Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 68961 keer)

Thom

• Offline Offline
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #315 Gepost op: 26 March 2009, 22:27:30 »
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Dat is ook pertinent onzin dus waar je dat vandaan haalt  ::)
Je kunt een verkregen subsidie of gift niet zomaar uitgeven aan iets anders. Zowieso krijgt je dat soort zaken pas achteraf terug en zowieso moeten je verantworoden hoe en waaraan gelden zjin uitgegeven,.

Een aantal fondsen zal danook gewoon niet vertrekt worden heirvoor...
Citaat
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.

Geweldige tip !!

Het NSM had dat echt vast zelf niet kunnen bedenken...  ;D

PS.
Letop, dit bericht kan sarcasme bevatten  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 March 2009, 22:29:01 door Thom »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #316 Gepost op: 26 March 2009, 23:03:09 »

Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!

Is dat zo? je uit hier nogal een onbewezen beschuldiging!

Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Hebben deze organisaties ervaringen met deze "Engelse" machines?
Niemand kan beweren dat het SPOORWEGMUSEUM hier niet toe in staat is, dat is een aanname van jou.
Het gaat er alleen om waat het kosten baten verhaal is.
En ik heb al uitgelegd dat het spoorwegmuseum er voor kiest om ander uniek materieel bedrijfsvaardig te houden wat frequenter rijdt als heimwee-expres als de 3737.
En de Heimwee-expres wordt zeer gewaardeerd door de gemiddelde museumbezoeker!

Henk

jan dutij

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 27 March 2009, 08:42:18 »
Dag Heren,
Zo te lezen heb ik mij nogal in een wespennest begeven toen ik mij in deze discussie begaf. Natuurlijk, en daar wind ik geen doekjes om, ben ik een technisch onbenul, maar ik was er als klein jochie en " overbuurtje"( ik ben opgegroeid in de Hugo de Grootstraat, recht tegenover het Spoorwegmuseum) bij, toen de 3737 " thuis" kwam, althans zo werd het feest toen gevierd. En toen deed dat me al zeer, zo'n schitterende Loc die nooit meer mocht rijden...Later probeerde ik mijn ouders vaak over te halen naar Belgie of Duitsland te gaan, om Stoomtreinen te kunnen kijken.., en als we daar dan op vacantie gingen, zat ik hele middagen bij stations etc. om maar niks van de daar toen nog volop rijdende stoomloc's te missen.
Nog later realiseerde ik me dat we in Nederland, in vergelijking met de ons omringende landen,wel heel erg weinig hadden overgehouden van dit schitterende industrieel erfgoed.. En die ergernis is blijvend, ondanks de prachtige clubs en verenigingen die we in Nederland hebben: in dat opzicht zijn we wel te vergelijken met Engeland: blijft doodzonde dat wij hier geen " Barry's" hadden, en dat de Stoomliefhebbers in de zestiger jaren met te weinig waren, en bovendien de tijdgeest niet mee hadden..
En als ik dan in december ergens in de kranten lees dat het Spoorwegmuseum niet meer van zins is, de 3737 te laten restaureren, knapt er iets bij me.
En dan trek ik de stoute schoenen aan, begeef me als, zoals eerder gezegd, technisch onbenul me aarzelend in deze discussie omdat het me werkelijk raakt, en dan wordt, geheel volgens de huidige mores in dit land, mijn kop eraf gehakt...
Sorry heren deskundigen, ik ben maar een stomme manager en bestuursrechtjurist, ik zal me niet meer bemoeien met zaken waar ik geen verstand van heb...
Jan.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #318 Gepost op: 27 March 2009, 08:56:05 »
En dan trek ik de stoute schoenen aan, begeef me als, zoals eerder gezegd, technisch onbenul me aarzelend in deze discussie omdat het me werkelijk raakt, en dan wordt, geheel volgens de huidige mores in dit land, mijn kop eraf gehakt...

Nounounou, overdrijven is ook een vak. Je had ook de voorgaande 20 pagina's kunnen lezen en tot de conclusie kunnen komen dat wat jij zegt al vele malen eerder is gezegd, al vele malen eerder is ontkracht en al vele malen eerder tot irritatie heeft geleid.

Voor de 3737 geldt: zoveel liefhebbers zoveel meningen en visies. Maar uiteindelijk is er maar één visie doorslaggevend en dat is de visie van het NSM. En met die visie is niks mis. Liever geen opknapbeurt dan een halfslachtige opknapbeurt.

En misschien is het zelfs wel beter dat de 3737 gewoon een wel verdiend vast plaatsje krijgt en tegen al die spoorwegliefhebbers die zich zo enorm betrokken voelen zou ik willen zeggen: put your money where your mouth is: als je zo graag een Nederlandse hoofdlijnstomer wil zien, trek dan allemaal de knip om een replica van een hoofdlijnstomer te kunnen bouwen.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 March 2009, 09:02:09 door NS8714 »

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #319 Gepost op: 27 March 2009, 09:11:50 »
Knip=
een loc als de 3737 is niet geschikt om af en toe eens te rijden
Stilstand is achteruitgang, de loc zou elke twee weken minstens moeten rijden anders onherroepelijk achteruitgang.
Wat gaat dat kosten?
Is Chartertrains in staat om elke twee weken een rit voor de 3737 te organiseren? Knip=

Ik heb ooit eens een offerte gedaan naar de 3700 bij het NSM voor een korte rit door Holland en Utrecht.
Mijn commentaar op de offerte was, datik hem wilde huren, niet kopen!!!
Ik ben toen maar naar een particulier gegaan Ik kreeg daar een rit door het grootste deel van Nederland voor een fractie van wat Chartertrains er voor rekende. Dat later de verhouding tot Chartertrain weer top is geworden heeft hier niets mee te maken
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MR

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 27 March 2009, 09:29:43 »
als je zo graag een Nederlandse hoofdlijnstomer wil zien, trek dan allemaal de knip om een replica van een hoofdlijnstomer te kunnen bouwen.

Stop de knip maar weer in je binnenzak, want er is geen instelling die van plan is binnenkort werk hier van te maken. Alleen de SGB heeft de frameplaten van een NS 6000 laten snijden met in het achterhoofd de gedachte "ooit, misschien".

Groet,

Marco

« Laatst bewerkt op: 27 March 2009, 09:31:56 door MR »

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #321 Gepost op: 27 March 2009, 09:31:26 »
Ik heb ooit eens een offerte gedaan naar de 3700 bij het NSM voor een korte rit door Holland en Utrecht.
Mijn commentaar op de offerte was, datik hem wilde huren, niet kopen!!!

Nou, vertel maar dan, wat was het bedrag van de offerte, hoe lang duurde de rit en hoeveel mensen konden er mee. Dan kunnen we allemaal zien of het haalbaar is om ritten met de 3737 te organiseren.
Want een gerestaureerde loc die vervolgens blijft staan omdat het veel te duur is om mee te rijden heeft ook geen zin.
Groeten,
Leo

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #322 Gepost op: 27 March 2009, 09:34:46 »
Alles bijelkaar een ton in guldens
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #323 Gepost op: 27 March 2009, 09:53:28 »
Sobat, Hoeveel mensen konden er mee, hoe lang duurde de rit, waren er nog op- en uitstapplaatsen onderweg?
LH

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #324 Gepost op: 27 March 2009, 10:08:15 »
Stop de knip maar weer in je binnenzak, want er is geen instelling die van plan is binnenkort werk hier van te maken.

Dat weet ik maar wat het frustrerender maakt is dat er volgens mij veel mensen zijn die het idee op zich wel zien zitten, maar dat elke discusssie die over replicabouw onstaat verzandt in een wedstrijdje 'wie weet de meeste tegenwerpingen op te werpen'.

Terwijl een replica volgens mij best een reeële optie kan zijn.

Eelco

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #325 Gepost op: 27 March 2009, 10:17:25 »
Het volgende idee schiet me te binnen, even in telegramstijl;
Het ophalen van geld via het creeren van een stichting e.d. is puur geld doneren zonder dat daar wat tegenover staat, dat is niet leuk. En wat is straks het eind van het verhaal? De 3737 is gerestaureerd en wordt verhuurd voor hoge prijzen aan bedrijven die goede sier willen maken en met hun klanten een ritje met deze loc gaan maken. Liefhebbers hebben het nakijken (letterlijk, langs de baan, als je tenminste weet wanneer de ritten zijn).

Dan zou ik eerder zeggen, verkoop kaartjes! Verkoop rittenkaarten met de 3737. We gaan dus nu ritten plannen met de 3737 voor het moment dat deze loc gerestaureerd is.
Hoe lang duurt de restauratie? Zodra de loc gerestaureerd is kunnen de donateurs een rit maken met de 3737. Daar betaal je nu voor en geniet je dan over een paar jaar van. Wanneer kan die loc klaar zijn, wie weet dat?

Hoe hoog is het bedrag van de restauratie? Het bedrag dat hier uitrolt is het totaalbedrag. Dat is dus een bedrag dat zo hoog ligt dat het Spoorwegmuseum er (op dit moment!) niet aan wilde. Maar welk bedrag was dan wél acceptabel voor het Spoorwegmuseum? Ik ga er niet vanuit dat ze helemaal niets wilden betalen.
Er is dus een (behoorlijk) beginbedrag dat niet door de donateurs hoeft te worden opgehoest. Dat trek je alvast van de kosten af, Het resterende bedrag moet dan door middel van kaartverkoop (en donaties) bijeenkomen. Verder heb je straks kosten van de beloofde ritten, maar dat moeten natuurlijk kosten zijn zonder winstoogmerk voor de specifieke "donateursritten".

Als die ritten voorbij zijn verhuren ze maar voor bloedgeld aan bedrijven etc. Het grote voordeel is en blijft dat de 3737 dan tenminste weer rijdt!

(Er zitten wel wat haken en ogen aan dit idee; ik denk aan btw op verkochte kaartjes en het risico dat de 3737 na een aantal ritten andere defecten vertoont waardoor er niet meer gereden kan worden. Dan zou er een rit met een vervangende loc aangeboden moeten worden.)
« Laatst bewerkt op: 27 March 2009, 10:28:04 door Leo_H »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #326 Gepost op: 27 March 2009, 10:30:10 »
Klinkt leuk, maar ik schat dat het merendeel van de liefhebbers liever langs de lijn staat om plaatjes te schieten...

Eelco

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #327 Gepost op: 27 March 2009, 10:54:31 »
Het volgende idee schiet me te binnen, even in telegramstijl;
Het ophalen van geld via het creeren van een stichting e.d. is puur geld doneren zonder dat daar wat tegenover staat, dat is niet leuk. En wat is straks het eind van het verhaal? De 3737 is gerestaureerd en wordt verhuurd voor hoge prijzen aan bedrijven die goede sier willen maken en met hun klanten een ritje met deze loc gaan maken. Liefhebbers hebben het nakijken (letterlijk, langs de baan, als je tenminste weet wanneer de ritten zijn).

Dan zou ik eerder zeggen, verkoop kaartjes! Verkoop rittenkaarten met de 3737. We gaan dus nu ritten plannen met de 3737 voor het moment dat deze loc gerestaureerd is.
Hoe lang duurt de restauratie? Zodra de loc gerestaureerd is kunnen de donateurs een rit maken met de 3737. Daar betaal je nu voor en geniet je dan over een paar jaar van. Wanneer kan die loc klaar zijn, wie weet dat?

Hoe hoog is het bedrag van de restauratie? Het bedrag dat hier uitrolt is het totaalbedrag. Dat is dus een bedrag dat zo hoog ligt dat het Spoorwegmuseum er (op dit moment!) niet aan wilde. Maar welk bedrag was dan wél acceptabel voor het Spoorwegmuseum? Ik ga er niet vanuit dat ze helemaal niets wilden betalen.
Er is dus een (behoorlijk) beginbedrag dat niet door de donateurs hoeft te worden opgehoest. Dat trek je alvast van de kosten af, Het resterende bedrag moet dan door middel van kaartverkoop (en donaties) bijeenkomen. Verder heb je straks kosten van de beloofde ritten, maar dat moeten natuurlijk kosten zijn zonder winstoogmerk voor de specifieke "donateursritten".

