Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door FRIE
Vandaag om 15:21:48
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 15:04:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18382 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #120 Gepost op: 14 April 2024, 19:44:01 »
Om op die eerste post terug te komen, het gaat daar vooral om de extra opwarming door de hogere netspanning.
Maar hoe zit het dan met alle trafo's met kunststof behuizing die nog uit het 220V tijdperk stammen? Ik denk dat die groter in aantal zijn dan de metalen behuizingen. Die zouden dan ook overmatig opwarmen.

ik vind het nog steeds een non-probleem. Het echte probleem bij de metalen trafokasten is de aanraakveiligheid. Dat is dan ook de enige reden waarom die dingen ooit verboden werden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #121 Gepost op: 14 April 2024, 19:47:23 »
Verboden of niet meer nieuw te mogen verkopen wegens veranderende richtlijnen/wetten, enz.? Het zal wel het laatste zijn.  :angel:

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #122 Gepost op: 14 April 2024, 20:51:47 »
Ik zie ook nog steeds het probleem niet.

Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...

Het enige wat bij de oude trafo's, maar ook bij andere oude apparaten optreedt, is de verouderende isolatie die haar werk niet meer adequaat kan verrichten.
In de geval een nieuwe kabel eraan en hij doet het weer.

Voor zover mij bekend is een aarding normaal gesproken alleen zinvol in natte ruimtes, in droge ruimtes biedt de vloerbedekking meer dan voldoende isolatie tov de aarde.
Maar op de Märklin trafo's staat al sinds jaar en dag "Nur für trockende Räume"...

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #123 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:24 »
Dat heb je helaas fout gezien.
Als er een isolatieprobleem is met een toestel, en het is geaard, zal de aardlekschakelaar uitschakelen ,vóór er een gevaarlijke toestand ontstaat, ( bvb, je raakt de radiator of een waterkraan,... aan en het defecte toestel, dan mag je nog op een tapijt staan, je zou een gevaarlijke schok krijgen, zonder die aarding )
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 21:11:52 door saskia. Reden: bijkomende info »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #124 Gepost op: 14 April 2024, 21:47:27 »
Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...
Schemerlampen zijn een geval apart. Die hebben isolatieklasse 0, dat wil zeggen enkelvoudige isolatie. Dat is nog steeds toegestaan. Kennelijk wordt bij schemerlampen de kans op een isolatiedefect klein geacht.

Versterkers zijn er in verschillende uitvoeringen. Er zijn er met een aardaansluiting, en sommige worden gevoed via een adapter.
Maar er zijn ook dubbel geïsoleerde. Dat kan ondanks een metalen kast. Dat hebben ze bereikt door rond de spanningvoerende delen een extra isolatie aan te brengen, waardoor bij een defect die spanningvoerende delen niet in contact kunnen komen met de metalen kast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #125 Gepost op: 14 April 2024, 21:57:16 »
Dan zijn we weer rond:
In het begin van deze draad werd al geconstateerd dat de oude trafo's met metalen behuizing dubbel geïsoleerd zijn (met dubbele rechthoeksymbool)...


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #126 Gepost op: 14 April 2024, 22:13:08 »
Sommige van die oude trafo's in een metalen behuizing zijn misschien dubbel geïsoleerd, maar dat is een uitzondering. Bij de meeste is dat niet zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #127 Gepost op: 14 April 2024, 22:38:04 »
En wat is daar erger aan dan vroeger? Als het inwendige dusdanig "vervallen" is dat de behuizing onder stroom komt te staan zal waarschijnlijk eerst een aardlek of een zekering eruit vliegen.
Zelfs een vergane isolatie zal binnenin de trafo niks aanrichten. De kabels zitten statisch op hun plek.
Het is niet gevaarlijker dan een oud strijkijzer, lamp etc.

Ik heb een kunststof titan 108 en 109. Van deze verbrokkelen de behuizingen....

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 22:41:03 door Bahn-AG »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #128 Gepost op: 14 April 2024, 23:56:25 »
Ik vermoed dat in dit topic de klimspiraal inmiddels wel twee keer is bereden in beide richtingen  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #129 Gepost op: 15 April 2024, 07:41:06 »
Jos (TS) heeft vast buikkramp van het lachen.  ;D ;D 8)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #130 Gepost op: 15 April 2024, 13:41:51 »

  Spierkramp is   -toevallig-   te behandelen met elektro-stimulatie   ;D        Maar buikkramp ?    ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #131 Gepost op: 15 April 2024, 16:17:52 »
Even over het aarden van een apparaat als dit voldoende geisoleerd is;
Ik heb ooit begrepen dat het aanbrengen van extra aarding van apparaten waar het niet hoeft, extra risico kan opleveren als de aard-leiding onvoldoende afvoert.
Stel je wasmachine lekt naar de mantel (aarde) dan zou via de aardleiding de ommanteling van bijvoorbeeld de naaimachine of treintrafo ( die niet geaard hoeft te zijn maar dat wel is met een extra draadje) ook onder spanning kunnen komen staan, daarom zou onnodig aarden onverstandig zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 16:20:28 door Robkop »
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #132 Gepost op: 15 April 2024, 16:28:55 »
Als een aardleiding onvoldoende afvoert, dan wordt het tijd om de aarding te verbeteren.
Als in een apparaat een defect optreedt waardoor er spanning op de behuizing komt, dan mag die spanning nooit hoger worden dan 50V. Bij een goed aardleidingstelsel zal de aardlekschakelaar of de zekering al lang zijn afgeschakeld voordat die situatie optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4964
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #133 Gepost op: 15 April 2024, 16:33:04 »
Je aardlek staat lijkt mij los van goede of slechte aarding...? Of bedoelde je m niet zo?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #134 Gepost op: 15 April 2024, 16:39:08 »
Hoe beter de aarding, hoe sneller de aardlekschakelaar zal aanspreken. En hoe lager de restspanning op de behuizing zal zijn bij een defect.
Soms denken mensen dat de aarding er weinig meer toe doet als je een aardlekschakelaar hebt. Maar bij een matige aarding zal een deel van de lekstroom door je lichaam gaan lopen als je de behuizing aanraakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.