Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 19:28:40
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: Perronhoogte TP3  (gelezen 2224 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Perronhoogte TP3
« Gepost op: 18 March 2024, 21:39:22 »
Hi,

Vaak lees ik over de moderne hoogte van perrons van 840mm dan wel 760mm, maar hoe zat dit net na de 2de wereldoorlog? Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

MVG,

Adriaan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2024, 22:31:27 »
Vast wel. Ik weet alleen dat er in Maastricht in 1912 een hoogte van 1 meter bovenkant spoor werd getekend. Of dat er toen ook werkelijk 1 meter werd gehandhaafd kan ik niet bevestigen.
Ik denk dat 840mm bovenkant spoor in model al aardig in de richting komt.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2024, 22:35:55 »
Een deel van het antwoord staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_(platform)
Perrons van 1 meter zijn er bij mijn weten nooit geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2024, 08:36:50 »
Had de NS hier destijds ook stelregels voor?

Wat zijn regels. In "Handboek voor spoorwegtechniek deel 1" staat in hoofdstuk 2 (pagina 39 en verder) staat een heel verhaal over perrons. Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Modelspoor is emotie...
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2024, 10:00:51 »


Dit is een leuk plaatje van Culemborg, 1972/73 ongeveer. De originele perronhoogte zie je op de voorgrond en is in 1938, bij de elektrificatie van het 'middennet' omhoog gebracht. Vóór 1938 was het dus laag en had men hier ook nog een middenperron wat toen ook verwijderd is. Bij de bouw van het nieuwe station in 74-75 is dit op gelijke hoogte doorgetrokken tot aan de Gelderlandfabriek. Dat was tot een jaar of wat geleden, toen is de perron hoogte weer wat naar beneden gebracht zodat men het nieuwe (Sprinter)materieel op gelijke hoogte kan betreden. Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 March 2024, 10:03:44 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2024, 10:55:09 »

Foto: Verzameling Bertus Kers.
Tijdens de houten rijtuigen periode had je een laag perron en had je de tree planken nodig om in de coupe te komen.


deze foto (uit Utrechts archief) is uit de jaren 60 Utrecht Centraal. Ik kan me herinneren dat we altijd de kinderwagen moesten optillen om deze in en uit de trein te krijgen.


Foto Utrechts archief. Je ziet dat de bak iets boven het perron staat

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7475
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2024, 10:59:34 »


 Paul, jij komt hier nog wel eens dus leg er eens een meetlint langs...  ;D

Rob

Ja zeg! Ik moet nog langer mee dan vandaag  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2024, 20:48:27 »
Ik heb een versie uit 1935 of zo... Dus al ver voor de tweede wereldoorlog.
Mwoah, slechts vier jaar.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2024, 14:07:05 »
Voor mijn project (Baarn, 1874) staat er op de bestektekening 33cm (0.33, in meters) boven het spoor.
Kijk je bv bij verschillende museumorganisaties dan is het perron daar laag en de opstap dus hoog.
Via Europese regelgeving is al vele jaren geleden bepaald dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn (worden).
Omdat bv bussen een kortere levensduur hebben dan treinen zijn hier verschillende termijnen voor gesteld.
Overal in het land zie je verhoogde perrons om een lagere of gelijkvloerse instap mogelijk te maken.
Tot voor kort kon je bv in Amersfoort nog heel goed zien dat het perron erg was verhoogd. De oude perronwand was voor een deel geintegreerd in het nieuwe perron.
Misschien is dat zelfs nog steeds zo.
Zet een trein op je spoor en kijk naar de foto's hiervoor, zou ik zeggen.
Station Baarn HIJSM

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2024, 20:08:49 »
Uitsnede van een empacements-aanpassing van station en perron uit 1961.



Uitsnede uit deze tekening:





Grtzz,
Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2024, 00:46:46 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2024, 11:27:48 »
Beste allemaal,

Bedankt voor de feedback! Ik ga het handboek spoorwegtechniek nog een keer na slaan.
Mijn station komt gedeeltelijk in een boog dus ik neig nu naar de H0 variant van 330mm BS.

MVG,

Adriaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Perronhoogte TP: 33 cm is prima.
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2024, 11:54:55 »
Hoi,

Met 330 mm zit je prima, volgens mij.
Op mijn foto uit april 1974 had Zuidhorn nog de oude perronhoogte.



Het midden van de aspotten van de 2200 moet precies 50 cm boven de kop van de spoorstaaf liggen. Zoals je ziet was het perron een flink stuk lager dan 50 cm. Conclusie: 33 cm boven kop spoorstaaf is prima.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2024, 14:58:35 »
Leuk stationnetje. Zou je een moeten nabouwen.  8)

+ 1 ;) :P

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Perronhoogte TP3
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2024, 19:18:38 »
Hoezo nabouwen?

Weet je hoe saai het was om daar een uur op het perron te wachten op de volgende trein, omdat er weer eens een storing was?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl