleinere secties voor railbussen en zo. Overige sporen worden opgedeeld in 3 secties van minimaal 2m.

Zichtbare deel (tussen de blauwe en rode lijn):

Over de wisselstraat rechts richting station ben ik nog niet helemaal tevreden.

Tips, opmerkingen etc. komt u maar  ;)

Groet, Jeroen

Jelmer

• Offline Offline
Re: Baanplan Bührtal VI
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2024, 12:03:26 »
Uhm moet de titel niet zijn buhrtal IV van 4?

Station en paradestrecke komen mij een beetje te recht over.
Kun je niet iets schuin gaan dat je goederenhoekje links bovenin komt?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2024, 12:46:55 »
Dag Jeroen,

Leuk, iemand die opnieuw begint en een plan maakt met feedbackvragen. Altijd geinig om ns mee te denken....
Allereerst: wat is je doel? Ik zie een grote hondebot met een doorgangsstation met eigenlijk weinig speelmogelijkheden.. wil je zoveel mogelijk rijden? Of wil je ook nog wel wat spelen hier en daar?

Als je wilt spelen zou ik de speeldingen aan de voorkant van de baan positioneren en het rijgedeelte aan de achterkant. Ook zou je het spelen kunnen maken tot een deeldoel door bijvoorbeeld een klein kopstationnetje in het midden van deze ruimte te plaatsen, voor jou bereikbaar vanaf 3 zijden met een aftakking van de hoofdbaan. Op de hoofdbaan rijden dan de grote treinen, eventueel met een halte langs de vrije baan en de kleintjes laat je aftakken naar het kopstationnetje met ook de mogelijkheid voor een kleine aussenstelle van het BW (lees overnachtingsplaats voor de stomers) en pendelverkeer met je railbussen en zo.

Aan de hoofdbaan zou je dan een 3-sporig station kunnen plaatsen met het derde spoor voor de aftakking naar de zijlijn, achterop de baan want daar speel je niet...

De hoofdbaan zou dan wel een hondebot kunnen zijn met zoveel mogelijk vrij zicht op de paradestrecke.

Ideetjes....

Eddy

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2024, 13:30:56 »
Dag Jeroen,

Voor Duits in jouw beide tijdperken vind ik het een ambitieus plan, met naar mijn bescheiden mening te veel reizigersaccommodatie en te weinig infrastructuur voor het goederenvervoer.

In het echt is het niet aannemelijk dat sneltreinen op dit station stoppen en eigenlijk is de stoptrein ook binnen een paar minuten vertrokken.

Zo zou ik heel graag parallel aan je binnenste perronspoor nog een of twee sporen toevoegen om goederenwagens op te stellen en om groepjes wagens heen te kunnen rijden. Heb je die ruimte niet, dan zou ik het perron smaller maken en het binnenste perronspoor laten vervallen.
Eventueel het tweede perron weglaten en tussen beide hoofdsporen een eilandperron.
Overigens vind ik de aansluiting van de brouwerij niet fijn: komt op mij een beetje over als het vullen van de hoekjes. Voorstel: brouwerij aan de overkant van het spoor plaatsen en laten aansluiten op het binnenste spoor.

Succes met je verdere plannen en de aanstaande verhuizing!

Groet,
Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #4 Gepost op: 16 April 2024, 08:23:15 »
Dank voor de feedback,  weer stof om over na te denken  ;)

@Jelmer, IV van 4 klinkt zo definitief dat dit de laatste baan wordt ;D. Overweeg nog om een nieuwe naam te verzinnen. Het is nog een beetje een werkplan, uiteindelijk is het wel de bedoeling dat e.e.a. wat vloeiender komt te liggen.

@Eddy, tsja speel opties, ik ben daar nog over aan het nadenken. Op mijn vorige banen was er wel wat ruimte om te spelen, maar heb dat uiteindelijk weinig gedaan. Wat ik leuk vind aan de hobby is het bouwen, het (proces om tot) automatisch rijden (te komen) en de diverse scènes op de foto te zetten. Ik mis zelf ook inderdaad een klein stationnetje.  In dit plan kreeg ik dat niet echt ingepast. Ik ga je suggestie om een klein stationnetje met ausenstelle in het midden te plaatsen uitwerken.

