Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:35:57
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 22:24:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
Rick
Vandaag
om 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
TonM
Vandaag
om 21:46:56
US diorama in H0
door
Misha
Vandaag
om 21:41:42
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 21:23:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dennie
Vandaag
om 21:17:13
Zaagsel?
door
Prutsert
Vandaag
om 21:13:31
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:03:07
20 jaar BNLS
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:48:13
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:14:56
Nijmegen in h0
door
Rob S.
Vandaag
om 15:46:43
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:12:34
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21
door
astrantia
Vandaag
om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
Falkenberg
Vandaag
om 08:42:04
rommenholler gasketelwagens
door
ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen)
door
Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada
door
ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
1
...
9
10
[
11
]
Omlaag
Auteur
Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 (gelezen 22607 keer)
spoorijzer
Offline
Berichten: 2610
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #150 Gepost op:
26 June 2025, 12:59:53 »
Ik snap de inzet van een 1200, gezien de lengte van de trein. Hoewel een 1100 dat ook zou kunnen, is het toch lastiger om de trein tijdig op snelheid te krijgen en houden. Het lijkt mij op het eerste gezicht bijna een combi van 2 stammen. Grappig.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
1200blauw
Offline
Berichten: 2865
Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #151 Gepost op:
27 June 2025, 11:58:32 »
Trein 2246
is de tegentrein van trein 2243 die we een paar berichten geleden al bespraken.
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974
De stam groene DB UIC-X rijtuigen (ABm+Bm+Bm+ABm) kwam achter een DB-diesel de grens over. In Hengelo werd de Duitse loc afgerangeerd en de NS eloc er met RD Plan E voor gezet. Op zondag ging er bovendien een Stalen D mee naar Amsterdam. Na aankomst werd de trein afgerangeerd met trein 72246. Na overnachting, waarschijnlijk op Dijksgracht, ging het materieel als trein 2243 de volgende dag terug naar het oosten. Zie
een paar berichten terug
voor nadere bijzonderheden.
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 12:01:22 door 1200blauw
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #152 Gepost op:
30 June 2025, 20:57:05 »
Vond op FB Oude NS treinen een mooie foto van Hans Wiskerke.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2798631147009008&set=g.742987139170845
Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.
Gelogd
Jeroen
1200blauw
Offline
Berichten: 2865
Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #153 Gepost op:
30 June 2025, 22:14:08 »
Hmm, jammer dat ik ervoor naar FB moet, want daar ben ik niet zo van. Is het toevallig
die zwartwit met de 1142, genomen vanaf spoor 4 in 1972
?
Begin jaren '70 werd er ondermeer met stammen louter bestaand uit Plan E gereden. Ik kom daar later in dit draadje nog op terug.
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 22:18:33 door 1200blauw
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #154 Gepost op:
01 July 2025, 07:55:48 »
Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.
Gelogd
Jeroen
spoorijzer
Offline
Berichten: 2610
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #155 Gepost op:
01 July 2025, 08:31:11 »
Citaat van: Jeronimos op 30 June 2025, 20:57:05
Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.
Als ik (met mijn beperkte plan E kennis) kijk naar de bakken, dan denk ik te zien:
B (2 deuren, geen klasseborden)
A (2 deuren doorgetrokken streep)
RD (3 deuren, afwijkende indeling)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
1200blauw
Offline
Berichten: 2865
Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #156 Gepost op:
01 July 2025, 11:45:45 »
Zo zie ik het ook.
Ik kan niet duiden hoe het zit met de omlopen, omdat ik de VRM voor 1972 niet heb. In die tijd werd er veel met omlopen en samenstellingen geschoven, dus uitgaan van een jaar eerder of later kan niet zomaar.
Citaat van: Jeronimos op 01 July 2025, 07:55:48
Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.
Ik heb veel foto's van de Twentelijn gezien uit die periode, dus de kans dat ik een foto gezien al eerder heb is wel aanwezig. Maar meer is altijd welkom natuurlijk, dus dank voor de bijdrage!
Trein 2247
is de tegentrein van trein 2242.
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974
Trein 2247 reed van Amsterdam naar Bad Harzburg. Tot Hengelo reed de trein mee in de binnenlandse dienstregeling. In Hengelo werden op werkdagen de NS eloc en de RD Plan E afgerangeerd. Op zaterdag reed een Plan W als versterking mee op het binnenlandse traject. Die werd ook in Hengelo afgerangeerd. Er werd een DB diesellocomotief Br220 aangekoppeld. Zo werd de reis voortgezet, met standaardstam Plan D met Stalen D via Oldenzaal en Bad Bentheim verder de BRD in. Binnenlandse reizigers met bestemming Enschede moesten in Hengelo overstappen op een binnenlandse trein. Op zondag vertrok trein 2247 uit Hengelo, dus dan stond er geen NS eloc voor. Zoals uit het plaatje blijkt zou de gehele trein als leeg materieeltrein 80523 uit Enschede zijn gekomen, maar kijken we naar
die trein
, dan zien we dat daarin geen Stalen D is opgenomen.
Foto's van deze trein, vooral in Duitsland, zijn vrij gemakkelijk te vinden:
Eisenbahnstiftung: "220 058 steuert mit dem Eilzug Amsterdam - Bad Harzburg bei Bentlage den nächsten Halt in Rheine an. (09.1974) Foto: Will A. Reed"
«
Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 12:16:00 door 1200blauw. Reden: Foto van trein 2247 in Duitsland toegevoegd
»
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2865
Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
«
Reactie #157 Gepost op:
02 July 2025, 10:29:51 »
Trein 2249 is de tegentrein van
trein 2242
die we eerder al bespraken.
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974
Deze trein vertrok op alle dagen in dezelfde samenstelling vanuit Hengelo naar Hildesheim (BRD). Tractie werd geleverd door een Duitse diesel, hoogstwaarschijnlijk een Br220. Omdat de samenstelling en de details van alle dagen precies hetzelfde zijn heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt met maar één tekening.
Leuk weetje misschien: tegenwoordig kun je deze route nog steeds met de trein afleggen op min of meer dezelfde tijd. Om 17.34u vertrekt de "Wiehengebirgsbahn" (RB61) richting Bielefeld. Overstappen in Herford op RB77 en rara, de aankomsttijd in Hildesheim is 21.26u, precies dezelfde tijd als 51 jaar geleden, maar met een half uur minder reistijd. Of de
betrouwbaarheid
is toe- of afgenomen durf ik niet te zeggen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
1
...
9
10
[
11
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70