Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18554 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #120 Gepost op: 14 April 2024, 19:44:01 »
Om op die eerste post terug te komen, het gaat daar vooral om de extra opwarming door de hogere netspanning.
Maar hoe zit het dan met alle trafo's met kunststof behuizing die nog uit het 220V tijdperk stammen? Ik denk dat die groter in aantal zijn dan de metalen behuizingen. Die zouden dan ook overmatig opwarmen.

ik vind het nog steeds een non-probleem. Het echte probleem bij de metalen trafokasten is de aanraakveiligheid. Dat is dan ook de enige reden waarom die dingen ooit verboden werden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #121 Gepost op: 14 April 2024, 19:47:23 »
Verboden of niet meer nieuw te mogen verkopen wegens veranderende richtlijnen/wetten, enz.? Het zal wel het laatste zijn.  :angel:

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #122 Gepost op: 14 April 2024, 20:51:47 »
Ik zie ook nog steeds het probleem niet.

Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...

Het enige wat bij de oude trafo's, maar ook bij andere oude apparaten optreedt, is de verouderende isolatie die haar werk niet meer adequaat kan verrichten.
In de geval een nieuwe kabel eraan en hij doet het weer.

Voor zover mij bekend is een aarding normaal gesproken alleen zinvol in natte ruimtes, in droge ruimtes biedt de vloerbedekking meer dan voldoende isolatie tov de aarde.
Maar op de Märklin trafo's staat al sinds jaar en dag "Nur für trockende Räume"...

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #123 Gepost op: 14 April 2024, 21:08:24 »
Dat heb je helaas fout gezien.
Als er een isolatieprobleem is met een toestel, en het is geaard, zal de aardlekschakelaar uitschakelen ,vóór er een gevaarlijke toestand ontstaat, ( bvb, je raakt de radiator of een waterkraan,... aan en het defecte toestel, dan mag je nog op een tapijt staan, je zou een gevaarlijke schok krijgen, zonder die aarding )
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 21:11:52 door saskia. Reden: bijkomende info »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #124 Gepost op: 14 April 2024, 21:47:27 »
Er worden nog steeds elektrische apparaten met een metalen behuizing of anderszins, maar zonder aardaansluiting (bv geluidsapparatuur, schemerlampen, etc.) geproduceerd en verkocht.
In het geval van geluidsapparatuur zit daar ook vast wel een transformator in...
Schemerlampen zijn een geval apart. Die hebben isolatieklasse 0, dat wil zeggen enkelvoudige isolatie. Dat is nog steeds toegestaan. Kennelijk wordt bij schemerlampen de kans op een isolatiedefect klein geacht.

Versterkers zijn er in verschillende uitvoeringen. Er zijn er met een aardaansluiting, en sommige worden gevoed via een adapter.
Maar er zijn ook dubbel geïsoleerde. Dat kan ondanks een metalen kast. Dat hebben ze bereikt door rond de spanningvoerende delen een extra isolatie aan te brengen, waardoor bij een defect die spanningvoerende delen niet in contact kunnen komen met de metalen kast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #125 Gepost op: 14 April 2024, 21:57:16 »
Dan zijn we weer rond:
In het begin van deze draad werd al geconstateerd dat de oude trafo's met metalen behuizing dubbel geïsoleerd zijn (met dubbele rechthoeksymbool)...


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #126 Gepost op: 14 April 2024, 22:13:08 »
Sommige van die oude trafo's in een metalen behuizing zijn misschien dubbel geïsoleerd, maar dat is een uitzondering. Bij de meeste is dat niet zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1740
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #127 Gepost op: 14 April 2024, 22:38:04 »
En wat is daar erger aan dan vroeger? Als het inwendige dusdanig "vervallen" is dat de behuizing onder stroom komt te staan zal waarschijnlijk eerst een aardlek of een zekering eruit vliegen.
Zelfs een vergane isolatie zal binnenin de trafo niks aanrichten. De kabels zitten statisch op hun plek.
Het is niet gevaarlijker dan een oud strijkijzer, lamp etc.

Ik heb een kunststof titan 108 en 109. Van deze verbrokkelen de behuizingen....

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 22:41:03 door Bahn-AG »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #128 Gepost op: 14 April 2024, 23:56:25 »
Ik vermoed dat in dit topic de klimspiraal inmiddels wel twee keer is bereden in beide richtingen  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

C-rails

  • Gast
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #129 Gepost op: 15 April 2024, 07:41:06 »
Jos (TS) heeft vast buikkramp van het lachen.  ;D ;D 8)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #130 Gepost op: 15 April 2024, 13:41:51 »

  Spierkramp is   -toevallig-   te behandelen met elektro-stimulatie   ;D        Maar buikkramp ?    ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #131 Gepost op: 15 April 2024, 16:17:52 »
Even over het aarden van een apparaat als dit voldoende geisoleerd is;
Ik heb ooit begrepen dat het aanbrengen van extra aarding van apparaten waar het niet hoeft, extra risico kan opleveren als de aard-leiding onvoldoende afvoert.
Stel je wasmachine lekt naar de mantel (aarde) dan zou via de aardleiding de ommanteling van bijvoorbeeld de naaimachine of treintrafo ( die niet geaard hoeft te zijn maar dat wel is met een extra draadje) ook onder spanning kunnen komen staan, daarom zou onnodig aarden onverstandig zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 16:20:28 door Robkop »
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #132 Gepost op: 15 April 2024, 16:28:55 »
Als een aardleiding onvoldoende afvoert, dan wordt het tijd om de aarding te verbeteren.
Als in een apparaat een defect optreedt waardoor er spanning op de behuizing komt, dan mag die spanning nooit hoger worden dan 50V. Bij een goed aardleidingstelsel zal de aardlekschakelaar of de zekering al lang zijn afgeschakeld voordat die situatie optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #133 Gepost op: 15 April 2024, 16:33:04 »
Je aardlek staat lijkt mij los van goede of slechte aarding...? Of bedoelde je m niet zo?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #134 Gepost op: 15 April 2024, 16:39:08 »
Hoe beter de aarding, hoe sneller de aardlekschakelaar zal aanspreken. En hoe lager de restspanning op de behuizing zal zijn bij een defect.
Soms denken mensen dat de aarding er weinig meer toe doet als je een aardlekschakelaar hebt. Maar bij een matige aarding zal een deel van de lekstroom door je lichaam gaan lopen als je de behuizing aanraakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.