Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 64738 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #195 Gepost op: 21 November 2008, 13:17:54 »
Maar dat staat in de media en die hebben het altijd fout. :)

Volgens mij was het trouwens de Kamer die boos was op Eurlings.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #196 Gepost op: 21 November 2008, 13:45:36 »
Klopt, de kamer was boos. En dat snap ik niet helemaal. Eurlings had uitgelegd dat hij niet veel kan doen, omdat in het koopcontract van de treinen geen enkele clausule is opgenomen over vertraging bij levering.

Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?

Sander

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #197 Gepost op: 21 November 2008, 14:08:23 »
Yohoo, ik snap best waarom het in dit land niet gaat lukken! Ik rijd nu al een paar maanden over de verlengde A73, een grotere puinhoop zelden gezien. Moet je voor de lol eens met de auto van Kóln naar Franfurt tuffen,
ik ben dan nog voorzichtig met 220 km/h, wordt je ingehaald op het spoor ernaast door een ICE3, man, dat ding gaat echt hard!
De bouwtijd duurde wel aardig lang, begrijpelijk als je het aantal kunstwer-ken ziet. Toch heeft men in het buitenland minder last van inspraak / zei-kerds, dan in Nederland. Enne wat dacht je van TGV-land.
Conclusie+ de problemen blijven wel even!  Wim, (die spoedig over B wegen naar het zuiden scheurt)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #198 Gepost op: 21 November 2008, 14:11:06 »
Citaat
Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?
Sander

welkom in de wereld van de politiek  ;D

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #199 Gepost op: 21 November 2008, 15:05:08 »
De bouwtijd duurde wel aardig lang, begrijpelijk als je het aantal kunstwer-ken ziet. Toch heeft men in het buitenland minder last van inspraak / zei-kerds, dan in Nederland. Enne wat dacht je van TGV-land.

Een van de grote verschillen is dat dit landje iets voller bebouwd is. Daarnaast is het Nimby (Not In MY Back Yard) effect over het algemeen erg sterk aanwezig in Nederland. Dit in combinatie tot de ruime beroep/bezwaar/instemmingsprocedures geeft erg veel vertraging voor dergelijke projecten.
Maar ja.. poldermodel dan krijg je dat.

Martijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #200 Gepost op: 21 November 2008, 15:22:13 »
Klopt, de kamer was boos. En dat snap ik niet helemaal. Eurlings had uitgelegd dat hij niet veel kan doen, omdat in het koopcontract van de treinen geen enkele clausule is opgenomen over vertraging bij levering.

Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?

Sander

Minister is nu eenmaal politiek verantwoordelijk.
Verder overigens enig aandeelhouder in NS en dus voor 90 procent eigenaar van HSA.

Deze week is de begrotingsbehandeling van Verkeer & Waterstaat in de Tweede Kamer. Vandaar dat er weer wat opwinging over ontstaat, omdat kamerleden nu eenmaal denken dat ze altijd moeten scoren. Volgens mij is er niets nieuws aan de orde geweest. Stond allemaal al in de 23e voortgangsrapportage HSL-zuid die de minister in oktober naar de kamer heeft gestuurd.
Dat rare krantenbericht is vermoedelijk door een journalist opgesteld die - niet gehinderd door al te veel kennis van zaken - heeft geprobeerd het kamerdebat samen te vatten.

