Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:57
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:24:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
Vandaag om 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
Vandaag om 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:23:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 21:17:13
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
Vandaag om 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:12:34
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 22607 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #150 Gepost op: 26 June 2025, 12:59:53 »
Ik snap de inzet van een 1200, gezien de lengte van de trein. Hoewel een 1100 dat ook zou kunnen, is het toch lastiger om de trein tijdig op snelheid te krijgen en houden. Het lijkt mij op het eerste gezicht bijna een combi van 2 stammen. Grappig.

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #151 Gepost op: 27 June 2025, 11:58:32 »
Trein 2246 is de tegentrein van trein 2243 die we een paar berichten geleden al bespraken.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

De stam groene DB UIC-X rijtuigen (ABm+Bm+Bm+ABm) kwam achter een DB-diesel de grens over. In Hengelo werd de Duitse loc afgerangeerd en de NS eloc er met RD Plan E voor gezet. Op zondag ging er bovendien een Stalen D mee naar Amsterdam. Na aankomst werd de trein afgerangeerd met trein 72246. Na overnachting, waarschijnlijk op Dijksgracht, ging het materieel als trein 2243 de volgende dag terug naar het oosten. Zie een paar berichten terug voor nadere bijzonderheden.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 12:01:22 door 1200blauw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #152 Gepost op: 30 June 2025, 20:57:05 »
Vond op FB Oude NS treinen een mooie foto van Hans Wiskerke.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2798631147009008&set=g.742987139170845

Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.
Jeroen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #153 Gepost op: 30 June 2025, 22:14:08 »
Hmm, jammer dat ik ervoor naar FB moet, want daar ben ik niet zo van. Is het toevallig die zwartwit met de 1142, genomen vanaf spoor 4 in 1972?
Begin jaren '70 werd er ondermeer met stammen louter bestaand uit Plan E gereden. Ik kom daar later in dit draadje nog op terug.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 22:18:33 door 1200blauw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #154 Gepost op: 01 July 2025, 07:55:48 »
Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.  :-[ :-X :-\
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #155 Gepost op: 01 July 2025, 08:31:11 »
Kan alleen niet zien welke plan E's dit zijn.

Als ik (met mijn beperkte plan E kennis) kijk naar de bakken, dan denk ik te zien:

B (2 deuren, geen klasseborden)
A (2 deuren doorgetrokken streep)
RD (3 deuren, afwijkende indeling)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)
B (2 deuren, geen doorgetrokken streep, maar erg vaag te zien)

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #156 Gepost op: 01 July 2025, 11:45:45 »
Zo zie ik het ook. (y)
Ik kan niet duiden hoe het zit met de omlopen, omdat ik de VRM voor 1972 niet heb. In die tijd werd er veel met omlopen en samenstellingen geschoven, dus uitgaan van een jaar eerder of later kan niet zomaar.

Ja die foto is het. Je had hem dus al ergens gezien.  :-[ :-X :-\

Ik heb veel foto's van de Twentelijn gezien uit die periode, dus de kans dat ik een foto gezien al eerder heb is wel aanwezig. Maar meer is altijd welkom natuurlijk, dus dank voor de bijdrage! (y)





Trein 2247 is de tegentrein van trein 2242.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Trein 2247 reed van Amsterdam naar Bad Harzburg. Tot Hengelo reed de trein mee in de binnenlandse dienstregeling. In Hengelo werden op werkdagen de NS eloc en de RD Plan E afgerangeerd. Op zaterdag reed een Plan W als versterking mee op het binnenlandse traject. Die werd ook in Hengelo afgerangeerd. Er werd een DB diesellocomotief Br220 aangekoppeld. Zo werd de reis voortgezet, met standaardstam Plan D met Stalen D via Oldenzaal en Bad Bentheim verder de BRD in. Binnenlandse reizigers met bestemming Enschede moesten in Hengelo overstappen op een binnenlandse trein. Op zondag vertrok trein 2247 uit Hengelo, dus dan stond er geen NS eloc voor. Zoals uit het plaatje blijkt zou de gehele trein als leeg materieeltrein 80523 uit Enschede zijn gekomen, maar kijken we naar die trein, dan zien we dat daarin geen Stalen D is opgenomen.

Foto's van deze trein, vooral in Duitsland, zijn vrij gemakkelijk te vinden:


Eisenbahnstiftung: "220 058 steuert mit dem Eilzug Amsterdam - Bad Harzburg bei Bentlage den nächsten Halt in Rheine an. (09.1974) Foto: Will A. Reed"
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 12:16:00 door 1200blauw. Reden: Foto van trein 2247 in Duitsland toegevoegd »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #157 Gepost op: 02 July 2025, 10:29:51 »
Trein 2249 is de tegentrein van trein 2242 die we eerder al bespraken.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Deze trein vertrok op alle dagen in dezelfde samenstelling vanuit Hengelo naar Hildesheim (BRD). Tractie werd geleverd door een Duitse diesel, hoogstwaarschijnlijk een Br220. Omdat de samenstelling en de details van alle dagen precies hetzelfde zijn heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt met maar één tekening.

Leuk weetje misschien: tegenwoordig kun je deze route nog steeds met de trein afleggen op min of meer dezelfde tijd. Om 17.34u vertrekt de "Wiehengebirgsbahn" (RB61) richting Bielefeld. Overstappen in Herford op RB77 en rara, de aankomsttijd in Hildesheim is 21.26u, precies dezelfde tijd als 51 jaar geleden, maar met een half uur minder reistijd. Of de betrouwbaarheid is toe- of afgenomen durf ik niet te zeggen.