Als die ritten voorbij zijn verhuren ze maar voor bloedgeld aan bedrijven etc. Het grote voordeel is en blijft dat de 3737 dan tenminste weer rijdt!

(Er zitten wel wat haken en ogen aan dit idee; ik denk aan btw op verkochte kaartjes en het risico dat de 3737 na een aantal ritten andere defecten vertoont waardoor er niet meer gereden kan worden. Dan zou er een rit met een vervangende loc aangeboden moeten worden.)

DE kosten van de revisie waren opgebracht.
Er was zelfs een idee om met een speciale trein met liefhebbers naar Meiningen te rijden en daar de gereviseerde 3737 op te halen.
Helaas zijn onze oosterburen via de EBA niet gecharmeerd van onbekende locomotieven op hun net, dus niet mogelijk.
Ja, dan maar slepen.
En dan?
staat er in Utrecht een prachtig gereviseerde machine waar op jaarbasis een bedrag met 5 nullen voor gereserveerd moet worden om hem (of is het haar) bedrijfsvaardig te houden.
Een bedrag waar je veel ander materieel voor op de baan kunt houden.

Misschien dat het spoorwegmuseum anders gaat denken als er een donateursorganisatie die gedurende 15 jaar dit bedrag voor instandhouding wil betalen.
Nee, ik denk dat een juiste beslissing is genomen.
Laten we maar wachten tot 200 jaar spoorwegen in Nederland, dan liggen de mogelijkheden misschien anders.
En ondertussen de machine vertroetelen.

Henk

MR

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 27 March 2009, 12:44:04 »
Dat weet ik maar wat het frustrerender maakt is dat er volgens mij veel mensen zijn die het idee op zich wel zien zitten, maar dat elke discusssie die over replicabouw onstaat verzandt in een wedstrijdje 'wie weet de meeste tegenwerpingen op te werpen'.

Terwijl een replica volgens mij best een reeële optie kan zijn.

Eelco

Kwestie van prioriteitstelling, lijkt mij. Ik denk zelfs dat het een kwestie van geduld is. De tijd moet rijp zijn. men moet nog aan het idee wennen. En de trammusea gaan voorop:
Stap 1 De SHM herbouwt een Hohenzollern Victor als NS 6513.
Stap 2 RTM gaat een replica-Backertje bouwen.

Er begint dus langzamerhand iets te veranderen en de eerste schreden op het pad van de bouw van replica's zijn gezet. De vraag is bijvoorbeeld: Zal op een moment in de toekomst de stoomafdeling van de VSM  na de de zoveelste Duitse Stoommachine op de rails te hebben gezet bezig gaan met het rijvaardig maken een volgende 52/50er of gaat men echt iets bijzonders doen.

Een vrijwilliger van de VSM schreef ergens dat de stoomafdeling van de VSM belangrijker was en ook zou blijven dan de dieselafdeling. Blijkbaar is er sprake van gezonde rivaliteit tussen beide afdelingen. Maar de dieselafdeling speelt een zeer prominente rol op het punt van behoud van rijvaardige Nederlandse diesellocs (met name serie 2400/2500: ze zijn en blijven het enige museum). Wellicht tijd dat de stoomafdeling zijn ambities wat gaat verhogen?

Groet,

Marco

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #329 Gepost op: 27 March 2009, 15:02:53 »
In een ver verleden is het al eens aan de div museumlijnen/organisaties gevraagd om de 3700 rijvaardig te maken/houden. In het kort kwam het hier op neer dat de museumorganisatie tijd, geld en energie in het onderhoud mochten steken, maar dat de verantwoording over het inzetten van de lok door (de toen zittende) verantwoordelijke aan de Malibaan werdt bepaald. Je begrijpt dat geen enkele org. hier trek in had.-SK

Bovenstaande was al eens aan de orde geweest!