De lijn ligt er al lang, het kernprobleem is de beveilging, dus wat dit met inspraakprocedures heeft te maken ontgaat me volledig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #201 Gepost op: 21 November 2008, 15:22:53 »
Het verschil met Nederland en TGV land is dat bezwaarmakers in Nederland een project minstens 3 jaar kunnen traineren, en als ze volhardend zijn nog wel langer.
In Frankrijk krijg je de aanzegging dat je onteigend wordt, en binnen een jaar ben je dan weg. Ander verschil is dat onteigenden in Frankrijk volledig gecompenseerd worden. In Nederland krijgt b.v. een boer die onteigend wordt een getaxeerd bedrag voor zijn bedoening, maar dat is altijd te weinig om er iets vergelijkbaars voor terug te kopen.
Nog een verschil: in Frankrijk wordt de complete originele infrastructuur hersteld. Kijk maar eens naar de LGV van Lille naar Calais, daar liggen volgens de Michelinkaart ongeveer 80 viaducten onderdoor en overheen. In werkelijkheid blijken het er nog meer te zijn, want ik heb ze op de fiets allemaal bezocht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #202 Gepost op: 21 November 2008, 15:25:06 »
Kan iemand me even uitleggen wat het vermeende inspraakverschil tussen Frankrijk en Nederland te maken heeft met de problemen met het beveiligingsprobleem op de HSL-zuid of de late levering van treinstellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #203 Gepost op: 21 November 2008, 20:18:49 »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #204 Gepost op: 21 November 2008, 20:32:26 »
Ik heb het rapport gelezen en wat ik er uit opmaak is dat de Traxxen niet zijn uitgerust met een up-to-date versie van ETCS, omdat het niet op tijd geleverd kan worden door Bombardier. Hierdoor moet bij het openstellen van de lijn de versie van ETCS op het niveau worden ingesteld die aanwezig is op de Traxxen, met als gevolg dat de Thalys naar hetzelfde level moet en dus max 160 km/h mag rijden. Het probleem zit hem dus niet in het materieel, maar enkel in de beveiliging.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #205 Gepost op: 22 November 2008, 11:16:23 »
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #206 Gepost op: 22 November 2008, 13:06:58 »
Klopt, de kamer was boos. En dat snap ik niet helemaal. Eurlings had uitgelegd dat hij niet veel kan doen, omdat in het koopcontract van de treinen geen enkele clausule is opgenomen over vertraging bij levering.

Dat koopcontract is afgesloten tussen de fabrikant en het consortium NS (90%) en KLM (10%). Daar is de minister/de regering helemaal geen partij in. Waarom de kamer dan boos is op Eurlings, snap ik niet. Of heb ik iets gemist ?

Sander

Snap ik wel. HSL is met overheidsmiddelen aangelegd, onder voorwaarde dat gebruiker zodra deze klaar is gaat betalen. Dus nu.
Dat er geen treinen zijn, en dus geen inkomsten om de overheid voor de HSL te betalen, is zaak van gebruiker. Als deze slim was had hij in de bestelling een boeteclausule opgenomen die deze kosten bij niet tijdige levering bij de treinstelfabrikant neer te leggen (die dan waarschijnlijk direct faillisement kan aanvragen, maar dat is een ander verhaal  ;) )

Dus dat de kamer boos is op de minister die 4 jaar (!) uitstel van betaling wil geven begrijp ik wel.

Dat van die ETCS software, tja, komt vaker voor in de software wereld. Was het niet slim geweest ergens een ETCS testspoor aan te leggen, eventueel in Europees verband, waar al vanaf het begin in ieder geval basisfunctionaliteit en compatibiliteit tussen de systemen van de diverse fabrikanten (Alstom, Bombardier) getest had kunnen worden? In plaats van te wachten tot het op de HSL zelf getest kan worden?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #207 Gepost op: 22 November 2008, 15:25:41 »
Volgens mij hebben ze in Zwitserland en bij onze zuiderburen al ETCS in gebruik, maar een eerdere versie.

Groeten, Alexander

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #208 Gepost op: 22 November 2008, 15:33:49 »
zelfs in NL is ETCS al in gebruik  ;)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #209 Gepost op: 22 November 2008, 17:34:39 »
Ik dacht een ander "level", heeft dat niet te maken met de maximum snelheid of zo? ETCS level 2 op de Betuweroute, level 3 op de HSL?

Binnen zo'n level kun je dan weer verschillende softwareversies hebben, zowel in de trein als voor de lijn zelf. Dus kan er veel mis gaan in compatibiliteit zoals nu weer blijkt.

NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.