Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Modeltreinen Pierre Dominique door saskia
Vandaag om 19:29:03
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70  (gelezen 17760 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #105 Gepost op: 11 June 2025, 20:50:28 »
Trein 1664 is ook een spitstrein, maar niet desondanks bijzonder lang.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Deze trein reed op alle dagen van de week, dus ook op zondag. De standaardstam Plan W met RD+A Plan E werd versterkt met één Plan W aan de Enschedese kant, op alle dagen. In Amsterdam werd de samenstelling retour gestuurd als trein 1673 naar Enschede.


-- wordt vervolgd --

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #106 Gepost op: 12 June 2025, 11:03:42 »
Ik vind korte (spits)treinen helemaal niet erg. Juist treinen van 4 of 5 bakken zijn relatief eenvoudig na te maken voor ons modelspoorders (denk ik). Niet iedereen heeft ruimte om (realistisch) een stam van 7 bakken aan een perron te stallen bijvoorbeeld.

Soms kom ik ook pareltjes van 3 bakken tegen (dat zal geen standaard inzet zijn, maar noodgedwongen uitzondering in de exploitatie).  (y)

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #107 Gepost op: 12 June 2025, 12:14:59 »
Je hebt helemaal gelijk Rogier. Voor op de baan zijn die korte treinen veel interessanter, maar wanneer je eenmaal meegesleept wordt in samenstellingen dan zijn die lange treinen stiekem leuker. Niet dat ik ze wèl kwijt kan hoor, laat dat duidelijk zijn.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #108 Gepost op: 12 June 2025, 12:22:44 »
Het is wel leuk om te zien hoe een dienstregeling wordt bedacht. Je ziet meer van de inzet van het materieel etc. Ik vind de afwisseling van plan D en de Plan E/W stammen interessant. Ook dat planmatig plan W werd ingezet. Ik dacht dat plan W voornamelijk als spitsmaterieel was bedoeld. Of had dat te maken met de beperkte batterijcapaciteit? Dat ze dus te snel leegliepen voor spitsinzet? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.

Kortom, ik heb duidelijk te weinig plan W rijtuigen  ;D

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #109 Gepost op: 12 June 2025, 12:49:46 »
Plan W had automatische deuren. Bij inzet van Plan E moest de conducteur de hele trein langs om de deuren dicht te doen. Dat kost natuurlijk tijd bij iedere stop. Voor een snelle verbinding wil je zo kort mogelijk stoppen en dan is opeens de inzet van Plan W verklaard. Daartoe waren de RD en A Plan E uitgerust met luchtleidingen, om de verbinding tussen Plan W en de loc mogelijk te maken. Voor zover ik weet moesten die rijtuigen (A+RD Plan E dus) zelf nog wèl met de hand gesloten worden.

Een tekort aan Plan W heb ik ook. Kom maar op Artitec, of LS Models! (y)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #110 Gepost op: 12 June 2025, 13:31:50 »
Ik ben met mijn Tienertoer reizen 1982 en 1983 nog veel met Plan E gereden, er staat me niets van bij dat deuren handmatig gesloten moesten worden.

Groet, Victor

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #111 Gepost op: 12 June 2025, 14:07:35 »
Plan W is begin jaren '80 even weg geweest van de Twenteroute. In januari 1983 zag ik voor het laatst Plan W's (blauwe W2) in de 1600. Pas in de strenge winter van 1985 (februari) zag ik weer een W(1 Benelux) in Enschede, maar dat was een dwaalgast. Duidelijk verdwaald tussen de plan E's en op het traject Asd-Es. M.i.v. de zomerdienst 1985 keerde Plan W2 terug naar Es en Bh, af en toe was dit een W1 Benelux.
Ik had er nooit bij stil gestaan, maar het uitzoekwerk van de 1200 attenteerde mij er op dat in de jaren '70 weinig of geen Plan E B's in de 1600 reden. Ik vermoed dat met het instromen van de ICR's op de Zeeuwse lijn (treinserie 2100) Plan W(2) vooral de ICR's opzochten en dus te zien waren op Asd-Vs en Zvt-Mt/Hrl, omdat de automatische en centrale deursluiting van Plan W pas echt tot zijn recht kwam i.c.m. ICR. In de serie 1600 vanaf toen vrijwel uitsluitend Plan E, wat overeenkomt met de waarnemingen van Victor en mij èn mijn foto's uit 1984 en 1985.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #112 Gepost op: 12 June 2025, 16:12:13 »
Leuke toevoegingen!

Ik herinner mij 1x een rit van Zandvoort naar Haarlem, waarbij ik met mijn moeder vlakbij de deuren zat. Ik vermoed een plan E Restauratie. 1 van de deuren bleef open staan en mijn moeder was de held om op te staan (van de klapbankjes) en de deur handmatig te sluiten. Dat was tussen 1982 en 1989.

groeten,
Rogier

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #113 Gepost op: 12 June 2025, 18:01:44 »
In de serie 1600 vanaf toen vrijwel uitsluitend Plan E, wat overeenkomt met de waarnemingen van Victor en mij èn mijn foto's uit 1984 en 1985.
In mijn geval was begin- en eindpunt elke dag station Gilze-Rijen, de lijn Zwolle-Vlissingen v.v. dus. Serie 3600.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #114 Gepost op: 12 June 2025, 18:30:52 »
Ik ben met mijn Tienertoer reizen 1982 en 1983 nog veel met Plan E gereden, er staat me niets van bij dat deuren handmatig gesloten moesten worden.

Ik moet in mijn jeugd, òòk Tienertour, ook wel Plan E hebben gereden. Dat handmatig sluiten van de deuren kan ik me ook niet meer herinneren. Er liep destijds wel meer NS-personeel op de perrons. Op een gegeven moment werden de Plan W's op de Twentelijn vervangen door B's Plan E. Volgens Mispoes is dat begin jaren '80 geweest. Seinarm heeft het erover dat er in 1980 Plan E's reden van en naar Enschede. Vanaf dat moment moeten die deuren dus handmatig zijn geweest. Mijn Tienertoertijd was een paar jaar later, rond 1984-'85.



Trein 1665 is duidelijk een spitstrein.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag bestond de versterking slechts uit één Plan W, maar dat werden er op dinsdag tot en met donderdag al twee. De standaardstam bestond uit Plan W met A+RD Plan E. Op vrijdag kende deze trein zijn hoogtepunt met maar liefst negen rijtuigen, opgebouwd rond de RD Plan E met standaardstam Plan D. De versterking bestond op die dag uit twee Plan W's en een A Plan E. In de zaterdagdienst reed de RD Plan E met standaardstam Plan D verder onversterkt. De gehele trein was als trein 1656 Amsterdam binnengereden en werd ongewijzigd retour Enschede gestuurd, met de loc aan de andere kant uiteraard. Op zondag reed deze trein niet met getrokken materieel.


-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 18:34:48 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #115 Gepost op: 12 June 2025, 20:19:41 »
Trein 1668 reed enkel op zondag met getrokken materieel.


Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

De samenstelling hebben we al vaker gezien: standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een Plan W aan de Enschedese zijde.


-- wordt vervolgd --

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #116 Gepost op: 17 June 2025, 09:22:52 »
Trein 1672 reed enkel op zondag als getrokken trein.



Het materieel bestond uit de standaardstam Plan D met RD en Stalen D (beide aan de Amsterdamse kant), versterkt met een Plan W (aan de Enschedese kant). Die laatste werd in Enschede bijgeplaatst en was dus niet afkomstig uit dezelfde trein uit Asd.


-- wordt vervolgd --

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #117 Gepost op: 17 June 2025, 09:44:49 »
Bijzonder dat de RD achter de stalen D zat. Had de stalen D een doorloopmogelijkheid?

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #118 Gepost op: 17 June 2025, 10:14:38 »
De Stalen D had inderdaad een doorloop mogelijkheid, van de bagageafdeling gescheiden door een gaaswand als ik het goed heb. Sommigen hier beweren dat in de praktijk de RD meestal aan de andere (Enschedese) kant hing. Dat zou kunnen. Ik put uit de VRM, maar dat is de theorie. We hebben al eerder gezien dat er in de praktijk wel van werd afgeweken.



Trein 1673 is wel een bijzondere, aangezien een binnenlandse trein werd gecombineerd met een deel van een internationale D-trein.




Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Aan deze trein werden drie DB-rijtuigen (2x Bm + ABm) voor de D237, oftewel de Nord West Express, meegegeven. De rest van die trein was afkomstig uit Hoek van Holland. Het internationale deel van trein 1673 bleef achter in Hengelo en werd daar gecombineerd met de D237. Het binnenlandse deel van de trein reed door naar Enschede. De standaardstam voor deze trein was op alle dagen Plan W met A+RD Plan E. Dat werd versterkt met een Plan W aan de Enschedese kant. Op maandag en zaterdag reed bovendien een extra A Plan E mee, in totaal negen rijtuigen. De trein reed op alle dagen van de week.

-- wordt vervolgd --
« Laatst bewerkt op: 17 June 2025, 19:29:08 door 1200blauw. Reden: Typo »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
« Reactie #119 Gepost op: 17 June 2025, 11:25:31 »
Ik kan de verschillen tussen de plaatjes lastig zien, of zijn de treinen alle dagen gelijk?

Dank voor de toelichting van de Stalen D.

Groeten,
Rogier