Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69450 keer)

guest7823

• Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #195 Gepost op: 23 January 2009, 18:54:04 »
Pewiam,

Even als komische noot:

Tornado:
- ander land, andere cultuur, andere hoeveelheden geld en bezoekers en als je dan zoveel geld uitgeeft waarom dan niet aan 5AT

3737:
- Morgen doen (OK, zal waarschijnlijk iets langer duren, als het al ooit gaat lukken)

6317
- niet voordat Wardale en Koopmans daar goed aan hebben zitten rekenen

Goed tot zover deze manier van reageren, zal verder weer m'n best doen om serieus met dit onderwerp bezig te zijn

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #196 Gepost op: 23 January 2009, 19:37:39 »
Kan de 6300 niet rijvaardig worden, dat tijdperk heb ik destijds net gemist.......

Mooie droom, maar die loc is volgens mij niet in al te beste staat. Na een tijdje als walsloc gebruikt te zijn alsnog opgelapt in in het spoorwegmuseum beland. klinkt m.i. niet als een realistische opknapklus...

Eelco

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #197 Gepost op: 23 January 2009, 19:47:11 »
Ik las in een oude Railhobby dat ze in Goes weer een (ik dacht) nieuwe 6100 wilden bouwen (Tenderversie van 3700). Hoe staat het daarmee ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Locoheizer

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 23 January 2009, 19:56:33 »
De frameplaten zijn gesneden. Voor de rest weinig voortgang. Volgens mij willen ze eerst de Amerikaan weer op de baan hebben (en dan nog het onderhoud aan de eigen locs).

Het is wel een onderdeel van hun masterplan.

P.s. het wordt een 6000 en geen 6100.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2009, 20:00:27 door Locoheizer »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 23 January 2009, 23:14:25 »
t'Zal niet aan jullie liggen, en mijn bedoeling is ook niet om negatief over te komen, maar ik denk dat als je mensen en gelden wilt gaan werven je die mensen wel wat moet kunnen waarmaken...

Als je nu een stichting opricht, mensen daar geld aan doneren en later duideljik zou worden dat het NSM vanaf begin af aan niet had willen mee werken zou ik me tochwel bedrogen voelen met alle gevolgen van dien...

Wil je zoiets bereiken moet je met een goed plan het NSM overtuigen en dan kun je ergens een basis mee starten.

Als men het hier al heeft over eventueel verder op te knappen museummaterieel in de toekomst, krijg ik het idee dat er nogal makkelijk over word gedacht en dat lijkt mij ook de plannen voor een 3737 niet ten goede te komen...

Immers was het NSM al zeker 3 jaar bezig met plannen maken, en die moet jij dus nu zien te overtreffen....

@ Thom

Thom, zou je alsjeblieft eens een keer willen lezen? Ik vraag je dit vriendelijk en zelfs een beetje wanhopig, lees nou eindelijk eens wat er staat. Er staat momenteel. Ik heb het zelfs nog (en dat was eigenlijk speciaal voor jou, maar dat wilde ik in eerste instantie niet zeggen) nu, jetzt, heute, vandaag, noem maar op, genoemd. Ik weet echt niet hoe ik nog duidelijker kan zijn. En er staat ook dat er al voorzichtig over de toekomst is gesproken, maar dat gaat helemaal aan jou voorbij. Staat er echt hoor! Maar voor jou zet ik het hier speciaal nog een keer neer. Thom, fijne poster, lees alsjeblieft eerst eens de hele tekst of als het te moeilijk is laat het je dan voorlezen door iemand. Maar het stond er toch echt.

En dan nog wat anders. Denk je nu echt dat als er vandaag geen mogelijkheid is, deze er in de toekomst ook niet is? Of als ik het goed begrijp heb je zoveel vertrouwen in deze stichting dat je verwacht dat morgen al het geld bij elkaar is? Waardoor we morgen niet in gesprek kunnen, want tsja, de deur zit MOMENTEEL dicht. Of je wil afwachten begrijp ik? Oke jongens, het is nu 2050, het spoorwegmuseum denkt er nu weer aan, laten we nu eens aktie ondernemen, dan rijdt dat ding over 20 jaar weer. Weet je? 1 ding. Dan ben je te laat. Dat is een afwachtende houding. Weet je wat ik mijn mensen leer op het werk? Een pro aktieve houding te hebben, niet af te wachten, maar nu aktie te ondernemen. En is het niet voor nu, dan is het voor de toekomst. Ik heb geen afwachtende mensen in mijn team. Die gaan maar ergens anders werken, maar niet bij mij.

Goed, Thom, hierbij wil ik je nogmaals uitnodigen voor de eerste denktank vergadering die Paul Bender en ik willen gaan houden. Hier zal ik uitgebreid op de details ingaan en elke vraag die je me stelt zal ik graag aan je uitleggen. En als je het niet begrijpt dan blijf ik het net zo lang doen tot je het wel begrijpt. Graag, met alle liefde. Dus grijp je kans. Maar ga niet vanalles lopen roepen terwijl het er a: al staat en b: meld je gewoon aan. Wil je duidelijkheid kom dan gewoon naar die vergadering. En dan niet achteraf zeggen als je niet geweest bent: ja maar dit en ja maar dat. Als je niet komt heb jij je recht van spreken als criticus verspeeld, dan had je er maar bij moeten zijn.

Dan je andere opmerkingen.:

- Ja er wordt over nagedacht wat je de donateurs kan bieden. 1 zin: denktank vergadering.

- Nee, er wordt niet lichtvaardig over gedacht. Daar heb je gewoon lagere school berekeningen voor. Ik denk wel verder, maar nog niets concreets (het was dan ook een voorbeeld hoe de inrichting van de stichting zou zijn, er stond niet: en daarna gaan we een motorrijtuig financieren. Nee, er stond dat de donateurs zelf zouden kunnen beslissen. Daarom heet zoiets een voorbeeld). Dat is nu eenmaal de wens die ik heb met betrekking tot de stichting. Een stichting waar donateurs bepalen. En ja, je zou in een overzienbare termijn bepaalde zaken kunnen realiseren. Hoe ik dat weet? 1 zin: denktank vergadering (heb het in deze alinea ook al verklapt trouwens, maar goed, staan veel moeilijke woorden in, snap ik wel).

- Nee, ik hoef al helemaal geen plannen te overtreffen. Plan A is bekeken, plan B is misschien bekeken. Maar misschien is er nog wel een plan C, who knows? En daar zou je achter kunnen komen op, ja je raad het al: de denktank vergadering!

Thom , ik doe hier wel gekscherend over, maar het komt inderdaad negatief over. Je hebt nog geen enkele bijdrage geleverd dan alleen overal een maar achter te plakken. Snap je dan dat dit werkelijk niets opleverd? Toch en zelfs daarom wil ik je van harte uitnodigen voor die vergadering. Geloof me, hier zal je echt een hoop duidelijk worden.

Tevens voor iedereen die dit leest en duidlijkheid wil en daarnaast zelf ook ideeen heeft. Meld je aan bij Paul Bender zodat we van elkaar kunnen leren, dingen kunnen bespreken, eventueel oplossingen kunnen verzinnen. Dit is geen one man show, verre van dat. Ik heb niet overal verstand van ook al zou ik dat willen. Nee, dit is een samenspel en ik heb alleen een plan en inmiddels in hoofdlijnen informatie. Graag zou ik opbouwende feedback horen tijdens zo'n vergadering, input, ideeen. En als er dan uitkomt dat het echt niet kan, dan zal ik mij daar heus wel bij neerleggen. Maar naar mijn bescheiden mening is nog niet elke mogelijkheid goed bekeken of onderzocht. Mij heeft het spoorwegmuseum in ieder geval nog nooit, maar dan ook werkelijk nog nooit benaderd, om (financieel) mee te helpen aan de restauratie van deze loc. Dat geeft al aan dat er dus nog een plan C is. En misschien nog wel een plan D, of een plan E, who knows? Maar daar zou ik graag achter willen komen door zo'n vergadering.

Tom.
Spoor 0 adept

Thom

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 24 January 2009, 03:46:44 »
Ik heb je verhaal gezien het tijdstip nu even kort gelezen en zeer zeker niet volledig, en morgen zal ik dat nogeens een keer doen, dan wel volledig...

Maar 1 ding, ik ben al een aantal jaren vrijwiliger bij het NSM en waarschijnlijk weet ik meer dan ik hier wil en kan zeggen....

En hoe je het ook went of keert, ik zal echt wel het beste voor hebben met museummaterieel, anders was ik geen vrijwilliger geworden, dus vat het niet direct negatief op wat ik zeg...

Maar aangezien ik morgenochtend om 10:00 uiterlijk juist weer in het NSM moet zijn, zal ik d'r van het weekeind wel verder op in gaan...  ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 26 January 2009, 11:35:09 »
@ Thom

Je bent de beste  ;D Enne, plaag je maar wat! Ben benieuwd naar wat je allemaal te vertellen hebt!

Tom  8)
Spoor 0 adept

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #202 Gepost op: 26 January 2009, 12:20:18 »
Of ga skip naar plan R: het rijvaardig maken van de 2104 ;D
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #203 Gepost op: 26 January 2009, 12:35:06 »
Dat zou ook een strakke actie zijn. Maar dat is volgens mij net zo realistisch als een stomende 6317...  ;)

Eelco

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 26 January 2009, 13:04:36 »
Persoonlijk denk ik dat zowel de 3737, 6317 als de 2104 ongeveer in dezelfde staat zijn.........
Waarom zou de 3737 beter zijn, en dus in aanmerking moeten komen voor een complete revisie.
Omdat de 3737 een nieuwe ketel heeft, denk het niet. Als je hiermee bij een buitenlands stoomwezen aankomt heb je denk ik al een "klein" probleem. Heb nog nooit een oude- of nieuwbouwketel gezien welke zo gemaakt is. Snap nog steeds niet dat deze constructie zo bedacht en goedgekeurd is......
Van drijfwielen, drijfwerk en frameplaten welke tegen elkaar aanlopen hebben de 2104 en 6314 in ieder geval geen last.
Misschien toch nieuwbouw overwegen, lijkt mij makkelijker en zeker goedkoper. Tevens heb je daar het NSM met al hun ideeen, wensen enz.  niet bij nodig.
Even Meiningen opdracht geven, en natuurlijk fors betalen. Maar dat moet je voor herbouw/revisie 3737 natuurlijk ook.

Gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

henk

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 26 January 2009, 13:09:19 »
Dat zou ook een strakke actie zijn. Maar dat is volgens mij net zo realistisch als een stomende 6317...  ;)

Eelco

Ik zou het al een hele doorbraak vinden als de 6317 weer gewoon zichtbaar werd opgesteld.  :-|
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

• Gast
« Reactie #206 Gepost op: 26 January 2009, 14:07:18 »
bericht verwijderd wegens dubbele verzending   ???
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 14:10:15 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #207 Gepost op: 26 January 2009, 14:07:45 »
6317 - herstellen zou niet echt zinnig zijn
2104 - zou technisch niet slecht zijn
3737 - is het meeste al aan gebeurd

Dit op basis van wat ik via-via weet. Voor accurate info moet je bij het NSM zijn.

Ketel 3737
- de keuze om met "pijpstukken" te werken is een afweging geweest. Is volgens mij in Nederland al een keertje eerder toegepast.
Of je moet een aantal mallen en contra mallen maken om een hele dikke plaat in model te persen, zoals ze vroeguh deden
Of je moet heel veel gaan lassen

Bij de nieuwe 3737 ketel is er gekozen voor heel veel lassen. Dat zal toendertijd de financieel meest aantrekkelijke oplossing zijn geweest.
- plaat was standaard te keuren.
- bochtsegmenten kwamen uit standaard gekeurde pijp.
- de lassen kwamen uit standaard te keuren procedures
- bij een keuring speelt aantal lassen voor de constructie geen rol
- kortom het totaal viel binnen standaard normen en keuringen

Er is dus gekozen voor een ongebruikelijke oplossing, maar eentje die wel gebruik maakte van standaard deeloplossingen.

