Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Reinier Z.
Vandaag om 21:54:08
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 18608 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #120 Gepost op: 17 June 2025, 19:26:31 »
Ik kan de verschillen tussen de plaatjes lastig zien, of zijn de treinen alle dagen gelijk?

Nee, op maandag en zaterdag rijdt er een extra A Plan E mee, tussen de standaardstam en de DB-rijtuigen. Dus 2x A Plan E achter elkaar op die dagen. Je kunt rechterklikken op de plaatjes en kiezen voor "openen in nieuw tabblad", dan krijg je ze groter. Let wel: er staan soms meerdere plaatjes in hetzelfde bericht.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #121 Gepost op: 17 June 2025, 20:11:21 »
Sommigen hier beweren dat in de praktijk de RD meestal aan de andere (Enschedese) kant hing.
Ik ben één van die sommigen. Tot nu toe alleen foto's gezien van de RD aan de Enschedese kant van een Plan D-trein. Zowel in het binnenlandse als buurlandverkeer.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #122 Gepost op: 18 June 2025, 09:12:30 »
Precies, jij bent eigenlijk DE sommigen die ik bedoelde. Bij het bepalen van de juiste samenstelling heb je dus eigenlijk altijd een dilemma. Volg je de theorie, VRM in dit geval, waarmee je de samenstelling op de rails zet zoals de plannenmakers het bedoeld hebben maar die misschien in de praktijk nooit gereden heeft, òf volg je de foto's, waarmee je de kans loopt dat je een eenmalige uitzondering voor je neus hebt of een interpretatiefout maakt? Voor beiden is wat te zeggen. Ik ga vooralsnog uit van de theorie en maak uitstapjes naar voorbeelden van foto's. Poes stelt als ik het goed begrepen heb samen aan de hand van (de geest van) de foto.

Trein 1677 is weer een eenvoudige avondtrein.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De samenstelling is een standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een Plan W aan de Enschedese kant. De trein reed enkel op zondag getrokken.

-- wordt vervolgd --

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #123 Gepost op: 18 June 2025, 10:23:37 »
Nee, op maandag en zaterdag rijdt er een extra A Plan E mee, tussen de standaardstam en de DB-rijtuigen. Dus 2x A Plan E achter elkaar op die dagen. Je kunt rechterklikken op de plaatjes en kiezen voor "openen in nieuw tabblad", dan krijg je ze groter. Let wel: er staan soms meerdere plaatjes in hetzelfde bericht.

Ik heb 10x gekeken en geen verschil gezien  ;D ;D. Na openen en klikken zie ik het wel. Dank!

Bij het bepalen van de juiste samenstelling heb je dus eigenlijk altijd een dilemma. Volg je de theorie [...]òf volg je de foto's, waarmee je de kans loopt dat je een eenmalige uitzondering voor je neus hebt of een interpretatiefout maakt?

Een interessante discussie. Ik ben eigenlijk een beetje van beiden  ;D. Ik vind het leuk om bv een standaard stam plan E rond te hebben rijden, maar wel de mogelijkheden om bijzondere combinaties na te maken (bv een bolkop A rijtuig ipv plan E A etc). Dat geeft toch wat meer sfeer! Kortom, ik doe wat ik leuk vind  ;D

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #124 Gepost op: 18 June 2025, 11:53:48 »
Kortom, ik doe wat ik leuk vind  ;D

Dat doet volgens mij iedereen. Het is wel grappig dat mensen daarin zo verschillende keuzes maken, van alles door elkaar tot zeer nauwkeurig en tot in detail nabootsen. Ik vind het allemaal prima natuurlijk, vrijheid blijheid (y)

Trein 1680 is alweer zo'n zondagstrein.

Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Ditmaal is de samenstelling weer gebaseerd op de standaardstam Plan D, met RD Plan E (aan de Enschedese kant). Die had de hele dag in Enschede doorgebracht. De versterking bestaat ditmaal uit één enkele Plan W, afkomstig uit trein 1633. Trein 1680 reed alleen op zondagavond.

-- wordt vervolgd --

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 18 June 2025, 13:38:51 »
Het blijft mij opvallen dat de standaardstam met plan E bestond uit 3 bakken (plan E A, Plan E RD en plan W) en dat de standaard stam plan D uit minimaal 5 bakken bestond (plan E RD, Plan D A, 3x plan D B). Heb je enig idee waarom daar zo'n lengteverschil in zat?

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #126 Gepost op: 18 June 2025, 13:55:54 »
Het verschil is niet zo groot al jij schetst hoor. De standaardstam Plan W (niet plan E, want beide Plan E-rijtuigen zaten in elk een andere omloop) bestond in 1974 uit 2x Plan W + RD Plan E + A Plan E, totaal dus vier rijtuigen. Dan is het verschil nog maar één rijtuig tov de standaardstam Plan D. Als je dan kijkt naar de capaciteit van elk rijtuig, dan zul je zien dat in een Plan W meer reizigers een zitplaats vinden dan in een Plan D. Dat verkleint het verschil nog verder. Zie ook één van mijn vorige berichten.

Trein 1681 is de laatste avondtrein tussen Amsterdam en Enschede.

De standaardstam Plan D is aan Amsterdamse kant aangevuld met een RD Plan E en een Stalen D. Aan de Enschedese kant is er versterkt met een Plan W. De samenstelling is precies zoals hij was aangekomen in Amsterdam als trein 1672. Natuurlijk stond de loc wel aan de andere kant. Deze getrokken trein reed enkel op zondag en vertrok op maandag weer als trein 1628 uit Enschede.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2025, 14:00:16 door 1200blauw »

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 18 June 2025, 15:59:26 »
Toch even zitten rekenen:

In de plan D stam zitten 4 B rijtuigen a 72 zitplaatsen, dat zijn 288 zitplaatsen 2e klas.
In de plan W (excuses!) zitten 2 B rijtuigen a 88 zitplaatsen, dat zijn 176 zitplaatsen 2e klas.

In de plan D stam zit dus grofweg 60% meer zitplaatsen 2e klas, dat is wel erg veel. Dan waren 3 plan D B rijtuigen ook voldoende geweest.

Mogelijk zit dit in de in-en uitstap capaciteit? Immers, plan E en W hebben dubbele deuren dus 4 per rijtuigbak per zijde beschikbaar, plan D maar 2.

Goed, ik wil je verhaal verder niet te veel vervuilen, dus ik richt mij weer op meelezen  :angel:

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #128 Gepost op: 18 June 2025, 17:22:24 »
Goed, ik wil je verhaal verder niet te veel vervuilen, dus ik richt mij weer op meelezen  :angel:

Ik vind het best interessant hoor, dus doe vooral :)
Zelf heb ik er nooit zo bij stilgestaan, maar inderdaad heeft een standaardstam Plan D een grotere capaciteit. Ik vergiste me. Ik heb even teruggekeken naar een voorbeeld zoals trein 1665. Dan zie je dat de doordeweekse stammen Plan W ongeveer dezelfde lengte hebben als die ene stam Plan D op zaterdag. Ik weet niet of er destijds al veel rekening werd gehouden met de in- en uitstapcapaciteit. Die centrale deuren zitten daar natuurlijk om die reden, maar in de dienstregeling zie je dat niet terug, bijvoorbeeld in de vorm van kortere tijden op een station. De trein op vrijdag laat ik even buiten beschouwing. Die is veel langer, waarschijnlijk voor al die studenten die hun wasgoed op vrijdag naar moeders brengen.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2025, 17:25:04 door 1200blauw »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #129 Gepost op: 18 June 2025, 18:00:39 »
Ook op de lijn van Enschede naar Zwolle, die van de hoofdlijn Enschede - Deventer aftakte bij station Wierden, werd met getrokken materieel gereden. Vaak wordt gesproken van trek-duw materieel, maar ik ben er niet zeker van of de achterste loc wel tractie leverde. Voor de duidelijkheid: de VRM geeft enkel aan welke rijtuigen er meereden en in welke richting de samenstelling stond. Dat er voor en achter een grijsgele of zelfs bruine 2200 geplaatst was komt uit mijn "hoge hoed". Overigens geldt voor 1974 (en trouwens ook voor 1973) dat enkel de rijrichting in de VRM wordt aangegeven. Er zijn ook jaren waarin wordt vermeld waar de loc aan de trein staat. Dat was misschien in dit geval duidelijker geweest.

Trein 7955 maakte op alle dagen in de week een slag van Zwolle naar Enschede. De rijrichting in het plaatje is dus van links naar rechts.

Trein 7974 is de trein waarmee bovenstaand materieel weer terugkwam in Zwolle. De rijrichting in het plaatje is dus van rechts naar links.

Dat ik voor meerdere plaatjes heb gekozen voor in principe dezelfde samenstelling heeft te maken met de details die in de VRM worden vermeld, zoals de trein waarvan het materieel afkomstig is en naartoe gaat. Die wilde ik niet verloren laten gaan.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #130 Gepost op: 18 June 2025, 20:31:28 »
zoals de plannenmakers het bedoeld hebben maar die misschien in de praktijk nooit gereden heeft

Ik vermoed dat de RD aan de Asd-kant wel leuk bedacht was achter de burelen maar, dat het in de praktijk minder handig was en dat de sporensituatie in Hgl maakte dat in de praktijk anders werd gehandeld. Voor 30 mei 1976 werd in Hgl van loc gewisseld. Neem trein 2247 naar Bad Harzburg. De NS E-loc gaat er met de Plan E-RD af, de RD zat direct achter de loc. E-loc rijdt met rijtuig naar de tuin terwijl de DB 220 voor de trein wordt geplaatst. De tegentrein komt 2244 komt een kwartiertje later binnen en terwijl de DB 220 wordt gewisseld met een verse NS-loc, plaatst de NS-Eloc van trein 2247 de RD aan de staart van de trein. Als de RD aan de Asd-kant zou staan was er meer rangeerwerk nodig omdat de tegentrein later binnenkomt. Daarnaast vermoed ik dat de afdeling marketing het ongewenst zou vinden om de RD te scheiden van de zitrijtuigen door een bagagerijtuig.

Omdat ik verder vermoed dat de Plan D-treinen voor binnenlands gebruik in dezelfde materieelomloop zaten als die voor de buurlandtreinen, was het gemakkelijker om de RD aan de HGl-kant te hebben, dan hoefde niet gerangeerd te worden.
Dan waren 3 plan D B rijtuigen ook voldoende geweest.

Mogelijk zit dit in de in-en uitstap capaciteit? Immers, plan E en W hebben dubbele deuren dus 4 per rijtuigbak per zijde beschikbaar, plan D maar 2.

Om diezelfde reden zullen de blokken met Plan D-rijtuigen voor binnenlands en buurland gelijk zijn gehouden. Mijn verklaring o.b.v. vele foto's en vermoedens. Ik was er op mijn 6e heel af en toe wel bij, maar heb er geen foto's van gemaakt. Wel een paar herinneringen...               

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:49:05 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #131 Gepost op: 18 June 2025, 22:42:33 »
Als er maar een kwartier zat tussen de vertrekkende trein naar D en de binnenkomende trein uit D, dan kan het haast niet anders dan dat de NS e-loc + RD die van de vertrekkende trein naar D gehaald zijn en naar de tuin van Hgl zijn gerangeerd (aan de D zijde), vanaf daar in dezelfde combinatie teruggeduwd werd naar de binnenkomende trein en nadat de e-loc de RD tegen de achterzijde van de trein had gezet, werd de combi Loc + RD pas ontkoppeld. Nadat de trein uit D dan vertrokken was, kon de achterop achtergebleven e-loc mooi naar de NL zijde van Hgl rangeren en werd hij de ‘verse’ loc voor de volgende trein.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #132 Gepost op: Vandaag om 07:24:08 »
Vaak wordt gesproken van trek-duw materieel, maar ik ben er niet zeker van of de achterste loc wel tractie leverde.
Zonder tweede locs was de trein niet snel genoeg om de rijtijden te halen, de ombouw met stuurstroomkabels was anders ook overbodig geweest.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: Vandaag om 07:58:34 »
Ik vermoed dat de RD aan de Asd-kant wel leuk bedacht was achter de burelen maar, dat het in de praktijk minder handig was en dat de
Om diezelfde reden zullen de blokken met Plan D-rijtuigen voor binnenlands en buurland gelijk zijn gehouden. Mijn verklaring o.b.v. vele foto's en vermoedens. Ik was er op mijn 6e heel af en toe wel bij, maar heb er geen foto's en een paar herinneringen aan overgehouden.             

Dank voor de toelichting. Dus vanwege compleet houden van een "stam"?

Groeten,
Rogier

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: Vandaag om 08:52:25 »
Ik ben in die tijd vaak op het traject Zwolle-Enschede gereisd. In de wintermaanden zat er ook een verwarmingswagen in de stam. Ik vermoed, maar weet dat niet zeker, dat de cabine in verband met zicht altijd buiten zat.
Groet, Aiko