Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:58:51
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 29137 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #135 Gepost op: 15 June 2024, 22:21:42 »
We zien de resultaten wel!

Gelukkig heb ik maar één trafowagen, anders ook nog passeerproblemen...
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25926
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #136 Gepost op: 15 June 2024, 22:24:00 »
We wachten rustig op de resultaten Michiel.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #137 Gepost op: 15 June 2024, 22:26:13 »
Vandaag de rest van de onderplaat van het station bekurkt, voor zover nodig om verder te kunnen. Het eerste hoofdspoor ligt er, kaarsrecht, dat is de basis om de andere sporen uit te richten.



Het station laat ik zo even, morgen verder met de rest van het onderste 'parade'-spoor. Dat maak ik eerst enkelsporig af want wil nu wel eens iets zien rondrijden, is ook wel gezellig tijdens het bouwen.
Groet!
Michiel.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #138 Gepost op: 16 June 2024, 10:19:05 »
Ziet er goed uit Michiel, mooi strak gelegd rails. (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5162
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #139 Gepost op: 17 June 2024, 08:53:21 »
Mooi gelegde rails Michiel!

Nou met die trafowagen ben ik aangenaam verrast.
Mijn liliput exemplaar doet zelfs de binnenbocht met bovenleiding masten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust de masten wat verder van het spoor had geplaatst, heb gebruik gemaakt van de lange uitleggers.

Radius is R2 (424,6 mm).
Nooit eerder getest met een trafowagen, wel met een 303 mm lang dubbeldeksrijtuig.

Positief verrast, maar dit is geen garantie voor correcte werking meet de Brawa trafowagen.

Plaatje;


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #140 Gepost op: 17 June 2024, 13:00:32 »
Dat gaat er strak langs Jelmer!
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #141 Gepost op: 17 June 2024, 13:05:55 »
Hier eens wat uitgebreider aan het proefrijden op de stukken die ik al heb gelegd. Dat ging met de lange rijtuigen probleemloos maar met de trafowagen meteen de eerste ontsporing te pakken:



Daar ben ik niet blij mee. De wagen werd hier (in tegenstelling tot wat de loklampen suggereren) geduwd van links naar rechts over de naar binnen afbuigende bochtwissel.

Heb een paar keer opnieuw getest en 1 op de 10 keer ontspoort die, zo te zien op het puntstuk. Bij heel langzaam rijden zie je niks vreemds, maar met een klein beetje snelheid gaan de wielen van met name het 5-assige draaistel wat stuiteren op de wissel.
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #142 Gepost op: 17 June 2024, 16:19:47 »
Ik snap helemaal dat je er niet blij mee bent.
Maar anderzijds, zo'n trafowagen is exceptioneel vervoer. Daar wordt nooit met hoge snelheid mee gereden. En al helemaal niet geduwd.
Als de rest van je reguliere materieel niet ontspoort, dan zou ik het maar (proberen te) accepteren.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 16:45:57 door wob »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #143 Gepost op: 17 June 2024, 19:05:27 »
Ik denk dat zo’n klein wiel bij het puntstuk even geen rail onder zich heeft en er in zakt en doordat ie net in een bocht zit mogelijk wat kantelt. Speelt dit probleem alleen bij de meegebogen wissels?
Anders een tracé voor dit uitzonderlijk transport uitstippelen waar deze niet ontspoort.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #144 Gepost op: 17 June 2024, 22:41:23 »
Ja dit probleem speelt alleen bij de meegebogen wissels. En alleen als je van buiten naar binnen gaat, wat niet onlogisch is want in principe wil een draaistel rechtdoor. Helaas is het met mijn baanontwerp onmogelijk deze wissels te vermijden, ze vormen de toegang tot het station aan beide kanten. Had speciaal de R2/3 en de R3/4 gebogen wissels vermeden omdat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee had. Dacht dat zal bij R5/6 wissels wel meevallen.

Het is lastig om te zien wat er precies gebeurt, omdat het alleen vanaf een bepaalde snelheid is (die niet zo heel hoog is). Ik zal eens kijken binnenkort of ik er een slow motion video-opname van kan maken, dat is misschien wel interessant. Misschien dat dan te zien is wat er gebeurt.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #145 Gepost op: 18 June 2024, 22:06:27 »
Aangezien het ontsporingsprobleem van de trafowagen mij niet losliet, toch maar vanavond wat verdere proeven gedaan. Wat blijkt, hij ontspoort ook op rechte wissels, minder vaak, maar toch. Ook bij zeer langzaam rijden, vooral als die geduwd wordt. Zelfs normaal rangeren wordt hierdoor nagenoeg onmogelijk. Dit is de situatie met de meeste ontsporingen, trein rijdt van rechts naar links:



Bij het puntstuk komt een van de draaistellen helemaal los van de rails:





Hier nog een zijaanzicht:





 
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 22:08:11 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17753
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #146 Gepost op: 19 June 2024, 10:15:23 »
Zijn de assen wel correct... dus de afstand tussen de wielen? Lijkt erop dat daar iets mis kan zijn.

Wat ook goed mogelijk is; hebben de draag stellen wat speling tov de trafo? Zeg maar net als bij de assen van een wagon. Het moet een soort 3-punts lagering zijn zodat de boel wat speling heeft en in hoogte bewegen kan. Krijg nu het idee dat de combi te star is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17753
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #147 Gepost op: 19 June 2024, 10:17:26 »
Hier dus:



Daar zou in alle richtingen wat ruimte moeten zijn om de combinatie goed op de rails te houden.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #148 Gepost op: 19 June 2024, 21:49:13 »
En hoe zit het met de ruimte tussen de twee draaistellen? Die lijkt er ook niet meer te zijn bij deze boogstraal.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #149 Gepost op: 20 June 2024, 18:37:17 »
Bedankt voor het meekijken heren! Ferdinand heeft het goed gezien, de draaistellen raken elkaar en de een duwt dan ander rechtdoor, en dat bij boogstraal 540mm! Was zo gefocust op de wielassen dat ik dat niet meteen doorhad. Heb een foto gemaakt in een R5 bocht en daar zie je het al gebeuren, ook zonder wissel:



Wat ook meespeelt is dat de draaipunten van de draaistellen in het verticale vlak weinig speling hebben, die zit alleen op het punt van de rode cirkel die Ronald aangaf. Wel jammer hoor, die trafowagen is nagenoeg niet te rijden op mijn baan.
Groet!
Michiel.