Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
Vandaag om 07:09:35
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Luit
09 September 2024, 22:28:44
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Ervaringen van een beginner door Edwin2121992
09 September 2024, 21:52:05
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Maasmuiden Haven door Dennis.
09 September 2024, 16:29:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 19325 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #120 Gepost op: 10 June 2024, 22:48:35 »
Enige tijd geleden een hele verzameling Roco wisselaandrijvingen gekocht. Veel voor weinig :)



Nu eens kijken hoeveel goed werkende exemplaren ik hiervan kan maken.

Wat me na testen en meten opviel, de meeste kan ik wel goed aansturen (de magneetspoel en aandrijving werken naar behoren) maar van nogal wat lijken de schakelcontacten niets te doen. En die heb ik nodig om de wissels te polariseren. Heb er maar eens eentje helemaal uit elkaar gehaald om te zien waar het mis kan gaan:



De constructie is vrij simpel, mechanisch rechttoe rechtaan. Eerlijk gezegd zie ik niet zo waarom dit niet zou kunnen werken. Wellicht vervuiling/corrosie van de contacten? Van de week eens zien of schoonmaken helpt. Blij ben ik er niet mee, want eenmaal gemonteerd is hier niets meer aan te doen.
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 23389
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #121 Gepost op: 10 June 2024, 22:52:49 »
Dat gaat nog een aardig uitzoekklusje worden Michiel.
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16278
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #122 Gepost op: 11 June 2024, 11:04:03 »
Hang er een schakelaartje bij aan dmv een stangetje....volgens mij hebben die dingen best wel kracht. Een simpel DTDP ding is genoeg:


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16278
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #123 Gepost op: 11 June 2024, 11:05:39 »
Als je die zo los hebt als op de foto, meet dan eens met een multimeter of je contacten ook daadwerkelijk doen? Tis een draadje met wat staafjes, erg fragiel en idd een beetje corrosie en het spul werkt niet meer.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #124 Gepost op: 11 June 2024, 19:26:34 »
Hang er een schakelaartje bij aan dmv een stangetje....volgens mij hebben die dingen best wel kracht. Een simpel DTDP ding is genoeg:
Zo'n puls vergt dan wel extra vermogen, toch?

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #125 Gepost op: 11 June 2024, 23:33:24 »
Dank Ronald. Als ik naar de contacten kijk zie ik weinig geks, geen zichtbare corrosie. Ik bedacht me later dat wat simpele contactspray wellicht afdoende is. Dat ga ik eerst eens proberen. Helaas kan dat alleen met de wisselaandrijvingen in uitgebouwde toestand, anders kan je ze niet open maken. Hopelijk blijven ze daarna (met regelmatig schakelen) goed werken. We gaan het zien, weer een weekendklusje erbij!

Nieuw zijn die dingen €45,- en ik heb er zo'n 20 nodig. Dus als ik de nodige uit de tweedehands hoek goed werkend kan krijgen dan ben ik daar wel blij mee.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #126 Gepost op: 12 June 2024, 20:26:28 »
De foto's van Wim van de trafodrager brachten mij ertoe eindelijk eens uit testen wat daar nou de rijeigenschappen van zijn. Tevens, nu het rails leggen vordert is het natuurlijk zaak om met de moeilijkste wagens te testen of alles goed rijdt.

Met deze combi gereden op de rails die er tot zover ligt:



Het overhangen viel me nog mee, dit is in een R5 bocht (Roco, 543mm straal):



Passeren met de langste IC-rijtuigen gaat nog prima. Heb de Roco-geometrie met hh-afstand van 61,6mm aangehouden:



Hier het overhangen in een R4 bocht (481mm straal):



Dat is toch wel fors, stuk meer dan een IC-rijtuig in dezelfde bocht:



Voor de trafowagen is een vrije ruimte nodig in R4 van zeker 70mm, dat is meer dan de NEM-normen. Met krappere bogen zou ik hem niet rijden, maar die heb ik ook niet. In ieder geval moet ik er rekening mee houden voor de tunnelwanden.



Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4195
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #127 Gepost op: 13 June 2024, 08:07:33 »
Het probleem met de trafowagen is niet alleen de tunnels, maar denk aan eventuele bovenleiding portalen, seinen en al het andere (overwegbomen/hekken) langs het spoor.

Rechtdoor is geen probleem, maar misschien net na een bocht al weer wel.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog een liliput trafowagen liggen, maar daar denk ik dat de conclusie al snel mag zijn dat die naar het opstelspoor mag.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2506
  • DB Tijdperk III
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #128 Gepost op: 13 June 2024, 19:27:32 »
En 'em daar laten verroesten? :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #129 Gepost op: 13 June 2024, 22:16:15 »
Tja, wat moet ik met de trafowagen? Het is de duurste die ik heb en vind hem erg mooi! Maar echt praktisch is die niet  :D

De opmerking van Jelmer over de bovenleidingsportalen en de seinen zijn volkomen terecht. En bovenleiding komt er zeker op mijn baan. De krapste bochten zijn bij mij in de tunnels, en dat speelt daar in ieder geval geen rol. In het zichtbare gedeelte moet ik even goed kijken hoe ik uitkom.

Het is de bedoeling dat ik met al het materieel probleemloos kan rijden maar ik ga ook niet alles aanpassen aan één aparte wagen. Binnenkort begin ik met de rails in het zichtbare deel, de bochten zijn daar ongeveer R=900mm. Maar even zien in de praktijk hoe dat gaat passen. De trafowagen zal niet de meeste kilometers maken op de baan, dus ik kan met een plek op een opstelspoor leven. :)
« Laatst bewerkt op: 13 June 2024, 23:01:10 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4195
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #130 Gepost op: 13 June 2024, 23:12:07 »
En 'em daar laten verroesten? :angel:

Uitgesloten, zelfs de wielen van mijn liliput zijn van plastic…
Was ook maar fractie van de prijs van de brawa. Die laatste is wel echt een schitterend model, ook als die niet de vitrine uitkomt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2506
  • DB Tijdperk III
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #131 Gepost op: 14 June 2024, 16:38:13 »
Ook plastic kan roesten :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #132 Gepost op: 14 June 2024, 20:44:47 »
Die van mij is van metaal.  :(

Maar, ik neem de gok van wegroesten en heb zelfs al een speciaal opstelspoor gereserveerd voor de trafowagen + lok. Ergens links van het station lijkt me wel aardig. De totale lengte is 42 cm + 20 cm voor de lok, dat kan ik er nog wel bijmaken.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #133 Gepost op: 14 June 2024, 20:53:25 »
Zoiets:



Eigenlijk was daar het begin van een heuvel/berg bedoeld maar die schuift maar een stukje op.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4195
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #134 Gepost op: 15 June 2024, 11:31:39 »
Wat nog te proberen valt is te kijken of er een route te maken is die bijvoorbeeld de overhang naar binnen wel toelaat. Dus buitenbocht nemen en dan geen bovenleiding aan de binnenkant van de bocht hebben.

Ik zal dat eens uitproberen met mijn liliput of dat een beetje kan werken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel