Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:35:38
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door martindegroot
Vandaag om 21:33:59
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 21:26:35
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
  

Auteur Topic: Trein krijgt kortsluiting op wissel  (gelezen 4474 keer)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2024, 23:28:49 »
Ik denk dat Ajan is overgestapt op 3rail dan heb je deze problemen niet ;D
Mvg Mark

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #16 Gepost op: 10 April 2024, 00:41:31 »
Arjan,
en datzelfde moet je ook doen bij die bovenste wissel
grtjs

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1189
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #17 Gepost op: 10 April 2024, 09:01:28 »
Tillig en een plastic puntstuk ? Ik denk dat je abuis bent.  En zoals hierboven aangegeven zijn er afhankelijk van het type meerdere mogelijkheden van aansluiting.
En inderdaad: kortsluiting blijft kortsluiting, lijkt me een zinnige regel  ;)  Maar of daar ook regels voor zijn  ???

Tillig is een aanname van jullie.  Ik geef gewoon een algemeen antwoord.
Kortsluit regel die op mijn baan geldt, misschien ook bij andere, is:
Waar de linker de rechter rail ontmoet, moet je iets aanpassen.  Of je gaat zagen, plastic lassen plaatsen of complete plastic puntstukken gebruikt, ik vind het best.
Of de pukkels omhoog brengt... Whatever

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #18 Gepost op: 10 April 2024, 09:42:23 »
Tillig is een aanname van jullie. 
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #19 Gepost op: 10 April 2024, 10:13:34 »
En de tongen van de wissel zijn in één geheel. Daarin ken ik alleen Tillig en Weinert en die laatste is het zeker niet.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #20 Gepost op: 10 April 2024, 11:04:26 »
De wissels zijn inderdaad van tillig, 85324 en 85323.



Ik zal het geen van polariseren is bekijk en proberen.

Arjan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #21 Gepost op: 10 April 2024, 11:23:00 »
Het belangrijkste is dat je isolaties aanbrengt achter beide railstaven van elk puntstuk. Dat voorkomt het probleem van kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1189
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #22 Gepost op: 10 April 2024, 13:49:07 »
Toch wel een gefundeerde aanname. Frans wees op het soldeeroogje aan het puntstuk. Ken jij een ander merk dat zo'n soldeeroogje heeft?

Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.

dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje. 
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.




« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 13:59:07 door Mark D. »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #23 Gepost op: 10 April 2024, 15:31:21 »
Er hoeft daar helemaal niks te gebeuren. Alleen al het feit dat de tongen zijn verbonden met de aanslagstaven maakt duidelijk dat ze geïsoleerd zijn van het puntstuk. Als dat niet zou zijn, zou je altijd kortsluiting hebben.
Foto's van de bovenkant zijn te zien op de site van Tillig en van talloze winkels. Daar is ook duidelijk te zien dat er een onderbreking zit tussen tongen en puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6663
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #24 Gepost op: 10 April 2024, 15:37:36 »

Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.


Dat klopt. Alles rechts van het spleetje wordt gepolariseerd, alles links niet. De tongen hebben een vaste verbinding met de aanliggend spoorstaaf.

Overigens: de soldeerlip wil nog wel eens loslaten / slecht contact maken. Vervelend als je wissel al in de ballast ligt. Ik haal het lipje weg en maak een dubbele soldering met een langer stukje gestript draad.

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #25 Gepost op: 10 April 2024, 22:54:42 »
Daar gaat het toch niet om. Het is ook duidelijk te zien dat het geen plastic puntstuk betreft.

dat het puntstuk via dat lipje zijn stroom kan krijgen is prima, dat de tongen zijn verbonden met de rails is ook helemaal okay.
plastic lasje aanbrengen is ook nog te doen, blijft die doorlopende tong een dingetje. 
Dus rechts van dat glimmende kruis en links van de verbindingen tussen de tong en railstaaf moet iets gebeuren.
Ik kan op de foto op de eerste pagina dat niet goed zien, lijkt wel een spleetje te zitten.


Daar zit inderdaad al een kleine spleet tussen.

Arjan

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #26 Gepost op: 11 April 2024, 10:55:41 »
Arjan, jouw bovenstaande plaatje is geheel duidelijk.

Breng isolaties aan op het puntstuk en zorg voor een correcte polarisatie.  Dan ontstaat er geen kortsluiting meer.

Tenzij je zo'n dikke wielen hebt of dat ze zo slecht zijn afgesteld, dat ze een verbinding maken tussen de rode en blauwe rail, kortsluiting dus, vóórdat ze het gele puntstuk bereiken. Maar dat zou wel heel uitzonderlijk zijn.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26565
    • Pagina van klaas
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #27 Gepost op: 11 April 2024, 11:02:06 »
Als de wielen zo dik zouden zijn, dan zouden ze helemaal niet door het puntstuk komen. Onwaarschijnlijk probleem dus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2024, 17:07:58 »
Beste forumgebruikers,

Al geruime tijd rijd ik inmiddels met H0 treinen over het diorama.
Vandaag ook mijn 1e h0e locomotief ontvangen.
Nu geeft hij dus ook kortsluiting op het gehele H0e gedeelte.

Moet ik onderstaand wissel van tillig ook polariseren op het aangegeven punt?

De kortsluiting zit zowel links als rechts van het wissel op het H0e gedeelte.


Groet Arjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
Re: Trein krijgt kortsluiting op wissel
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2024, 18:25:05 »
Lijkt mij van niet. Het puntstuk ziet er uit van kunststof

Hoe ziet de rest van de baan er uit, iig het gedeelte om de wissel
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)