Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Papier op hout H0 NS rijtuigen door henk
Vandaag om 06:25:36
Diorama “oefen projectje” door Duikeend
Vandaag om 01:20:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:58:39
18 mei modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 00:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:32
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door roadster36
18 mei 2024, 23:55:07
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door baltus
18 mei 2024, 22:55:42
Raadplaatje door GerardvV
18 mei 2024, 22:54:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
18 mei 2024, 22:16:50
Kurkschors door Te 2/2
18 mei 2024, 22:07:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
18 mei 2024, 21:17:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door class 37
18 mei 2024, 21:09:10
z21 start update door 008200
18 mei 2024, 20:43:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
18 mei 2024, 20:19:21
De Stripwinkel door Pauldg
18 mei 2024, 19:54:00
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2024, 18:47:46
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Pauldg
18 mei 2024, 18:32:37
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor zaterdag 25 mei 2024 door Suchet
18 mei 2024, 17:25:02
US diorama in H0 door Wim Vink
18 mei 2024, 16:19:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
18 mei 2024, 16:02:37
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door GD
18 mei 2024, 15:41:50
brug over troebelt water door HuubvG
18 mei 2024, 15:23:49
Vraag over Fleischmann Engels wissels 6164 en 6165 door Jeroen Water
18 mei 2024, 14:47:33
La Fabrique des petit reseaux (1:87, 0,16m2) door tothebeach
18 mei 2024, 14:40:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 mei 2024, 14:30:18
NTM Postwagen, Spoor-1 door FritsT
18 mei 2024, 13:14:14
Onshape cursus door Hans van de Burgt
18 mei 2024, 12:41:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 mei 2024, 11:45:04
Goederentreinen door Jeronimos
18 mei 2024, 11:38:53
Wat betekent geel rond teken op talbot zelflosser NS? door sneek
18 mei 2024, 11:36:40
  

Auteur Topic: NS6000 voor Kranenberg  (gelezen 2348 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
NS6000 voor Kranenberg
« Gepost op: 07 maart 2024, 15:41:17 »
Een nieuwe aanwinst, via Catawiki nog een DJH kit van de NS6000 verkregen.



Die ga ik de komende tijd proberen in elkaar te zetten. Verwacht geen supermodel, ik ga me niet meten met de superbouwers die hier ook actief zijn, maar zal proberen de kit te bouwen met de beperkte middelen en technieken die ik ook in het grijze verleden heb gebruikt.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2024, 17:07:40 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2024, 15:56:06 »
De kit heeft lang op de plank gelegen en was nog compleet gesealed. Helaas was dat sealen wel gebeurd in een vochtige omgeving. Want alle stalen assen waren stevig verroest.



Nadat ik ze een nachtje in de kruipolie had laten liggen kon ik de moertjes (op een na) los krijgen. Helaas een moer op de as met het tandwiel weigerde om los te komen. In de tussentijd nog wel contact gehad met DJH of er nog assen, vooral die met het tandwiel beschikbaar zijn. Daar nog geen reactie op gehad, dus nog even afwachten.
Ondertussen even in mijn voorraad oud spul gezocht, want ik dacht dat ik nog wel ergens Romford asjes had liggen, ooit aangeschaft in de 90er jaren om oude Keyser kits met nieuwe wielen uit te rusten. Ik had dus nog bruikbare asjes. Met wat kracht, kon ik met een pullytrekker het tandwiel van de verroeste as afkrijgen en op een "nieuwe" as drukken. Dat lijkt dus opgelost.



Ook de loopassen waren stevig verroest.



Die schoongemaakt met korrel 800 en daarna gepolijst met korrel 3000 schuurpapier, die lijken mij ook weer bruikbaar. Mocht ik daar toch problemen mee krijgen dan heb ik nog wel 4 assen met wielen, ooit bij Scalelink aangeschaft, alhoewel ik de door DJH geleverde wielen mooier vind.

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9691
    • nulpunt
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2024, 17:52:31 »
 (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2024, 18:56:53 »
 (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2024, 19:11:25 »
Mooie klus Meino. (y)

Ga ik graag volgen.

Groet, Bas

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2024, 10:07:58 »
Meino,

Mooie aanwinst  (y) Ik ga je vorderingen graag volgen.

Verwacht geen supermodel, ik ga me niet meten met de superbouwers die hier ook actief zijn, maar zal proberen de kit te bouwen met de beperkte middelen en technieken die ik ook in het grijze verleden heb gebruikt.

Deze kit is goed te bouwen, ook als je geen superbouwer bent. Het is mij tenminste ook gelukt om er een goed model van te bakken (met zo'n 20 jaar minder ervaring dan ik nu heb). Gewoon rustig werken en goed kijken naar foto's van het grote voorbeeld.

Voor wat betreft de wielen: goede kans dat de roest vroeger of later terugkomt. Dus het lijkt mij zeker het overwegen waard om ze te vervangen.
Destijds had GM&S complete wielensets voor dit model. RP25, dus dat oogt ook nog eens een stuk beter dan de originele Romfort wielen.

Grtz, Ton

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2024, 10:35:41 »
Ton

de Romford wielen zelf zijn onberispelijk, het waren alleen de assen die zwaar verroest zijn. Die heb ik dus nu vervangen door betere uit mijn rommeldoos. Het afdraaien naar rp25 is geen probleem, dat heb ik al eerder gedaan. Overigens zijn de loopassen al rp25. Ik weet dat Piet wielen in he assortiment had, Alan Gibson wielen, voorzover ik weet zijn die niet meer leverbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2024, 11:25:15 »
Die moet je zelf kwarteren. Kun je dat?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2024, 12:25:49 »
Nee, daarom blijf ik de Romford wielen gebruiken. Die kwarteren automatisch door de vierkante gaten en de einden van de assen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2024, 12:38:00 »
Stuk makkelijker inderdaad.
Ik neem trowens aan dat beide merken in Engeland nog te bestellen zijn, voor het geval PP (GMenS ze niet meer voert.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4471
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2024, 15:35:36 »
Beste Meino,
Ben benieuwd naar jouw nieuwste aanwinst! Ziet er mooi uit!
vr gr Andre

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2024, 16:10:08 »
Huup

Romford is nog te krijgen voor zover ik weet, De wielen van Alan Gibson helaas niet meer. Daar had Piet met zijn 6100 ook al een probleem mee.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2024, 23:24:06 »
Helaas was dat sealen wel gebeurd in een vochtige omgeving. Want alle stalen assen waren stevig verroest.
Groet Meino
Wanneer je de stalen assen na het ontroesten en polijsten in de zaponlak zet roesten ze niet meer.
Zaponlak is een beschermende afsluitende zeer dunne lak die niet vergeeld en daarom vaak op verzilverde en zilveren voorwerpen wordt gebruikt.
Omdat het zo dun opgebracht kan worden blijven de passingen van de assen gewoon goed in de lagerbussen.
Zaponlak is meestal verkrijgbaar in een flesje. Opbrengen met een watje dat de lak net geraakt heeft, zo kan je heel dun opbrengen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
131* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25387
    • Pagina van klaas
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2024, 11:54:07 »
Als de as in een lagerbus moet draaien, dan ligt het meer voor de hand om hem in te smeren met lagervet of zoiets.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2119
Re: NS6000 voor Kranenberg
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2024, 13:06:42 »
Dat gaat ook gebeuren, een klein drupje olie van Faller.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg