Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door orientexpress
Vandaag om 21:54:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:46:43
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
Vandaag om 21:22:14
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 21:15:03
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
  

Auteur Topic: trein of metro naar Hoek van Holland  (gelezen 2608 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3071
  • DB Tijdperk III
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2024, 11:18:42 »
Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?
Maar de spoorlijn daar naar toe hebben ze al in de jaren '50 opgedoekt......
Kijkduin is rustiger dan Scheveningen. Maar er rijden diverse trams naar Scheveningen van zowel HS als CS. Dus dat komt wel goed.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2024, 14:28:07 »
[strandwandelingen]

Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?

Voor een wat kortere wandeling met meer kermissfeer kan dat zeker. Een andere goede optie is naar het eindpunt van tram 12 en dan naar Kijkduin, kan je met de bus terug. Maar als je echt wilt uitwaaien is die 13 km tussen Kijkduin en Hoek van Holland een goeie.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2024, 17:49:29 »
De Sprinters reden zeker tussen CS en Vlaardingen West geen 120 km/h.
De Metro trekt snel op en remt snel af.

Ok, flink wat onderzoek gedaan. Ik zou zeggen als je er echt tijd in wil steken, kijk dan eerst deze cabinerit met een SGM (m, waarschijnlijk) tussen Den Haag CS en Dordrecht. Die rijdt vanaf HS (na een stop van 4 minuten!!!!) er met gemak een koploper uit en zit binnen een minuut op 100 km/u. Na een onverwacht lange stop in Rijswijk (niet zonder reden!) is er ook geen reden meer om lang te halteren en schiet het best lekker op.

Vergelijk dit dan met deze cabinerit van een SGM HvH - Rotterdam waarbij niet alleen de conducteur met de portofoon door moet geven dat de deuren dicht zijn, maar ook het binnenkomen op de stations werkelijk pijnlijk langzaam is. En twee minuten stilstaan op Maassluis West. Dit station wordt 6,5 minuten na vertrek HvH Haven bereikt. De totale rijtijd is 28 minuten, met 19 minuten tussen MW en Schiedam.

Volgens de dienstregeling doet de metro nu HvH Haven - Maassluis west in 8 minuten, duidelijk langer, maar MW naar Schiedam in 17 of 18 minuten, iets sneller dus ondanks het extra station.

En met wat moeite de reisplanner uit 1990 werkend gekregen op één van mijn computers en die rapporteert 25 minuten tussen HvH Haven en Schiedam. Zelfde dus als de huidige metro, en een paar minuten sneller dan wat de trein uiteindelijk deed aan het eind volgens die cabinerit.

Conclusie: het gaat tussen een metro die vlot start/stopt maar geen hoge maximumsnelheid haalt ondanks de relatief grote afstanden tussen sommige stations en een trein die tergend traag stopt maar wel hogere snelheden kan halen op langere stukken. Beiden zijn niet ideaal. Een metro of trein die zowel vlot kan binnenkomen en optrekken en ook een hoge maximumsnelheid kan behalen zou ideaal zijn.

Wanneer ik voor het eerst de metro van/naar HvH neem zal ik zeker kijken wat voor maximumsnelheid we behalen. Als die metro's 100 kunnen, en het spoor voorheen 140, 130 of 120, waarom ze beperken tot 80? Of is dat achterhaalde informatie?

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #18 Gepost op: 13 February 2024, 19:28:07 »
 De metro rijden gewoon 100km/h
Zie ook deze video
Alleen kan de 5400 serie type SG2/1 ook rijden op de Hoekse lijn, maar door hun snelheid van max 80km/h de tijden van de dienst regeling niet bij benen.
Daarom worden deze niet in gezet op de Hoekse lijn.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0