Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69540 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #210 Gepost op: 26 January 2009, 15:07:06 »
off topic

Polzen?

/off topic

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #211 Gepost op: 26 January 2009, 15:08:17 »
Volledig ON-toppic Polzen: kijken wat degene kan betekenen!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #212 Gepost op: 26 January 2009, 15:12:56 »
Aha, polsen dus.

 pol·sen polste, h gepolst proberen iems mening te weten te komen

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #213 Gepost op: 26 January 2009, 15:15:41 »
Ja,kijken of de persoon die ik ken belang heeft om de eventuele te vervangen delen te vervangen voor nieuw gemaakte.
Zo hopen we de 3737 weer rijdvaardig te krijgen.  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

guest7823

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #214 Gepost op: 26 January 2009, 15:24:15 »
Citaat
Misschien niet, maar de 6317 en 2104 hebben wel weer andere kwalen. De 6317 is niet bepaald in tip-top conditie in het NSM terecht gekomen en beide locs hebben al ruim 50 jaar geen onderhoud meer gehad (los van enig restauratiewerk). Je kunt zeggen wat je wil van de toestand van de 3737, maar onderhoudstechnisch vermoed ik dat deze er aanmerkelijk beter aan toe is. Al laat ik mijn woorden graag loochenstraffen door iemand die er echt iets van weet.

Eelco

PS: schiet me nu te binnen. In oude Railhobby's die aandacht besteedden aan het aankomende jubileum van de NS in 1989 werd gekeken naar de mogelijke inzet van museummaterieel. Over de NS 6317 werd toen gezegd 'men betaalt nu helaas de prijs voor het ongeconserveerd wegzetten van deze loc'. (pin me niet exact vast op de woorden)

Heb m'n boeken nu niet bij de hand maar uit m'n hoofd:

6317 was walsloc (inrijden sporen, door ketel en waterbakken helemaal te vullen met water) zou daarna gesloopt worden. Op het laatste moment is er iemand geweest die een verzoek bij NS en NSM heeft gedaan om loc alsnog te bewaren (staat me iets van studentikoze formulering als "gratieverzoek" bij). Dit verzoek is uiteindelijk gehonoreerd.

Van ongeconserveerd wegzetten was geen sprake, was gewoon "zoals die nu is (toen was dus)"

De 3737 is rijvaardig het NSM in gekomen in 1958. De 6317 was hooguit versleepbaar

Aanvulling:

6317 is in 1959 als nog naar het NSM gegaan na een actie van Th. Haakma Wagenaar. Deze heeft een brief geschreven aan dr. den Hollander met een "verzoekschrift" met een omzetting van 'doodstraf' naar 'levenslange opsluiting' (in Spoorwegmuseum).

De 6317 is op 05-04-57 defect terzijde gegaan en afgevoerd op 29-04-57. Daarna nog gebruikt als walsloc
De loc is, na toonbaar gemaakt te zijn, op 15 oktober 1959 naar het NSM gebracht. (Na dus meer dan een jaar als wals loc gebruikt te zijn)

De 6305 is nog tenminste tot september 1960 (Leiden Lammerschans), maar waarschijnlijk langer, gebruikt en in januari 1962 voor sloop verkocht

Dit alles uit "6300" van Martin van Oostrom"


« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 18:09:46 door guest7823 »

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #215 Gepost op: 27 January 2009, 16:00:40 »
Hallo,

Ik lees dit draadje al een tijdje en heb besloten mijn eerste posting op dit forum (wat ik in zijn geheel al een tijdje met plezier lees, maar dat hier even terzijde) te wijden aan dit onderwerp.

Ik ben van mening dat het goed is dat er van buitenaf gekeken wordt naar mogelijkheden, dat zeker. Wel weet ik uit ervaring dat er al een hoop actie ondernomen is van buitenaf om de oude dame weer in rijdende staat op te knappen. Helaas is dit op niets uitgelopen. Mocht dit wel lukken, niets meer dan lof!

Dan nog een laatste ding,

Zal eens iemand polzen in de metaal/rvs industrie wat die kan betekenen voor de Loc.
Goed idee of wat?
Plannen moeten echt strak serieus zijn!!
Greetz:Menno

Stoomlocomotieven bouw je niet met RVS, laat dit alsjeblieft achterwegen in het denk en doe proces. In eerdere restauraties is de machine al eens voorzien van RVS onderdelen en dit was geen succes.

Groeten,

Martin Huzen
Machinist Stoomtrein Goes-Borsele

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #216 Gepost op: 27 January 2009, 16:15:31 »
Aanvulling:
De 6305 is nog tenminste tot september 1960 (Leiden Lammerschans), maar waarschijnlijk langer, gebruikt en in januari 1962 voor sloop verkocht

Aanvulling op deze aanvulling: in het Utrechtsarchief, beeldbank spoorwegen, zoeken onder termen '6305' of 'industriehaven', is een aantal foto's uit februari 1962 te zien waar de 6305 op staat.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162801

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162803

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162798

en hier de opgelapte 6317:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/155463

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #217 Gepost op: 30 January 2009, 12:55:43 »
Even een update, heb van de week een gesprek met de bank gehad waar mij weer een hoop duidelijk is geworden. Heb inmiddels ook een notaris gesproken en mij verdiept in statuten. Best een taaie kwestie, maar er is weer wat meer mist opgetrokken. Volgende week een gesprek met Paul Bender om e.e.a. wat meer vorm te geven, wat dingen met elkaar te bespreken en te kijken naar de te plannen denktank vergadering.

