Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 11:37:43
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
  

Auteur Topic: Trein krijgt kortsluiting op wissel  (gelezen 4856 keer)

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Gepost op: 09 April 2024, 15:17:05 »
Als ik met een trein dit wissel oprijd krijgt die kortsluiting als die ongeveer op het omcirkelde punt rijd.
Draden zijn goed met elkaar verbonden. Daar ligt niet het probleem.

Ben ik iets vergeten of wat doe ik niet goed?



Groet Arjan

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2024, 15:34:57 »
Ik heb eerst enkele vraagjes , voor we verder kunnen,
is deze wissel juist nieuw geplaatst ?
Is het de eerste maal dat je dat trajekt rijdt ?
rijdt je digitaal of analoog?
grtjs

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2024, 15:39:45 »
ik zie alleen maar metalen rail lassen. Ik zie geen zaag snede, maar misschien onder het rechter deel van de cirkel?

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2024, 15:48:06 »
Marc,
heb ik ook opgemerkt,
is al een eerste fout,
maar met wat meer info , kunnen we ook een gepaste uitleg geven.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1487
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2024, 15:51:53 »
Arjan,
Dit lijken me Tillig Elite Wissels.

Je mist een aantal belangrijke zaken:
- puntstukpolarisatie is niet aangesloten (klein pennetje aan het puntstuk)
- er is geen onderbreking in de sporen achter het puntstuk

Je gaat de tongen voorzien van stroom door deze aan de standrail aan te leggen. Lukt goed zolang je sporen mooi en netjes blijven.
Van zodra er zich wat vuil of verf tussen nestelt is het contact om zeep en rijd je trein zelf niet 'over' de wissel.
Daarom ook de tongen verbinden met de standrails en net voor het puntstuk ook isoleren van het puntstuk.




Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2024, 15:55:47 »
Bij de Tillig worden de tongen gevoed vanuit het puntstuk, ook na inbedden of verstoffen is dat geen probleem. Dat het puntstuk niet gevoed wordt en de rails vanuit het puntstuk niet geisoleerd zijn is wel een probleem.
Hoe dat moet vind je hier in de encyclopedie
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Correct aangesloten zijn het betrouwbare wissels met goede geleiding, ik heb er 13 op Schoonhoven liggen dus kan het weten ;)
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 15:57:34 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2024, 16:07:41 »
hier een schematische tekening hoe het moet.



grtjs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2024, 16:28:29 »
De noodzaak voor isolerende lassen achter het puntstuk staat in de handleiding van deze wissels. Maar het staat alleen in de tekst (Duits-Engels-Frans-Pools) en je leest er makkelijk overheen. In de afbeeldingen wordt het niet aangegeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2024, 17:26:46 »
Misschien is dit schema wat eenvoudiger te begrijpen, vooral als je je wisselmotor het puntstuk laat schakelen.



RETROBAHN A.G.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2024, 17:46:40 »
In de vraagstelling, maar ook in de reacties daarop, mis ik of het het gaat om de "oude" of de "nieuwe" uitvoering van de Tillig wissels.  Dat scheelt nogal. De oude hebben werkelijk doorlopende tongen, de nieuwere hebben  een isolatie van het puntstuk en stroomvoerende tongen.
Daardoor kunnen ook de getoonde tekeningen en oplossingen mogelijk fout zijn.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2024, 18:22:05 »
Daarmee dat ik ook aangeef op de tekening waar je het beste onderbrekingen en aansluitingen kan maken.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2024, 18:32:17 »
tekeningen met oplossingen, zijn perfect.

wat voor wissel je ook hebt, ze moeten gewoon aan de eisen van die tekeningen voldoen. en of je een zaagsnede met een klein stukje plastic hebt of een heel plastic puntstuk, de korsluiting regels blijven gelijk.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2024, 21:07:32 »
Daarmee dat ik ook aangeef op de tekening waar je het beste onderbrekingen en aansluitingen kan maken.
Oude wissel:  kleine rode streepjes (in je tekening) zijn aan te brengen zaagsneden, en dan dienen de wisseltongen van spanning te worden voorzien zoals als mogelijkheid  aangegeven. Echter, bij een correcte afstelling van ALLE wielen, dan hoef je alleen het puntstuk, en dat is dan inclusief de wisseltongen, te polariseren.
Omdat echter velen onder de gebruikers met van alles en nog wat rijden, dus zeker ook met niet goed afgestelde wielen, is Tillig er toe overgegaan een nieuwe constructie te maken met minder kans op kortsluiting.

Nieuwe type wissel:  die zaagsneden zitten er al (kleine stukjes isolatie) en de wisseltongen zijn afzonderlijk doorverbonden met de naastliggende rail.  Dus in principe hoef je daar dan niks meer aan te doen.

Isolatie rail verbinders aan het puntstuk bij de uitgaande railstaven blijft in beide gevallen noodzakelijk, wil je polariseren.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 21:12:27 door MartinRT »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2024, 21:10:19 »
of een heel plastic puntstuk, de korsluiting regels blijven gelijk.
Tillig en een plastic puntstuk ? Ik denk dat je abuis bent.  En zoals hierboven aangegeven zijn er afhankelijk van het type meerdere mogelijkheden van aansluiting.
En inderdaad: kortsluiting blijft kortsluiting, lijkt me een zinnige regel  ;)  Maar of daar ook regels voor zijn  ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2024, 21:25:31 »
Het moet niet nodig zijn om in een fabriekswissel te gaan zagen of extra verbindingen aanleggen.
Bedacht zijn op verkeerd afgestelde wielstellen is ook geen goede benadering. Wielstellen moeten gewoon goed zijn afgesteld.

Het is wel van belang over welk wissel het precies gaat. Het is duidelijk Tillig, maar wat is het artikelnummer?
Verder is het van belang om goed de handleiding te lezen.
Arjan is sinds zijn startpost niet meer terug geweest, zou wel handig zijn als hij even aangeeft of hij iets aan de opmerkingen gehad heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.