Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69600 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #300 Gepost op: 22 March 2009, 23:28:53 »
De loc heeft al een paar keer onder stoom gestaan voor excursieritten of voor NS Chartertrains.

Nu is mijn vraag?
Hoe lang werd er over gedaan worden om de ketel op te stoken?
En hoe lang werd er over gedaan over het laten afkoelen van de ketel?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #301 Gepost op: 23 March 2009, 00:00:47 »
Waarom heb ik nu alleen met je vraagstelling al het idee dat je weer wat af wilt schieten of iets weer beter weet ?
Alsof jij weet hoe een stoommachine werkt...  ::)

Zowieso hier trouwens, met alle reacties die ik hier lees van alle stuurlui krijg ik het idee dat de keus van het NSM toch echt de enige goeie is...
 
Al is het alleen maar omdat ze het nooit goed gedaan zouden hebben in de ogen van de mensen die hier op de kade de wijsheid al jááren in pacht hebben....  :-[


marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #302 Gepost op: 23 March 2009, 00:32:16 »
Nee, Jos wil gewoon gezellig gaan bbq'en  :P
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #303 Gepost op: 23 March 2009, 10:54:51 »
Het is een discussie zonder kans op een uitkomst.
Net een godsdiensttwist. Mijn god bestaat en de jouwe is vals.

Einde

WillemNS

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #304 Gepost op: 23 March 2009, 15:09:50 »
Over de revisie van de 3737 in 1996 staan 3 stukjes in Railhobby 96/5-6

Gr, Willem

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #305 Gepost op: 23 March 2009, 16:38:12 »
Even een tijdje niet meer gevolgd.
Wat is de stand intussen??
Reeds vorderingen gemaakt??
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #306 Gepost op: 23 March 2009, 16:41:46 »
Vordering is dat er besloten is om hem niet rijvaardig te maken.

MVG Fridzie

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #307 Gepost op: 23 March 2009, 16:43:32 »
Het is een discussie zonder kans op een uitkomst.
Net een godsdiensttwist. Mijn god bestaat en de jouwe is vals.

Einde

Kijk maar uit straks heb je de trein-taliban's achter je aan en krijg je een fatwah over je uit gesproken  ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #308 Gepost op: 23 March 2009, 18:33:09 »
@ Marco, daar is het nu geen weer voor.

Maar het is gewoon een doodnormale serieuze vraag.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #309 Gepost op: 23 March 2009, 18:35:24 »
Even een update, heb van de week een gesprek met de bank gehad waar mij weer een hoop duidelijk is geworden. Heb inmiddels ook een notaris gesproken en mij verdiept in statuten. Best een taaie kwestie, maar er is weer wat meer mist opgetrokken. Volgende week een gesprek met Paul Bender om e.e.a. wat meer vorm te geven, wat dingen met elkaar te bespreken en te kijken naar de te plannen denktank vergadering.

Meld u allen aan bij Paul Bender!  ;D

M.v.g.

Tom.

Tomasso, hoe is de stand van zaken?

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #310 Gepost op: 23 March 2009, 20:27:55 »
De loc heeft al een paar keer onder stoom gestaan voor excursieritten of voor NS Chartertrains.

Nu is mijn vraag?
Hoe lang werd er over gedaan worden om de ketel op te stoken?
En hoe lang werd er over gedaan over het laten afkoelen van de ketel?


Jos.

Dit soort vragen moet je niet op een forum als dit stellen (met alle respect). Volgens mij is er (bijna) niemand op dit forum die als machinist of stoker heeft gereden op de 3737 en juist de mensen die dat wel hebben gedaan zijn degenen die op de vraag antwoord kunnen geven.
Eventuele antwoorden die hier op het forum gespuid zouden worden zijn in mijn ogen niet zoveel waard. In dit topic wordt naar mijn idee al vaak genoeg geroepen om maar wat te roepen.

Feit is, welke eisen het spoorwegmuseum ook stelt/stelde aan het opstoken en afkoelen van de 3737, het is altijd nog de machinist die tijdens zijn dienst het laatste woord heeft. je kan niet verwachten van de dagelijkse leiding van het NSM dat ze elke keer tijdens het opstoken en afkoelen met de stopwatch erbij gaan staan.

Even een praktijkvoorbeeld:

Als ik om 06:00 een stoomloc bij de SGB naar buiten sleur om deze op te stoken zal ik echt nog niemand van het bestuur tegen het lijf lopen die mij komt vertellen hoe ik mijn loc moet opstoken. Als ik dus zin heb om mijn machine in een uurtje warm te maken dan kan ik dat gerust doen en het verleden toont aan dat het ook nog lukt ook. Goed is het niet want je moet ongeveer aanhouden dat je een uur per meter ketellengte moet rekenen voor het opstoken.

Ik weet dat er verhalen zijn over het veel te snel opstoken en afkoelen (overigens is dit laatste het slechtste van beide gevallen) van de 3737 maar om dit ook maar weer te gaan gebruiken om het NSM af te blaffen (ben namelijk een beetje bang dat dat gaat gebeuren) vind ik niet netjes. Het locpersoneel is tijdens hun dienst verantwoordelijk voor de machine, en bij die dienst hoort ook het opstoken en ook het afkoelen.

Groeten,

Martin

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #311 Gepost op: 26 March 2009, 18:34:03 »
 Zonder meer zijn er velen op dit forum ( en elders) mensen die veeeel meer " verstand" hebben van de technische details van het 3737-verhaal, ik  voel me alleen maar erg betrokken, sorry, heren Techneuten! Maar voor mij is een rijdende 3737 net zoiets als de Nachtwacht in het Rijksmuseum! Het zal best wel zijn dat het voor de bestwil van de Nachtwacht het beste is als men hem ergens in een klimaat-gecontroleerde kamer ( en vooral in het donker) hangt hij de komende paar honderd jaar nog meegaat, maar in het " Rijks" beseft men, dat dat niet publiekelijk te verkopen valt.
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Ambtenaren, sorry, gezien mijn eigen kom-af, kunnen, durven, mogen, enz.enz dit niet!!  Stel je voor: ik run een kinderboerderij, het hele dorp houdt een colecte voor de aanschaf van een kameel, het geld is bijna binnen, maar" het bestuur" besluit toch maar tien geiten te kopen, omdat die niet van die rare bulten hebben...Werkelijk: zo'n bestuur wordt met pek en veren het dorp uitgedragen, ook in 2009....

Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #312 Gepost op: 26 March 2009, 20:35:47 »
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.

Weer een van de beter stuurlui.
Dat is het zelfde als het Rijks voorstellen de Nachtwacht in bruikleen te geven aan het Jopie Huisman museum. Denk je nou werkelijk dat het spoorwegmuseum het topstuk uit de collectie zomaar even weggeeft?

Eelco

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #313 Gepost op: 26 March 2009, 22:08:56 »
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!

Zal ook wel niet zo zijn.


Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.

Dus dan gaan zij die kapotte loc repareren "om niet"? Dacht het niet.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #314 Gepost op: 26 March 2009, 22:15:04 »
Ik heb er niet zoveel verstand van hoor!

Maar na het vragen van offerte in York door het Spoorwegmuseum onderzoekt York de mogelijkheden.
York komt met een offerte maar geeft aan niet in te kunnen staan voor de conditie op langere termijn
Het Spoorwegmuseum vraagt offerte aan meiningen.
Meiningen onderzoekt en geeft eveneens aan niet in te kunnen staan voor de conditie van de loc op langere termijn.

een loc als de 3737 is niet geschikt om af en toe eens te rijden
Stilstand is achteruitgang, de loc zou elke twee weken minstens moeten rijden anders onherroepelijk achteruitgang.
Wat gaat dat kosten?
Is Chartertrains in staat om elke twee weken een rit voor de 3737 te organiseren?
En vergelijk nu de 3737 niet met de duitse machines met buitenliggende cilinders.
De 3737 is en blijft een buitenbeentje.
Het Spoorwegmuseum heeft volgens mij gelijk dat ze, mede gezien door de hoeveelheid stoom bij andere bedrijven, de 3737 voorlopig niet hersteld.
Nergens, maar dan ook nergens, lees ik dat het definitief over en uit is voor de 3737, alleen nu niet.
Ze hebben in mijn optiek het juiste besluit genomen.
Wat zijn de alternatieven?
3737 koste wat kost rijdbaar en dienstvaardig maken en blokkendoos en Mat'46 als statisch object stilzetten?
Wedden dat er weer een storm losbarst hier?

3737 is niet afgeschreven, is alleen even niet dienstvaardig.
Maar zou wel leuk zijn, ben ik met jullie eens, de 3737 met dienstvaardige ATB, een unicum.
Maar het geld kan beter aan de andere unieke objecten van het spoorwegmuseum besteed worden.

En mensen, NSM is verleden tijd, het is tegenwoordig gewoon "het Spoorwegmuseum"

Groet

Henk Boshuyzen