Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen 2024: Nederlandse seinen door Chris
Vandaag om 17:06:38
Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Fred Eikelboom
Vandaag om 17:00:48
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:58:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:54:23
Bouw Br 44 002 DRG. door Wim Vink
Vandaag om 16:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:51:01
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:15:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:34
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 14:40:35
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
Vandaag om 13:06:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:52:09
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
Vandaag om 11:27:33
marklin 76372 en 76397 circuit boards, zijn die hetzelfde ? door frits959
Vandaag om 11:22:08
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Jelmer
Vandaag om 11:11:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 11:07:09
Nachlösewagen decals, waar te plakken? door Ronald69
Vandaag om 11:05:37
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
Vandaag om 10:58:20
Vandaag 50 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 10:57:33
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 10:22:25
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 10:02:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 09:49:56
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door bellejt
Vandaag om 09:38:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:45:01
bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door djharry
Vandaag om 07:24:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 00:14:09
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 14224 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #135 Gepost op: 15 June 2024, 22:21:42 »
We zien de resultaten wel!

Gelukkig heb ik maar één trafowagen, anders ook nog passeerproblemen...
Groet,
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22967
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #136 Gepost op: 15 June 2024, 22:24:00 »
We wachten rustig op de resultaten Michiel.
Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #137 Gepost op: 15 June 2024, 22:26:13 »
Vandaag de rest van de onderplaat van het station bekurkt, voor zover nodig om verder te kunnen. Het eerste hoofdspoor ligt er, kaarsrecht, dat is de basis om de andere sporen uit te richten.



Het station laat ik zo even, morgen verder met de rest van het onderste 'parade'-spoor. Dat maak ik eerst enkelsporig af want wil nu wel eens iets zien rondrijden, is ook wel gezellig tijdens het bouwen.
Groet,
Michiel.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #138 Gepost op: 16 June 2024, 10:19:05 »
Ziet er goed uit Michiel, mooi strak gelegd rails. (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #139 Gepost op: 17 June 2024, 08:53:21 »
Mooi gelegde rails Michiel!

Nou met die trafowagen ben ik aangenaam verrast.
Mijn liliput exemplaar doet zelfs de binnenbocht met bovenleiding masten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust de masten wat verder van het spoor had geplaatst, heb gebruik gemaakt van de lange uitleggers.

Radius is R2 (424,6 mm).
Nooit eerder getest met een trafowagen, wel met een 303 mm lang dubbeldeksrijtuig.

Positief verrast, maar dit is geen garantie voor correcte werking meet de Brawa trafowagen.

Plaatje;


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #140 Gepost op: 17 June 2024, 13:00:32 »
Dat gaat er strak langs Jelmer!
Groet,
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #141 Gepost op: 17 June 2024, 13:05:55 »
Hier eens wat uitgebreider aan het proefrijden op de stukken die ik al heb gelegd. Dat ging met de lange rijtuigen probleemloos maar met de trafowagen meteen de eerste ontsporing te pakken:



Daar ben ik niet blij mee. De wagen werd hier (in tegenstelling tot wat de loklampen suggereren) geduwd van links naar rechts over de naar binnen afbuigende bochtwissel.

Heb een paar keer opnieuw getest en 1 op de 10 keer ontspoort die, zo te zien op het puntstuk. Bij heel langzaam rijden zie je niks vreemds, maar met een klein beetje snelheid gaan de wielen van met name het 5-assige draaistel wat stuiteren op de wissel.
Groet,
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #142 Gepost op: 17 June 2024, 16:19:47 »
Ik snap helemaal dat je er niet blij mee bent.
Maar anderzijds, zo'n trafowagen is exceptioneel vervoer. Daar wordt nooit met hoge snelheid mee gereden. En al helemaal niet geduwd.
Als de rest van je reguliere materieel niet ontspoort, dan zou ik het maar (proberen te) accepteren.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 16:45:57 door wob »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #143 Gepost op: 17 June 2024, 19:05:27 »
Ik denk dat zo’n klein wiel bij het puntstuk even geen rail onder zich heeft en er in zakt en doordat ie net in een bocht zit mogelijk wat kantelt. Speelt dit probleem alleen bij de meegebogen wissels?
Anders een tracé voor dit uitzonderlijk transport uitstippelen waar deze niet ontspoort.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #144 Gepost op: 17 June 2024, 22:41:23 »
Ja dit probleem speelt alleen bij de meegebogen wissels. En alleen als je van buiten naar binnen gaat, wat niet onlogisch is want in principe wil een draaistel rechtdoor. Helaas is het met mijn baanontwerp onmogelijk deze wissels te vermijden, ze vormen de toegang tot het station aan beide kanten. Had speciaal de R2/3 en de R3/4 gebogen wissels vermeden omdat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee had. Dacht dat zal bij R5/6 wissels wel meevallen.

Het is lastig om te zien wat er precies gebeurt, omdat het alleen vanaf een bepaalde snelheid is (die niet zo heel hoog is). Ik zal eens kijken binnenkort of ik er een slow motion video-opname van kan maken, dat is misschien wel interessant. Misschien dat dan te zien is wat er gebeurt.
Groet,
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #145 Gepost op: 18 June 2024, 22:06:27 »
Aangezien het ontsporingsprobleem van de trafowagen mij niet losliet, toch maar vanavond wat verdere proeven gedaan. Wat blijkt, hij ontspoort ook op rechte wissels, minder vaak, maar toch. Ook bij zeer langzaam rijden, vooral als die geduwd wordt. Zelfs normaal rangeren wordt hierdoor nagenoeg onmogelijk. Dit is de situatie met de meeste ontsporingen, trein rijdt van rechts naar links:



Bij het puntstuk komt een van de draaistellen helemaal los van de rails:





Hier nog een zijaanzicht:





 
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 22:08:11 door MichielB »
Groet,
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15989
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #146 Gepost op: 19 June 2024, 10:15:23 »
Zijn de assen wel correct... dus de afstand tussen de wielen? Lijkt erop dat daar iets mis kan zijn.

Wat ook goed mogelijk is; hebben de draag stellen wat speling tov de trafo? Zeg maar net als bij de assen van een wagon. Het moet een soort 3-punts lagering zijn zodat de boel wat speling heeft en in hoogte bewegen kan. Krijg nu het idee dat de combi te star is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15989
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #147 Gepost op: 19 June 2024, 10:17:26 »
Hier dus:



Daar zou in alle richtingen wat ruimte moeten zijn om de combinatie goed op de rails te houden.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 926
  • Klaar voor vertrek
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #148 Gepost op: 19 June 2024, 21:49:13 »
En hoe zit het met de ruimte tussen de twee draaistellen? Die lijkt er ook niet meer te zijn bij deze boogstraal.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #149 Gepost op: 20 June 2024, 18:37:17 »
Bedankt voor het meekijken heren! Ferdinand heeft het goed gezien, de draaistellen raken elkaar en de een duwt dan ander rechtdoor, en dat bij boogstraal 540mm! Was zo gefocust op de wielassen dat ik dat niet meteen doorhad. Heb een foto gemaakt in een R5 bocht en daar zie je het al gebeuren, ook zonder wissel:



Wat ook meespeelt is dat de draaipunten van de draaistellen in het verticale vlak weinig speling hebben, die zit alleen op het punt van de rode cirkel die Ronald aangaf. Wel jammer hoor, die trafowagen is nagenoeg niet te rijden op mijn baan.
Groet,
Michiel.