Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
En dan trek ik de stoute schoenen aan, begeef me als, zoals eerder gezegd, technisch onbenul me aarzelend in deze discussie omdat het me werkelijk raakt, en dan wordt, geheel volgens de huidige mores in dit land, mijn kop eraf gehakt...
Knip=een loc als de 3737 is niet geschikt om af en toe eens te rijdenStilstand is achteruitgang, de loc zou elke twee weken minstens moeten rijden anders onherroepelijk achteruitgang.Wat gaat dat kosten?Is Chartertrains in staat om elke twee weken een rit voor de 3737 te organiseren? Knip=
als je zo graag een Nederlandse hoofdlijnstomer wil zien, trek dan allemaal de knip om een replica van een hoofdlijnstomer te kunnen bouwen.
Ik heb ooit eens een offerte gedaan naar de 3700 bij het NSM voor een korte rit door Holland en Utrecht. Mijn commentaar op de offerte was, datik hem wilde huren, niet kopen!!!
Stop de knip maar weer in je binnenzak, want er is geen instelling die van plan is binnenkort werk hier van te maken.
Het volgende idee schiet me te binnen, even in telegramstijl;Het ophalen van geld via het creeren van een stichting e.d. is puur geld doneren zonder dat daar wat tegenover staat, dat is niet leuk. En wat is straks het eind van het verhaal? De 3737 is gerestaureerd en wordt verhuurd voor hoge prijzen aan bedrijven die goede sier willen maken en met hun klanten een ritje met deze loc gaan maken. Liefhebbers hebben het nakijken (letterlijk, langs de baan, als je tenminste weet wanneer de ritten zijn). Dan zou ik eerder zeggen, verkoop kaartjes! Verkoop rittenkaarten met de 3737. We gaan dus nu ritten plannen met de 3737 voor het moment dat deze loc gerestaureerd is.Hoe lang duurt de restauratie? Zodra de loc gerestaureerd is kunnen de donateurs een rit maken met de 3737. Daar betaal je nu voor en geniet je dan over een paar jaar van. Wanneer kan die loc klaar zijn, wie weet dat?Hoe hoog is het bedrag van de restauratie? Het bedrag dat hier uitrolt is het totaalbedrag. Dat is dus een bedrag dat zo hoog ligt dat het Spoorwegmuseum er (op dit moment!) niet aan wilde. Maar welk bedrag was dan wél acceptabel voor het Spoorwegmuseum? Ik ga er niet vanuit dat ze helemaal niets wilden betalen.Er is dus een (behoorlijk) beginbedrag dat niet door de donateurs hoeft te worden opgehoest. Dat trek je alvast van de kosten af, Het resterende bedrag moet dan door middel van kaartverkoop (en donaties) bijeenkomen. Verder heb je straks kosten van de beloofde ritten, maar dat moeten natuurlijk kosten zijn zonder winstoogmerk voor de specifieke "donateursritten". Als die ritten voorbij zijn verhuren ze maar voor bloedgeld aan bedrijven etc. Het grote voordeel is en blijft dat de 3737 dan tenminste weer rijdt!(Er zitten wel wat haken en ogen aan dit idee; ik denk aan btw op verkochte kaartjes en het risico dat de 3737 na een aantal ritten andere defecten vertoont waardoor er niet meer gereden kan worden. Dan zou er een rit met een vervangende loc aangeboden moeten worden.)
Dat weet ik maar wat het frustrerender maakt is dat er volgens mij veel mensen zijn die het idee op zich wel zien zitten, maar dat elke discusssie die over replicabouw onstaat verzandt in een wedstrijdje 'wie weet de meeste tegenwerpingen op te werpen'.Terwijl een replica volgens mij best een reeële optie kan zijn.Eelco
In een ver verleden is het al eens aan de div museumlijnen/organisaties gevraagd om de 3700 rijvaardig te maken/houden. In het kort kwam het hier op neer dat de museumorganisatie tijd, geld en energie in het onderhoud mochten steken, maar dat de verantwoording over het inzetten van de lok door (de toen zittende) verantwoordelijke aan de Malibaan werdt bepaald. Je begrijpt dat geen enkele org. hier trek in had.-SK