Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62592 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #195 Gepost op: 21 November 2008, 13:17:54 »
Maar dat staat in de media en die hebben het altijd fout. :)

Volgens mij was het trouwens de Kamer die boos was op Eurlings.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 21 November 2008, 13:45:36 »
Klopt, de kamer was boos. En dat snap ik niet helemaal. Eurlings had uitgelegd dat hij niet veel kan doen, omdat in het koopcontract van de treinen geen enkele clausule is opgenomen over vertraging bij levering.

Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?

Sander

wibi

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 21 November 2008, 14:08:23 »
Yohoo, ik snap best waarom het in dit land niet gaat lukken! Ik rijd nu al een paar maanden over de verlengde A73, een grotere puinhoop zelden gezien. Moet je voor de lol eens met de auto van Kóln naar Franfurt tuffen,
ik ben dan nog voorzichtig met 220 km/h, wordt je ingehaald op het spoor ernaast door een ICE3, man, dat ding gaat echt hard!
De bouwtijd duurde wel aardig lang, begrijpelijk als je het aantal kunstwer-ken ziet. Toch heeft men in het buitenland minder last van inspraak / zei-kerds, dan in Nederland. Enne wat dacht je van TGV-land.
Conclusie+ de problemen blijven wel even!  Wim, (die spoedig over B wegen naar het zuiden scheurt)

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 21 November 2008, 14:11:06 »
Citaat
Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?
Sander

welkom in de wereld van de politiek  ;D

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #199 Gepost op: 21 November 2008, 15:05:08 »
De bouwtijd duurde wel aardig lang, begrijpelijk als je het aantal kunstwer-ken ziet. Toch heeft men in het buitenland minder last van inspraak / zei-kerds, dan in Nederland. Enne wat dacht je van TGV-land.

Een van de grote verschillen is dat dit landje iets voller bebouwd is. Daarnaast is het Nimby (Not In MY Back Yard) effect over het algemeen erg sterk aanwezig in Nederland. Dit in combinatie tot de ruime beroep/bezwaar/instemmingsprocedures geeft erg veel vertraging voor dergelijke projecten.
Maar ja.. poldermodel dan krijg je dat.

Martijn

henk

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 21 November 2008, 15:22:13 »
Klopt, de kamer was boos. En dat snap ik niet helemaal. Eurlings had uitgelegd dat hij niet veel kan doen, omdat in het koopcontract van de treinen geen enkele clausule is opgenomen over vertraging bij levering.

Sander

Minister is nu eenmaal politiek verantwoordelijk.
Verder overigens enig aandeelhouder in NS en dus voor 90 procent eigenaar van HSA.

Deze week is de begrotingsbehandeling van Verkeer & Waterstaat in de Tweede Kamer. Vandaar dat er weer wat opwinging over ontstaat, omdat kamerleden nu eenmaal denken dat ze altijd moeten scoren. Volgens mij is er niets nieuws aan de orde geweest. Stond allemaal al in de 23e voortgangsrapportage HSL-zuid die de minister in oktober naar de kamer heeft gestuurd.
Dat rare krantenbericht is vermoedelijk door een journalist opgesteld die - niet gehinderd door al te veel kennis van zaken - heeft geprobeerd het kamerdebat samen te vatten.

De lijn ligt er al lang, het kernprobleem is de beveilging, dus wat dit met inspraakprocedures heeft te maken ontgaat me volledig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #201 Gepost op: 21 November 2008, 15:22:53 »
Het verschil met Nederland en TGV land is dat bezwaarmakers in Nederland een project minstens 3 jaar kunnen traineren, en als ze volhardend zijn nog wel langer.
In Frankrijk krijg je de aanzegging dat je onteigend wordt, en binnen een jaar ben je dan weg. Ander verschil is dat onteigenden in Frankrijk volledig gecompenseerd worden. In Nederland krijgt b.v. een boer die onteigend wordt een getaxeerd bedrag voor zijn bedoening, maar dat is altijd te weinig om er iets vergelijkbaars voor terug te kopen.
Nog een verschil: in Frankrijk wordt de complete originele infrastructuur hersteld. Kijk maar eens naar de LGV van Lille naar Calais, daar liggen volgens de Michelinkaart ongeveer 80 viaducten onderdoor en overheen. In werkelijkheid blijken het er nog meer te zijn, want ik heb ze op de fiets allemaal bezocht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 21 November 2008, 15:25:06 »
Kan iemand me even uitleggen wat het vermeende inspraakverschil tussen Frankrijk en Nederland te maken heeft met de problemen met het beveiligingsprobleem op de HSL-zuid of de late levering van treinstellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 21 November 2008, 20:18:49 »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

michiel88

• Offline Offline
    • Mijn fotopagina
« Reactie #204 Gepost op: 21 November 2008, 20:32:26 »
Ik heb het rapport gelezen en wat ik er uit opmaak is dat de Traxxen niet zijn uitgerust met een up-to-date versie van ETCS, omdat het niet op tijd geleverd kan worden door Bombardier. Hierdoor moet bij het openstellen van de lijn de versie van ETCS op het niveau worden ingesteld die aanwezig is op de Traxxen, met als gevolg dat de Thalys naar hetzelfde level moet en dus max 160 km/h mag rijden. Het probleem zit hem dus niet in het materieel, maar enkel in de beveiliging.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 22 November 2008, 11:16:23 »
Gr.
Eric

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #206 Gepost op: 22 November 2008, 13:06:58 »

Sander

Snap ik wel. HSL is met overheidsmiddelen aangelegd, onder voorwaarde dat gebruiker zodra deze klaar is gaat betalen. Dus nu.
Dat er geen treinen zijn, en dus geen inkomsten om de overheid voor de HSL te betalen, is zaak van gebruiker. Als deze slim was had hij in de bestelling een boeteclausule opgenomen die deze kosten bij niet tijdige levering bij de treinstelfabrikant neer te leggen (die dan waarschijnlijk direct faillisement kan aanvragen, maar dat is een ander verhaal  ;) )

Dus dat de kamer boos is op de minister die 4 jaar (!) uitstel van betaling wil geven begrijp ik wel.

Dat van die ETCS software, tja, komt vaker voor in de software wereld. Was het niet slim geweest ergens een ETCS testspoor aan te leggen, eventueel in Europees verband, waar al vanaf het begin in ieder geval basisfunctionaliteit en compatibiliteit tussen de systemen van de diverse fabrikanten (Alstom, Bombardier) getest had kunnen worden? In plaats van te wachten tot het op de HSL zelf getest kan worden?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 22 November 2008, 15:25:41 »
Volgens mij hebben ze in Zwitserland en bij onze zuiderburen al ETCS in gebruik, maar een eerdere versie.

Groeten, Alexander

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 22 November 2008, 15:33:49 »
zelfs in NL is ETCS al in gebruik  ;)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #209 Gepost op: 22 November 2008, 17:34:39 »
Ik dacht een ander "level", heeft dat niet te maken met de maximum snelheid of zo? ETCS level 2 op de Betuweroute, level 3 op de HSL?

Binnen zo'n level kun je dan weer verschillende softwareversies hebben, zowel in de trein als voor de lijn zelf. Dus kan er veel mis gaan in compatibiliteit zoals nu weer blijkt.

NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.