Zaken als het hebben van gelijke diameters bij voor en -achterpijpenplaten voor de vlampijpen/buizen (indien dit waar is, heb het niet zelf gezien)is een onhandige detailering en op zich waarschijnlijk relatief makkelijk te corrigeren.

De opmerking over een buitenlands stoomwezen snap ik niet goed.
- Indien Meiningen de ketel zou keuren (waarschijnlijk TüV) is deze keuring bij mijn weten ook in Nederland geldig. (zijn gewoon EU-regels voor). Hetzelfde geldt dus voor een Nederlandse keuring, die zou ook in Duitsland geldig zijn.
- Voor het gebruik van de loc maakt de locatie van de ketelkeuring niet uit. Het gebruik en keuring van de 3737 in Nederland zal nog wel te doen zijn. Om de loc in Duitsland of Engeland te gebruiken (als je dat al zou willen) zal je geen gebruik kunnen maken van "historische rechten" en zal er dus een complete herkeuring nodig zijn.

De 3737 is langzaam de moderne regelgeving in gegleden (hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de DB-loc's van de SSN en VSM) dus dat is heel geleidelijk gegaan. In hoeverre dat bij een volgende keer nog op zal gaan zal de toekomst leren.

Een nieuwe loc zal volledig opnieuw door de keuring moeten.

Aanvulling

Indien je naar Ricket Rescue gaat en dan naar het item "new boiler" dan kan je zien hoe bij de boiler van Ffestiniog loc "Blance" de ketelplaten geperst werden. Hierbij moet je wel in de gaten houden dat het om een duidelijk kleinere ketel gaat dan om een 3700 ketel. Zo op het oog het ik het vermoeden dat de ketelplaat duidelijk dunner is dan bij een 3700. Hierdoor is het persen van de beide platen bij deze ketel nog wel mogelijk op deze manier, maar zal je bij een 3700 ketel met duidelijk zwaardere gereedschappen moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 18:31:45 door guest7823 »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #208 Gepost op: 26 January 2009, 14:08:35 »
Persoonlijk denk ik dat zowel de 3737, 6317 als de 2104 ongeveer in dezelfde staat zijn.........
Van drijfwielen, drijfwerk en frameplaten welke tegen elkaar aanlopen hebben de 2104 en 6314 in ieder geval geen last.

Misschien niet, maar de 6317 en 2104 hebben wel weer andere kwalen. De 6317 is niet bepaald in tip-top conditie in het NSM terecht gekomen en beide locs hebben al ruim 50 jaar geen onderhoud meer gehad (los van enig restauratiewerk). Je kunt zeggen wat je wil van de toestand van de 3737, maar onderhoudstechnisch vermoed ik dat deze er aanmerkelijk beter aan toe is. Al laat ik mijn woorden graag loochenstraffen door iemand die er echt iets van weet.

Eelco

PS: schiet me nu te binnen. In oude Railhobby's die aandacht besteedden aan het aankomende jubileum van de NS in 1989 werd gekeken naar de mogelijke inzet van museummaterieel. Over de NS 6317 werd toen gezegd 'men betaalt nu helaas de prijs voor het ongeconserveerd wegzetten van deze loc'. (pin me niet exact vast op de woorden)
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 15:06:10 door NS8714 »

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #209 Gepost op: 26 January 2009, 15:04:18 »
Zal eens iemand polzen in de metaal/rvs industrie wat die kan betekenen voor de Loc.
Goed idee of wat?
Plannen moeten echt strak serieus zijn!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!