Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:05:07
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
  

Auteur Topic: trein of metro naar Hoek van Holland  (gelezen 3441 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2024, 11:18:42 »
Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?
Maar de spoorlijn daar naar toe hebben ze al in de jaren '50 opgedoekt......
Kijkduin is rustiger dan Scheveningen. Maar er rijden diverse trams naar Scheveningen van zowel HS als CS. Dus dat komt wel goed.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2024, 14:28:07 »
[strandwandelingen]

Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?

Voor een wat kortere wandeling met meer kermissfeer kan dat zeker. Een andere goede optie is naar het eindpunt van tram 12 en dan naar Kijkduin, kan je met de bus terug. Maar als je echt wilt uitwaaien is die 13 km tussen Kijkduin en Hoek van Holland een goeie.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2024, 17:49:29 »
De Sprinters reden zeker tussen CS en Vlaardingen West geen 120 km/h.
De Metro trekt snel op en remt snel af.

Ok, flink wat onderzoek gedaan. Ik zou zeggen als je er echt tijd in wil steken, kijk dan eerst deze cabinerit met een SGM (m, waarschijnlijk) tussen Den Haag CS en Dordrecht. Die rijdt vanaf HS (na een stop van 4 minuten!!!!) er met gemak een koploper uit en zit binnen een minuut op 100 km/u. Na een onverwacht lange stop in Rijswijk (niet zonder reden!) is er ook geen reden meer om lang te halteren en schiet het best lekker op.

Vergelijk dit dan met deze cabinerit van een SGM HvH - Rotterdam waarbij niet alleen de conducteur met de portofoon door moet geven dat de deuren dicht zijn, maar ook het binnenkomen op de stations werkelijk pijnlijk langzaam is. En twee minuten stilstaan op Maassluis West. Dit station wordt 6,5 minuten na vertrek HvH Haven bereikt. De totale rijtijd is 28 minuten, met 19 minuten tussen MW en Schiedam.

Volgens de dienstregeling doet de metro nu HvH Haven - Maassluis west in 8 minuten, duidelijk langer, maar MW naar Schiedam in 17 of 18 minuten, iets sneller dus ondanks het extra station.

En met wat moeite de reisplanner uit 1990 werkend gekregen op één van mijn computers en die rapporteert 25 minuten tussen HvH Haven en Schiedam. Zelfde dus als de huidige metro, en een paar minuten sneller dan wat de trein uiteindelijk deed aan het eind volgens die cabinerit.

Conclusie: het gaat tussen een metro die vlot start/stopt maar geen hoge maximumsnelheid haalt ondanks de relatief grote afstanden tussen sommige stations en een trein die tergend traag stopt maar wel hogere snelheden kan halen op langere stukken. Beiden zijn niet ideaal. Een metro of trein die zowel vlot kan binnenkomen en optrekken en ook een hoge maximumsnelheid kan behalen zou ideaal zijn.

Wanneer ik voor het eerst de metro van/naar HvH neem zal ik zeker kijken wat voor maximumsnelheid we behalen. Als die metro's 100 kunnen, en het spoor voorheen 140, 130 of 120, waarom ze beperken tot 80? Of is dat achterhaalde informatie?

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #18 Gepost op: 13 February 2024, 19:28:07 »
 De metro rijden gewoon 100km/h
Zie ook deze video
Alleen kan de 5400 serie type SG2/1 ook rijden op de Hoekse lijn, maar door hun snelheid van max 80km/h de tijden van de dienst regeling niet bij benen.
Daarom worden deze niet in gezet op de Hoekse lijn.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2025, 20:32:50 »


Mogelijk ook tussen Vlaardingen Oost en Hoek van Holland weer goederen via het metrospoor!
Bloementransport naar de kade van Stenaline.
Dat betekent bij elk station een strengelspoor om de perrons te omzeilen!
Vrindelijke groet.

R.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2025, 21:55:47 »
Kan de RET dat vervoer niet doen  met een aantal eloks met stroomrail afnemers en smalle bloemen/goederen agens?
Dan hoeven er geen railinfra zaken te worden aangepast zoals niet alleen dat strengelspoor ,maar ook de beveiliging.
Is het wel zeker dat dit soort vervoer  langdurig gebeurt ,of is het na een jaartje te duur gebleken?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2025, 23:01:18 »
 :)
Niets is zeker.
Er rijden bv nu slechts sporadisch treinen via de metrolijn naar de van Ommeren tank-terminal.

Smalle goederenwagens?
Dat zal toch niet lukken via het NS (ProRail) spoor!?
Nota bene naast de Van Ommeren tankterminal is een containerterminal met spooraansluiting van DFDS.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2025, 23:06:03 door Keska »
Walter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 10:41:34 »
Ik bedoel wagens met een smaller profiel ,net als het RET  mateieel. ;)
Maar wel met buffers en schroefkoppeling om in een gewone goederentrein mee te rijden.
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 10:57:34 »
En dus dan nog een keer omladen? Kleine kans...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 11:10:30 »
Nee, juist niet, de wagens met RET profiel moeten  in een gewone goederentrein mee kunnen rijden.
Het moeten wel koelwagens zijn voor de bloemetjes. :D
 Maar ik weet helemaal niet of dit juridisch of technisch kan,en het vervoer moet wel voor lange tijd zeker zijn ,niet een paar maanden ...
Maar de baan aanpasen tussen Vlaardingen en de Hoek  gaat ook niet in een jaar.
Het is maar een idee...

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5566
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 11:14:04 »
Geen idee of dat lukt met goederen-/koelwagens voor het Engelse profiel, of die smal genoeg zijn (Ferrywagon).
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 11:19:22 »
Mss past een Engelse koelwagen zo maar langs een RET perron?
Ze zijn allebei wat smaller dan het  UIC  Europese profiel.het zou wel schelen..
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 12:21:00 »
... en dan ook Britse loks als trekkracht? :)
De RET heeft alleen fossiele brandstofloks..

Zal denk ik wel groen verkiezingsideetje zijn.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:22:34 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.