Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:43:00
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 11:16:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 10:49:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:27:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
  

Auteur Topic: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.  (gelezen 34794 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #120 Gepost op: 10 June 2024, 22:48:35 »
Enige tijd geleden een hele verzameling Roco wisselaandrijvingen gekocht. Veel voor weinig :)



Nu eens kijken hoeveel goed werkende exemplaren ik hiervan kan maken.

Wat me na testen en meten opviel, de meeste kan ik wel goed aansturen (de magneetspoel en aandrijving werken naar behoren) maar van nogal wat lijken de schakelcontacten niets te doen. En die heb ik nodig om de wissels te polariseren. Heb er maar eens eentje helemaal uit elkaar gehaald om te zien waar het mis kan gaan:



De constructie is vrij simpel, mechanisch rechttoe rechtaan. Eerlijk gezegd zie ik niet zo waarom dit niet zou kunnen werken. Wellicht vervuiling/corrosie van de contacten? Van de week eens zien of schoonmaken helpt. Blij ben ik er niet mee, want eenmaal gemonteerd is hier niets meer aan te doen.
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26250
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #121 Gepost op: 10 June 2024, 22:52:49 »
Dat gaat nog een aardig uitzoekklusje worden Michiel.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18047
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #122 Gepost op: 11 June 2024, 11:04:03 »
Hang er een schakelaartje bij aan dmv een stangetje....volgens mij hebben die dingen best wel kracht. Een simpel DTDP ding is genoeg:

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18047
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #123 Gepost op: 11 June 2024, 11:05:39 »
Als je die zo los hebt als op de foto, meet dan eens met een multimeter of je contacten ook daadwerkelijk doen? Tis een draadje met wat staafjes, erg fragiel en idd een beetje corrosie en het spul werkt niet meer.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #124 Gepost op: 11 June 2024, 19:26:34 »
Hang er een schakelaartje bij aan dmv een stangetje....volgens mij hebben die dingen best wel kracht. Een simpel DTDP ding is genoeg:
Zo'n puls vergt dan wel extra vermogen, toch?

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #125 Gepost op: 11 June 2024, 23:33:24 »
Dank Ronald. Als ik naar de contacten kijk zie ik weinig geks, geen zichtbare corrosie. Ik bedacht me later dat wat simpele contactspray wellicht afdoende is. Dat ga ik eerst eens proberen. Helaas kan dat alleen met de wisselaandrijvingen in uitgebouwde toestand, anders kan je ze niet open maken. Hopelijk blijven ze daarna (met regelmatig schakelen) goed werken. We gaan het zien, weer een weekendklusje erbij!

Nieuw zijn die dingen €45,- en ik heb er zo'n 20 nodig. Dus als ik de nodige uit de tweedehands hoek goed werkend kan krijgen dan ben ik daar wel blij mee.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #126 Gepost op: 12 June 2024, 20:26:28 »
De foto's van Wim van de trafodrager brachten mij ertoe eindelijk eens uit testen wat daar nou de rijeigenschappen van zijn. Tevens, nu het rails leggen vordert is het natuurlijk zaak om met de moeilijkste wagens te testen of alles goed rijdt.

Met deze combi gereden op de rails die er tot zover ligt:



Het overhangen viel me nog mee, dit is in een R5 bocht (Roco, 543mm straal):



Passeren met de langste IC-rijtuigen gaat nog prima. Heb de Roco-geometrie met hh-afstand van 61,6mm aangehouden:



Hier het overhangen in een R4 bocht (481mm straal):



Dat is toch wel fors, stuk meer dan een IC-rijtuig in dezelfde bocht:



Voor de trafowagen is een vrije ruimte nodig in R4 van zeker 70mm, dat is meer dan de NEM-normen. Met krappere bogen zou ik hem niet rijden, maar die heb ik ook niet. In ieder geval moet ik er rekening mee houden voor de tunnelwanden.



Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5354
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #127 Gepost op: 13 June 2024, 08:07:33 »
Het probleem met de trafowagen is niet alleen de tunnels, maar denk aan eventuele bovenleiding portalen, seinen en al het andere (overwegbomen/hekken) langs het spoor.

Rechtdoor is geen probleem, maar misschien net na een bocht al weer wel.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog een liliput trafowagen liggen, maar daar denk ik dat de conclusie al snel mag zijn dat die naar het opstelspoor mag.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #128 Gepost op: 13 June 2024, 19:27:32 »
En 'em daar laten verroesten? :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #129 Gepost op: 13 June 2024, 22:16:15 »
Tja, wat moet ik met de trafowagen? Het is de duurste die ik heb en vind hem erg mooi! Maar echt praktisch is die niet  :D

De opmerking van Jelmer over de bovenleidingsportalen en de seinen zijn volkomen terecht. En bovenleiding komt er zeker op mijn baan. De krapste bochten zijn bij mij in de tunnels, en dat speelt daar in ieder geval geen rol. In het zichtbare gedeelte moet ik even goed kijken hoe ik uitkom.

Het is de bedoeling dat ik met al het materieel probleemloos kan rijden maar ik ga ook niet alles aanpassen aan één aparte wagen. Binnenkort begin ik met de rails in het zichtbare deel, de bochten zijn daar ongeveer R=900mm. Maar even zien in de praktijk hoe dat gaat passen. De trafowagen zal niet de meeste kilometers maken op de baan, dus ik kan met een plek op een opstelspoor leven. :)
« Laatst bewerkt op: 13 June 2024, 23:01:10 door MichielB »
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5354
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #130 Gepost op: 13 June 2024, 23:12:07 »
En 'em daar laten verroesten? :angel:

Uitgesloten, zelfs de wielen van mijn liliput zijn van plastic…
Was ook maar fractie van de prijs van de brawa. Die laatste is wel echt een schitterend model, ook als die niet de vitrine uitkomt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #131 Gepost op: 14 June 2024, 16:38:13 »
Ook plastic kan roesten :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #132 Gepost op: 14 June 2024, 20:44:47 »
Die van mij is van metaal.  :(

Maar, ik neem de gok van wegroesten en heb zelfs al een speciaal opstelspoor gereserveerd voor de trafowagen + lok. Ergens links van het station lijkt me wel aardig. De totale lengte is 42 cm + 20 cm voor de lok, dat kan ik er nog wel bijmaken.
Groet!
Michiel.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #133 Gepost op: 14 June 2024, 20:53:25 »
Zoiets:



Eigenlijk was daar het begin van een heuvel/berg bedoeld maar die schuift maar een stukje op.
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5354
Re: Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
« Reactie #134 Gepost op: 15 June 2024, 11:31:39 »
Wat nog te proberen valt is te kijken of er een route te maken is die bijvoorbeeld de overhang naar binnen wel toelaat. Dus buitenbocht nemen en dan geen bovenleiding aan de binnenkant van de bocht hebben.

Ik zal dat eens uitproberen met mijn liliput of dat een beetje kan werken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel