Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Perronhoogte TP3  (gelezen 2228 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Perronhoogte TP3
« Gepost op: 18 March 2024, 21:39:22 »
Hi,

Vaak lees ik over de moderne hoogte van perrons van 840mm dan wel 760mm, maar hoe zat dit net na de 2de wereldoorlog? Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

MVG,

Adriaan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2024, 22:31:27 »
Vast wel. Ik weet alleen dat er in Maastricht in 1912 een hoogte van 1 meter bovenkant spoor werd getekend. Of dat er toen ook werkelijk 1 meter werd gehandhaafd kan ik niet bevestigen.
Ik denk dat 840mm bovenkant spoor in model al aardig in de richting komt.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2024, 22:35:55 »
Een deel van het antwoord staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_(platform)
Perrons van 1 meter zijn er bij mijn weten nooit geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8810
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2024, 08:36:50 »
Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

Wat zijn regels. In "Handboek voor spoorwegtechniek deel 1" staat in hoofdstuk 2 (pagina 39 en verder) staat een heel verhaal over perrons. Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2024, 10:00:51 »


Dit is een leuk plaatje van Culemborg, 1972/73 ongeveer. De originele perronhoogte zie je op de voorgrond en is in 1938, bij de elektrificatie van het 'middennet' omhoog gebracht. Vóór 1938 was het dus laag en had men hier ook nog een middenperron wat toen ook verwijderd is. Bij de bouw van het nieuwe station in 74-75 is dit op gelijke hoogte doorgetrokken tot aan de Gelderlandfabriek. Dat was tot een jaar of wat geleden, toen is de perron hoogte weer wat naar beneden gebracht zodat men het nieuwe (Sprinter)materieel op gelijke hoogte kan betreden. Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 March 2024, 10:03:44 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2024, 10:55:09 »

Foto: Verzameling Bertus Kers.
Tijdens de houten rijtuigen periode had je een laag perron en had je de tree planken nodig om in de coupe te komen.


deze foto (uit Utrechts archief) is uit de jaren 60 Utrecht Centraal. Ik kan me herinneren dat we altijd de kinderwagen moesten optillen om deze in en uit de trein te krijgen.


Foto Utrechts archief. Je ziet dat de bak iets boven het perron staat

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2024, 10:59:34 »


 Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob

Ja zeg! Ik moet nog langer mee dan vandaag  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2024, 20:48:27 »
Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.
Mwoah, slechts vier jaar.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2024, 14:07:05 »
Voor mijn project (Baarn, 1874) staat er op de bestektekening 33cm (0.33, in meters) boven het spoor.
Kijk je bv bij verschillende museumorganisaties dan is het perron daar laag en de opstap dus hoog.
Via Europese regelgeving is al vele jaren geleden bepaald dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn (worden).
Omdat bv bussen een kortere levensduur hebben dan treinen zijn hier verschillende termijnen voor gesteld.
Overal in het land zie je verhoogde perrons om een lagere of gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Tot voor kort kon je bv in Amersfoort nog heel goed zien dat het perron erg was verhoogd. De oude perronwand was voor een deel geintegreerd in het nieuwe perron.
Misschien is dat zelfs nog steeds zo.
Zet een trein op je spoor en kijk naar de foto's hiervoor, zou ik zeggen.
Station Baarn HIJSM

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2024, 20:08:49 »
Uitsnede van een empacements-aanpassing van station en perron uit 1961.



Uitsnede uit deze tekening:





Grtzz,
Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2024, 00:46:46 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2024, 11:27:48 »
Beste allemaal,

Bedankt voor de feedback! Ik ga het handboek spoorwegtechniek nog een keer na slaan.
Mijn station komt gedeeltelijk in een boog dus ik neig nu naar de H0 variant van 330mm BS.

MVG,

Adriaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: Perronhoogte TP: 33 cm is prima.
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2024, 11:54:55 »
Hoi,

Met 330 mm zit je prima, volgens mij.
Op mijn foto uit april 1974 had Zuidhorn nog de oude perronhoogte.



Het midden van de aspotten van de 2200 moet precies 50 cm boven de kop van de spoorstaaf liggen. Zoals je ziet was het perron een flink stuk lager dan 50 cm. Conclusie: 33 cm boven kop spoorstaaf is prima.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2024, 14:58:35 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)

+ 1 ;) :P

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2024, 19:18:38 »
Hoezo nabouwen?

Weet je hoe saai het was om daar een uur op het perron te wachten op de volgende trein, omdat er weer eens een storing was?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl