Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:22:42
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 17:47:52
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:45:38
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 17:44:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
  

Auteur Topic: NS6000 voor Kranenberg  (gelezen 16874 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #30 Gepost op: 03 August 2024, 21:37:26 »
Een tip tijdens deze bouwfase, hou de wielen in het frame.
Dan kun je meteen zien of delen van de bovenbouw in contact komen met de wielen, en kun je het nog aanpassen voordat alles in elkaar zit.

ik spreek uit ervaring....

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #31 Gepost op: 03 August 2024, 21:47:22 »
Bedankt, dat ga ik zeker doen voordat ik de handel definitief vast lijm.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #32 Gepost op: 03 August 2024, 22:32:03 »
Inderdaad, en lijm niet alles gelijk vast....... de slag met de koppelstangen gaat problemen opleveren, garandeer ik je. Hop, in beet water en weken, zodat je niet straks al t witmetaal in de bankschroef moet zetten.

Ow, ben je handig met messing zagen? Zaag dan de voetplaat uit messing. Dan wordt alles gegarandeerd recht en is er geen kans op breuk. Ook ervaring.

Groet
Huup

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
  • Aachenau West
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #33 Gepost op: 10 August 2024, 20:29:13 »
Mooi werk Meino!

Ik gebruik overigens een glasplaat als ik een perfect vlakke ondergrond wil hebben.

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2024, 18:36:44 »
Bas, dat gebruikte ik vroeger ook, maar dat stuk glas ben ik tijdens een verhuizing kwijtgeraakt, dus doe ik het nu met wat aluminium profiel.

Ok, ik heb de twee bogies ook in elkaar gezet en voorlopig gemonteerd. Even provisorisch de stroomslepers voor op de wielen gemonteerd en een DCC decoder geplaatst. Dus tijd om een proefrit te houden.

<a href="https://www.youtube.com/v/0ft4CzTWCPo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0ft4CzTWCPo</a>

Dat viel niet tegen, in het begin nog wat harkerig, maar een drupje olie op de assen en de tandwielkast maakte het na een tijdje redelijk soepel. Ook is de handel behoorlijk stil. Dus op dit moment ben ik eigenlijk wel tevreden ook omdat het nog niet ingereden is. Dus gaan we nu gewoon verder met de opbouw.

Groet Meino


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
  • Aachenau West
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #35 Gepost op: 14 August 2024, 20:12:58 »
Mijn reactie staat bij Kranenberg.
(Ik had beter hier kunnen reageren, maar zag dit pas later)

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2024, 09:39:31 »
Nog even iets kleins. In de kit zit ook een vliegwiel voor de motor. Meestal moet je die op de as persen. Maar dit exemplaar heeft een vrij ruim gat en schuift met wat speling op de as en je moet hem met wat secondelijm fixeren. Waar ik al bang voor was, is dat hierdoor het vliegwiel niet perfect gebalanceerd is. Dit leidde tot een vrij sterke en hinderlijke vibratie (knorren) bij hogere snelheden. Dus het vliegwiel maar weer verwijderd, met aceton en een tandwieltrekker. Eigenlijk merk je in de praktijk niet zo heel veel van een vliegwiel, wanneer je het nodig hebt, bij lagere snelheden doet het vrijwel niets en bij hogere snelheden heb je het niet echt nodig. Kortom ik monteer wel een electronisch vliegwiel (stay-alive).

Groet Meino

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #37 Gepost op: 15 August 2024, 10:27:27 »
Klopt,

Oplossing: Vliegwiel opboren in de draaibank, asdikte-verloop-bus van G&MS of Micromotor.eu er in.  ( https://micromotor.eu/Shaft-adapters-Wellenadapter/ )

Grtzz,
Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #38 Gepost op: 15 August 2024, 11:13:55 »
Helaas heb ik niet de kunde en apparatuur (draaibank) voor dat soort klussen. Als ik een vliegwiel wil, dan bestel ik er wel een bij SB modelbau.
Voorlopig heb ik een nano stay-alive bij Sven besteld. Eens kijken hoe die werken.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #39 Gepost op: 20 August 2024, 18:22:41 »
Goed wat verder prutsen.
Een detail wat ik anders wil is de kolenbak. Bij de kit is die dicht. Verder vind ik dat de luiken erg summier zijn aangegeven.