Meld u allen aan bij Paul Bender!  ;D

M.v.g.

Tom.
Spoor 0 adept

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #218 Gepost op: 30 January 2009, 14:14:37 »
Met de notaris ? ?

Je gaat de 3737 toch niet opkopen.......

Of is het voor je tweede hypotheek op je koophuis.

Een kleine waarschuwing van iemand met wat levenservaring: Steek je voor je hobbij nooit in de schulden, voor dat je het weet gooien je medeleden je er over enige jaren uit, en dan heb je een enorm probleem.......

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #219 Gepost op: 30 January 2009, 14:22:22 »
Met de notaris ? ?

Je gaat de 3737 toch niet opkopen.......

Een stichting (in elk geval de statuten & reglementen) hoort notarieel vastgelegd te zijn. Vandaar de notaris.

Eelco

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #220 Gepost op: 30 January 2009, 14:24:35 »
Citaat
Van ongeconserveerd wegzetten was geen sprake, was gewoon "zoals die nu is (toen was dus)"

De 3737 is rijvaardig het NSM in gekomen in 1958. De 6317 was hooguit versleepbaar
En wat is er bekend over de staat van bv. de 2104 als alternatieve optie? Die zou, indien rijvaardig te maken, qua inzetbaarheid toch in de buurt van een 3700 moeten kunnen komen...
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #221 Gepost op: 30 January 2009, 14:52:45 »
Enige dat ik er van weet is dat de tender recent opgeknapt is.

Eelco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #222 Gepost op: 30 January 2009, 20:20:36 »
En wat is er bekend over de staat van bv. de 2104 als alternatieve optie? Die zou, indien rijvaardig te maken, qua inzetbaarheid toch in de buurt van een 3700 moeten kunnen komen...
Ik zou zeggen, informeer eens in het NSM... Die is tenslotte de eigenaar van beide lokken...

mvg,

Robin

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #223 Gepost op: 03 February 2009, 15:02:06 »
Yep eelco, je hebt gelijk enne Pewiam, het laatste wat bij mij opkomt is me in de schulden steken voor dit ding. Ik vind het werkelijk een heel mooie loc, maar om mijn huis te verpanden en straks onder een brug te slapen lijkt me toch wat minder  ;D

Tsja, ik denk eerlijk gezegd, maar nu suggereer ik, dat het opknappen van die andere loc nog wel even wat meer voeten in aarde heeft. Het NSM zal er niet voor niets voor gekozen hebben om de 3737 rijvaardig te maken, zeker aangezien deze toch nog redelijk recent (op een paar duizend jaar is een jaartje of tien niet zo heel veel hahaha) bepaalde dingen vernieuwd/onderhouden heeft gekregen.

Wat betreft de voortgang, hier en daar is er wat gaande, was tijdens de vele reacties van mijn kant niet zo druk met mijn baan als nu, vandaar dat het nu wat minder frequent is, maar zeker niet minder actueel.

Maar nu eens even een vraag, hoe zit het met de aanmeldingen voor de denktank vergadering? Ik neem aan dat iedereen zich al aangemeld heeft bij Paul  ;D ;D ;D

Goed, misschien even wat meer radiostilte momenteel, maar als er updates zijn zal ik het zeker niet nalaten om dit te vermelden.

Qui audet adipiscitur!
Spoor 0 adept

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #224 Gepost op: 18 February 2009, 10:25:09 »
Trouwens jammer dat het NSM niet eens een stukje plaatst, kunnen we lezen hoe ze nu eigenlijk werkelijk denken over dit particuliere idee.
In alle ernst, ik denk dat de initiatiefnemer degene is die met NSM in overleg is met plannen, haalbaarheid, en de uitwisseling van elkaars denkbeelden over de toekomst. Als iedere organisatie 'maatschappelijk verplicht' zou zijn om over alle particuliere initiatieven die hen aangaan aan de complete goegemeente verantwoording af te leggen kunnen we de PR budgetten van NSM, maar ook van het Aviodrome, Militaire Luchtvaart Museum, (in de luchtvaart zijn ook heel veel hobbyisten die vinden dat er een F-4E moet komen en dat het MLM zijn best niet doet, dat er een vliegende F-104 Starfighter moet komen, dat er een vliegende DC-8 moet zijn) etc.etc. behoorlijk gaan ophogen. En die budgetten gaan dan weer ten laste van het daadwerkelijk aankopen en onderhouden van materieel dan we met z'n allen zo graag (in een museum, op de baan, in de lucht) zien! Dus, laten we met z'n allen Tomasso gewoon lekker zijn ding laten doen zonder dat hij of NSM in deze fase al te veel naar buiten moeten treden...
--------------------------------------
Pieter