Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
Vandaag om 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
Vandaag om 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
Vandaag om 22:19:47
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 22:10:51
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
Vandaag om 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 36633 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #135 Gepost op: 15 June 2024, 22:21:42 »
We zien de resultaten wel!

Gelukkig heb ik maar één trafowagen, anders ook nog passeerproblemen...
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26490
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #136 Gepost op: 15 June 2024, 22:24:00 »
We wachten rustig op de resultaten Michiel.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #137 Gepost op: 15 June 2024, 22:26:13 »
Vandaag de rest van de onderplaat van het station bekurkt, voor zover nodig om verder te kunnen. Het eerste hoofdspoor ligt er, kaarsrecht, dat is de basis om de andere sporen uit te richten.



Het station laat ik zo even, morgen verder met de rest van het onderste 'parade'-spoor. Dat maak ik eerst enkelsporig af want wil nu wel eens iets zien rondrijden, is ook wel gezellig tijdens het bouwen.
Groet!
Michiel.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #138 Gepost op: 16 June 2024, 10:19:05 »
Ziet er goed uit Michiel, mooi strak gelegd rails. (y)

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5533
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #139 Gepost op: 17 June 2024, 08:53:21 »
Mooi gelegde rails Michiel!

Nou met die trafowagen ben ik aangenaam verrast.
Mijn liliput exemplaar doet zelfs de binnenbocht met bovenleiding masten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust de masten wat verder van het spoor had geplaatst, heb gebruik gemaakt van de lange uitleggers.

Radius is R2 (424,6 mm).
Nooit eerder getest met een trafowagen, wel met een 303 mm lang dubbeldeksrijtuig.

Positief verrast, maar dit is geen garantie voor correcte werking meet de Brawa trafowagen.

Plaatje;


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #140 Gepost op: 17 June 2024, 13:00:32 »
Dat gaat er strak langs Jelmer!
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #141 Gepost op: 17 June 2024, 13:05:55 »
Hier eens wat uitgebreider aan het proefrijden op de stukken die ik al heb gelegd. Dat ging met de lange rijtuigen probleemloos maar met de trafowagen meteen de eerste ontsporing te pakken:



Daar ben ik niet blij mee. De wagen werd hier (in tegenstelling tot wat de loklampen suggereren) geduwd van links naar rechts over de naar binnen afbuigende bochtwissel.

Heb een paar keer opnieuw getest en 1 op de 10 keer ontspoort die, zo te zien op het puntstuk. Bij heel langzaam rijden zie je niks vreemds, maar met een klein beetje snelheid gaan de wielen van met name het 5-assige draaistel wat stuiteren op de wissel.
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3016
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #142 Gepost op: 17 June 2024, 16:19:47 »
Ik snap helemaal dat je er niet blij mee bent.
Maar anderzijds, zo'n trafowagen is exceptioneel vervoer. Daar wordt nooit met hoge snelheid mee gereden. En al helemaal niet geduwd.
Als de rest van je reguliere materieel niet ontspoort, dan zou ik het maar (proberen te) accepteren.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 16:45:57 door wob »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Station Lemmer
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #143 Gepost op: 17 June 2024, 19:05:27 »
Ik denk dat zo’n klein wiel bij het puntstuk even geen rail onder zich heeft en er in zakt en doordat ie net in een bocht zit mogelijk wat kantelt. Speelt dit probleem alleen bij de meegebogen wissels?
Anders een tracé voor dit uitzonderlijk transport uitstippelen waar deze niet ontspoort.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #144 Gepost op: 17 June 2024, 22:41:23 »
Ja dit probleem speelt alleen bij de meegebogen wissels. En alleen als je van buiten naar binnen gaat, wat niet onlogisch is want in principe wil een draaistel rechtdoor. Helaas is het met mijn baanontwerp onmogelijk deze wissels te vermijden, ze vormen de toegang tot het station aan beide kanten. Had speciaal de R2/3 en de R3/4 gebogen wissels vermeden omdat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee had. Dacht dat zal bij R5/6 wissels wel meevallen.

Het is lastig om te zien wat er precies gebeurt, omdat het alleen vanaf een bepaalde snelheid is (die niet zo heel hoog is). Ik zal eens kijken binnenkort of ik er een slow motion video-opname van kan maken, dat is misschien wel interessant. Misschien dat dan te zien is wat er gebeurt.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #145 Gepost op: 18 June 2024, 22:06:27 »
Aangezien het ontsporingsprobleem van de trafowagen mij niet losliet, toch maar vanavond wat verdere proeven gedaan. Wat blijkt, hij ontspoort ook op rechte wissels, minder vaak, maar toch. Ook bij zeer langzaam rijden, vooral als die geduwd wordt. Zelfs normaal rangeren wordt hierdoor nagenoeg onmogelijk. Dit is de situatie met de meeste ontsporingen, trein rijdt van rechts naar links:



Bij het puntstuk komt een van de draaistellen helemaal los van de rails:





Hier nog een zijaanzicht:





 
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 22:08:11 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #146 Gepost op: 19 June 2024, 10:15:23 »
Zijn de assen wel correct... dus de afstand tussen de wielen? Lijkt erop dat daar iets mis kan zijn.

Wat ook goed mogelijk is; hebben de draag stellen wat speling tov de trafo? Zeg maar net als bij de assen van een wagon. Het moet een soort 3-punts lagering zijn zodat de boel wat speling heeft en in hoogte bewegen kan. Krijg nu het idee dat de combi te star is.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #147 Gepost op: 19 June 2024, 10:17:26 »
Hier dus:



Daar zou in alle richtingen wat ruimte moeten zijn om de combinatie goed op de rails te houden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1401
  • Klaar voor vertrek
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #148 Gepost op: 19 June 2024, 21:49:13 »
En hoe zit het met de ruimte tussen de twee draaistellen? Die lijkt er ook niet meer te zijn bij deze boogstraal.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #149 Gepost op: 20 June 2024, 18:37:17 »
Bedankt voor het meekijken heren! Ferdinand heeft het goed gezien, de draaistellen raken elkaar en de een duwt dan ander rechtdoor, en dat bij boogstraal 540mm! Was zo gefocust op de wielassen dat ik dat niet meteen doorhad. Heb een foto gemaakt in een R5 bocht en daar zie je het al gebeuren, ook zonder wissel:



Wat ook meespeelt is dat de draaipunten van de draaistellen in het verticale vlak weinig speling hebben, die zit alleen op het punt van de rode cirkel die Ronald aangaf. Wel jammer hoor, die trafowagen is nagenoeg niet te rijden op mijn baan.
Groet!
Michiel.