Ook zie ik op foto's dat vrijwel altijd de luiken openstaan en er een bult kolen uitsteekt. Dus de zaag ter hand genomen en de kolenbak open gemaakt.



Daarna een kleinigheid met een styreen stripje gemaakt.



De luiken zelf komen later.

Iets anders is de bevestiging van de voetplaat op het chassis. Dat gebeurd met schroefjes, maar onder de ketel steek er iets fors uit.





Dus dat verwijderd en de schroef er van boven er in gedaan en het chassis met een moertje vast gezet.





Dat maakt het een ietsje minder zichtbaar. Ik blijf het jammer vinden dat DJH het chassis niet langer gemaakt heeft waardoor je het binnen liggend drijfwerk had kunnen aangeven.

Groet Meino


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #40 Gepost op: 22 August 2024, 20:18:59 »
Na een vraag gesteld te hebben in het volgende draadje, ben ik wat wijzer over wel of geen voorverwarmer. De conclusie is helder, in de periode die ik uitbeeld in Kranenberg, de jaren 50 en begin jaren 60, hadden de 6000 geen voorverwarmer meer. Ook is de rookkast bij een aantal veranderd. Of ik dat ga proberen na te bootsen weet ik nog niet.

Wat foto's van de stand van zaken.





Ik heb het kolenhok en de luiken voor het water aangepast (zoals het in de kit was gebeurd leek het nergens op). De kolenluiken staan nu open zoals het op de meeste foto's ook zichtbaar is. Ik heb het simpel gehouden met wat dun styreen en niet geprobeerd om details zoals scharnieren na te maken. Dat wordt toch alleen maar gepruts. Mijn ervaring heeft me geleerd of je doet dat heel goed, zo niet, laat het weg en probeer het strak te houden.
Iets anders, op foto's is een duidelijke ronde rand te zien die aan de bovenkant van de waterkasten en langs de zijkanten gaat. Die rand is wel aanwezig op de witmetalen delen, maar heel summier en zal na het verven niet erg opvallen. Om die rand iets geprononceerder te maken heb ik die rand met 0,4mm draad iets opgedikt. Verder heb ik ook de "steunen" onder de voetplaat voor het tillen, veranderd, zoals het in de kit zat, kwamen deze te ver naar voren waardoor ze niet centraal tussen de wielen van de bogie zaten. Dus die weer losgehaald en wat verder naar achteren verplaatst. Wel is het zo dat het er dan op lijkt dat ze te ver naar achteren komen, maar het klopt wel met de tekening die in mijn Waldorp staat. Het stoorde me toch wel erg zoals het er oorspronkelijk uitzag.

Dat was het voor nu.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 12:27:23 door meino »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #41 Gepost op: 23 August 2024, 08:21:38 »
Is inderdaad een mooie verbetering! (y) Komt er ook een bergje kolen op?
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 23 August 2024, 08:35:55 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #42 Gepost op: 02 September 2024, 17:11:03 »
Andre daar komt zeker een bergje kolen op.

Ok, we gaan gewoon verder, nog niet zoveel fotootjes te tonen. Veel gaatjes geboord voor de handrails, de trapjes onder de voetplaat gebogen en gesoldeerd. Foto's komen later wel.

Maar nu even nadenken over het verfwerk. In het verleden dat nogal hap snap gedaan kwa kleur. Ooit begonnen met een olijfgroene kleur van Polly S, later met Humbrol en Revell (68) aan de gang geweest. Maar sinds een paar jaar overgestapt op Vallejo Model Air in een andere tak van de modelbouw, viegtuigje in brailleschaal (1/72). Dat bevalt mij prima, dus eens kijken of er een goede kleur te krijgen is. In het verleden al eens wat kleuren op een staaltje gezet en die vergeleken met 2 referentie loks, een Philotrain 2100 en een Piko 2000. Het blijkt dat Vallejo 71.022 (RLM82) heel dicht bij het groen van de NS2100 (Philotrain) en de NS2000 (Piko) komt, een heel klein beetje te blauw. Ook 71.011 (RLM83) komt in de buurt, wel te bruin. Dus een staaltje met verschillende mengingen van die twee kleuren gemaakt, eerst met Motip grijze primer en daarna de verschillende kleurtjes.



Het eerste staaltje is Revell 68, Daarna 71.022, 2 delen 71.022 + 1 deel 71.011, 1 deel 71.022 + 1 deel 71.011, 1 deel 71.022 + 2 delen 71.011 en 71.011. Omdat het nog net niet klopte, ook nog 3 delen 71.022 + 1 deel 71.011 en 4 delen 71.022 + 1 deel 71.011 toegevoegd als staal.

Dat weer vergelijken met een referentie lok (Philotrain NS2100).



Dan blijkt dat de combinatie van 4 delen 71.022 met 1 deel 71.011 de grootste overeenstemming heeft. Wat ik wel merk is dat de kleur van het omgevingslicht wel invloed heeft op de matching. Dat is niet veel, maar ik heb het dan ook gedaan onder de belichting zoals ik die op de baan is.
De foto is wat dat betreft ook niet helemaal correct. Het lijkt er op dat het staaltje van de 71.011 ook erg kloppend is, maar op het oog wijkt dat toch meer af dan de menging van 4x71.022 en 1x71.011. Kortom het probleem van de kleuren weergave van camera's.



Ook nog even de vergelijking met de Piko NS2000, de kleur van de belichting is anders (meng licht), dus vandaar het kleur verschil.

Groet Meino


« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 17:30:53 door meino. Reden: extra vergelijikings plaatje toegevoegd »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #43 Gepost op: 02 September 2024, 20:33:35 »
Mijn referentie is de 1:1 vuurloze stoomloc. (Ex. SSN, nu STAR). Daar zit RAL 6020 op nadat er aanvankelijk de "juiste" groen op was gesmeerd. Smoelde totaal niet, dus overschilderen maar dan wel in 6020. Bij de restauratie van die loc is dus uiteindelijk gebleken dat dat het beste overeenkwam met andere NS stoomlocs. Hoef je in model ook niet te verschalen. Helaas heeft Valejo RAL 6020 niet in de serie Model Air.
MK geeft nog een advies over NS-groen van Vallejo (71.014) en dat is groen maar met een duidelijk blauwzweem, dus.....helaas, net niet.

Lees mijn draadje over de 5500 waar ik de kleuren naast elkaar heb gespoten.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222489828#msg3222489828

Kleuren blijven lastig.

Een veel te vroeg overleden vriend van me had een Cadillac, groen (met wit dak). Hij zei altijd..Als een deel van mijn auto in de zon staat ziet dat groen er heel anders uit dan dat deel in de schaduw, maar het komt toch allemaal uit één en hetzelfde verfblik. Dus waarmee ga je vergelijken?


Ooit, eens, vroeger, heb ik een serie van 10 wagens gemaakt en door een meester-modelschilder laten spuiten. Niks mis mee, perfect NS-blauw (in daglicht). Bij het afleveren op een beurs was het goed schrikken want die wagens kleurden echt knalpaars door het licht in de hal. En waar kijk je het meest naar je modellen...niet buiten.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 20:53:40 door FritsT »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #44 Gepost op: 02 September 2024, 20:54:07 »
Het dak van die Cadillac van die veel te vroeg overleden vriend van jou (en mij!) was niet wit maar heel licht groen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.