@Wolter, ik mis ook nog de opstelsporen voor goederen treinen.  Ik wil eigenlijk niet dieper gaan dan 65-70 cm, blijft dan beetje woekeren met de ruimte. Zoals  je al aangeeft kan je met verplaatsen van de perrons wel spelen. Denk nu ook om het stationsgebouw aan de voorkant te plaatsen en dan de opstelsporen op achtergrond. Bierbrouwerij krijgt nog een beter plekje  ;).

Misschien toch maar een paradestrecke van 1 spoor met aftakking naar klein kopstation. Kortom nog wat om over na te denken, gelukkig heb ik nog ff de tijd.

Nogmaals dank, ik ga van het weekend ff aan de gang met jullie suggesties.

Gr. Jeroen

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 16 April 2024, 11:30:18 »
Misschien is onderstaand baanplan iets voor jou? Genoeg rijlengte en speelmogelijkheden d.m.v. kopstation en goederensporen.

Grt, Ronald.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2024, 09:20:25 »
Hoewel de beoogd treinkamer na de verhuizing nog vol staat met verhuisdozen en enige ordening nog zeker noodzakelijk is, is het denkproces voor een nieuwe baan al wel verder gegaan. De uitgangspunten blijven min of meer gelijk als in de eerste post al aangegeven.

Ik heb een paar pogingen gewaagd om de bestaande 2 module bakken uit Bührtal III in te passen, maar kreeg dat niet echt voor elkaar. Dus maar opnieuw begonnen door op diverse fora rond te kijken om inspiratie op te doen. Onderstaand baanplan is een eerste vervolg ontwerp.

In de basis is het een uitgebreid hondenbot van een enkelspoor regionale lijn. Vanuit het schaduwstation kom je doormiddel van een 2 sporen klimspiraal rechts uit op het hoofdniveau. Door de wisselstraat rechts achter BW kan de trein zowel links als rechtsom.
Links komt goederengedeelte, plan is bestaande goederendepot uit de module te zagen en hier te verwerken.
Rechts komt BW (sporenplan nog echt uitwerken).
Station heeft nu 2 opstelsporen voor goederentreinen.
Schaduwstation blijft min of meer zoals in eerste post.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2024, 22:35:14 »
Goedenavond,

Afgelopen tijd vaak pogingen gedaan om tot een baanplan te komen. Ik kreeg het niet scherp. Waarschijnlijk gebrek aan inspiratie. Wel of niet een nieuw baanplan met gebruikmaking van de 2 mee verhuisde modules van Bührtal III. Kortom ik kwam er niet goed uit. Tot mijn vrouw van de week wat met me meekeek en het baanplan zag dat door Ronald69 was geplaatst. Dus daar toch maar eens mee aan de gang, kijken of ik het passend kreeg in de beschikbare ruimte. Van de lange poot moest zo'n 40 cm af en uiteindelijk heb ik het plan gespiegeld zodat ik ook nog een werkplek kan creëren in de nieuwe treinkamer (was overigens ook het idee van mijn vrouw  ;)). Vanavond weer wat verder lopen tekenen in Anyrail. Eerst met het plan zoals door Ronald geplaatst en daarna eens kijken of ik het kopstation kan vervangen door de 2 modules van Bührtal III. Dat laatste lijkt te kunnen. Er zal dan wel wat gemodificeerd moeten worden aan de modules, maar dat lijkt ook te kunnen. Anyway, zo komt dat er dan uit te zien:

Plan met Bührtal III modules (aansluiting moet wel wat soepeler):

Originele plan:

Ik moet wel wat verzinnen voor de lange "poot", de diepte is flink en ik kan daar niet bij. Zit te denken aan uitneembare modules of zoiets, nog maar eens goed over nadenken.

Groet,
Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2025, 14:10:38 »
Goed, alweer 30 dagen voorbij.

Niet helemaal stilgezeten.

Ik was nog niet helemaal tevreden.
2x een station vond ik toch wat te veel van het goede;
Tevens miste ik toch een "Parade strecke";
Totaal beeld was toch wat "druk";
Oude deel uit Bührtal 3 inpassen werkte niet (modules liggen nu allemaal bij de stort)
De "L" vorm beviel wel.

Anyway, weer een stap verder in het baanontwerp.

idee is nu:
Dubbelspoor parade strecke op niveau "0", rechtsreeks vanuit schaduwstation via klimspiraal (in het schaduwstation is plaats voor ca 12 treinen);
Aftakking naar kopstation "neben bahn", klimmend naar +15 cm.
De "lange" poot van de "L" landschap met 2 thema's, boerderij en Houtzagerij (uitneembaar zodat ik in de klimspiraal kan staan);
De Korte poot van de "L" kopstation op niveau "2" (+15cm) met goederenoverslag en kleine locloods eventueel klein dorpje.
Onder het kopstation ligt een keerlus met 2 opstelsporen, waar in totaal 2 grote en 3 kleine treinen kunnen staan/wachten.

Overweeg nog een opstelspoor bij de Houtzagerij en of ik eventueel aan het eind van het kopstation een kleine draaischijf plaats.

Ik denk dat ik nu een mooie combi heb van "rijdende treinen in een landschap" en "speelmogelijkheden bij een station".

Uiteraard zijn opmerkingen en suggesties van harte welkom.

Over 3 weken komen de nieuwe ramen (HR++) en dan kan ik starten met de bouw.

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2025, 20:47:36 »
Mooi plan zou ik zeggen!

Eddy

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2025, 21:46:18 »
Inderdaad mooi plan.
Je zou nog een extra opstelspoor bij houtzagerij kunnen overwegen. Kun je lege wagons neerzetten en de volle weghalen.

Maar stukje veldspoor bij zagerij zou ook leuke toevoeging kunnen zijn.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2025, 11:03:38 »
Kleine optie om te overwegen.
een extra spoortje in de omgeving van je locloods met aan het einde een kleine draaischijf voor je (neem ik aan) kleine stoomlocs die er zullen gaan rijden.
Die kan je dan draaien,evt een waterkolom en mini opslagje voor wat kolen zodat de loc ook voorraad kan aanvullen,dat kan langs het spoortje van de schijf.
Dan heb je wat meer elementen om "mee te spelen"  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2025, 12:04:32 »
Toch heb enige twijfels over de verbinding van het station naar de paradebaan en wel wat betreft de helling. Je kunt in principe pas dalen na de wissel achter de waterval. De hellingshoek wil je niet te groot hebben omdat je best wel lange treinen in je station wilt hebben. Bij een hellingshoek van 2 % kom je uit op een lengte van 480 cm lengte om te dalen bij een begin op niveau + 10 cm. De overige 5 cm kun je realiseren door meteen een afdaling te beginnen na het station, over de waterval tot aan de wissel.  Een deel van de helling ligt in het bergmassief in een boogsectie waardoor de frictie ook toeneemt. Ik denk dat je station met alle sporen en gebouwen te massief is. Je houdt weinig ruimte over voor scenery.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2025, 13:58:52 »
Ik denk dat er al eerder een probleem ontstaat en dat is rechtsboven. Parade baan moet onder de  aansluiting naar de houtzagerij door. Dat past niet.

Wellicht is het beter om de aansluiting naar het kopstation aan de binnenzijde van de parade baan te houden. Dan is de boog wel krapper, maar dan hoef je pas later weer over de paradebaan heen omdat je die aan de achterwand kant laten lopen en de andere sporen meer aan de binnenzijde liggen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2025, 15:20:50 »
De aftakking kun je ook een stuk naar links opschuiven. Als je dan de paradebaan ook laat dalen, lukt het misschien qua hoogte.
Grt, Wim