Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69327 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #45 Gepost op: 21 December 2008, 01:23:33 »
@ Leen, als j de 3737 echt rijdend wil zien dan zou hij in feite eigendom moeten zijn van de ZLSM of van de VSM.

Dan kun je er mee een museumdienstregeling rijden.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
de loc is eigendom van het spoorwegmuseum, en die staan haar echt niet af aan een rijdende museum maatschappij.

Al eerderis al gemeld dat het doel van het spoorwegmuseum is om te conserveren en te exposeren.
En niet om er mee te rijden.


Jos
Hou alsjeblieft eens op met dat gelúl dat het doel van het NSM niet is om met museummaterieel te rijden...  >:(

Sorry dat ik het zo cru zeg maar je staat hier dingen te fantaseren bij het leven!
Als het NSM niks rijvaardig zou willen hebben, dan moet jij mij nu eerst eens uitleggen waarom de 41, de 273, de 1312, de 1202, de blokkendoos en straks ook nogeens de 386 rijvaardig zijn?
En waarom is het NSM dan alwel jaren bezig geweest om te kijken of ze de 3737 toch rijvaardig kunnen laten opknappen?

Als je dat eens kunt staven, dan praten we verder over de visie van het NSM....

En wat Tim ookal zei, de drukte op het Nederlandse net is totaal nog geen issue en heeft ook zeker geen weging gehad in het besluit van de revisie van de 3737...

genincr

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #46 Gepost op: 21 December 2008, 03:50:41 »
Ik denk dat het om het volgende gaat:

Het Spoorwegmuseun heeft een budget.

Wat doe je ? Geef je heel veel geld uit om één lok rijvaardig te maken/houden om deze vervolgens slechts enkele keren per jaar te gebruiken ?

Of verdeel je het budget over meerdere projekten in het museum ?

Wie weet om welke bedragen het gaat ?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #47 Gepost op: 21 December 2008, 09:30:24 »
Zou het niet goed zijn om zelf een werkplaats te creëren in het spoorwegmuseum ?
Dan kan de bezoeker zelf zien hoe een locomotief opgeknapt wordt.
En dat is ook leerzaam voor kinderen (dus dan mag het  :-X) ook heb je dan een stageplek voor leerlingen van technische scholen!
Kun je vast wel een vette subsidie voor scoren ::)

« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 10:48:31 door .Bob »
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #48 Gepost op: 21 December 2008, 10:42:05 »
@ Timtrein.
Ik heb de afgelopen jaren het spoornieuws goed gevolgd.

Ze beginnen in de randstad, en dan breiden ze stap voor stap uit naar de rest van het land.

Er zijn zelfs concrete plannen om vanuit zuid limburg elk kwartier eeen intercity richting de randstad te laten rijden, dat is nu nog vanuit eindhoven.

Dat wil zeggen dat tegen die tijd tussen eindhoven en de randstad zonder spoorboekje rijden.

Jos.
En dan nog kan je er makkelijk een stoomtrein die 80 gaat tussen doen. Of kunnen opeens alle goederentreinen ook niet meer rijden?

@Bob: Het laatste kan je beter in een werkplaats doen, meer ruimte en specialisme lijkt mij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #49 Gepost op: 21 December 2008, 10:51:48 »
Voor deze plannen moeten ook nog de sporen (meer) aangepast worden en de capaciteit van de stations.

Dit is dus nog verre toekomst.
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #50 Gepost op: 21 December 2008, 11:11:09 »
@Bob; sterk plan Bob! In het York hebben ze ook een bescheiden, maar goed uitgeruste werkplaats, waar ik een paar jaar geleden de "City of Truro" in onderdelen zag liggen. De loc is inmiddels al weer lang op de baan.

Waarom inderdaad zoiets ook niet in het NSM, met daaraan inderdaad een opleidings/werkgelegenheidsproject? Daar kunnen fondsen voor gekregen worden, en dat is financieel aantrekkelijker dan het uitgeven van geld aan een derde partij (Meiningen).

Los van dit alles; het zou inderdaad diep, diep triest zijn als deze bijna 100-jarige dame het "verzorgingshuis" niet meer uit komt, vanwege een relatief luttel bedrag dat niet door dit zeer goed lopende museum opgehoest zou kunnen worden.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #51 Gepost op: 21 December 2008, 12:19:10 »
Er is nog altijd zo iets als historisch perspectief. at er vrijwel geen NS-stomer bewaard is gebeleven, komt doordat de NS een buitengewoon vooruitstrevend bedrijf was. Veertig jaar na dato kun je de NS niet meer verwijten dat er niet meer locs bewaard zijn...

Eelco
Niks vooruitstrevend, de overheid wilde gewoon de kolenmijnen sluiten, dat durfden ze o.a. in Duitsland niet ;D
Vr. groeten,
Bob

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #52 Gepost op: 21 December 2008, 13:17:05 »
Mensen, met een hoop geblaas hier in het draadje komt de 3737 echt nooit weer rijvaardig op de baan. Als je het dus nodig vind dat ie gereviseerd word, wordt dan donateur/vrijwilliger of iets dergelijks. Vergelijken met buurlanden heeft ook geen enkel nut, in verschillende landen gingen de stoomlocs later uit dienst en waren dus langer regulier onderhouden. Verder heb je in engeland bijvoorbeeld nog meneer Pete Waterman als weet wie het is weet je ook waarom daar meer materieel nog aanwezig/rijvaardig is.
Ik zeg niet dat het niet jammer is dat de 3737 niet gereviseerd word, ik zeg alleen dat de meesten zich hier een beetje gedragen als de beste stuurlui. En voordat mensen gaan blaaten dat ik dat ook doe, ik heb vanaf februari veel meer vrije tijd en zal die gaan gebruiken om de SGB te helpen dus ga ik werkelijk moeite insteken om materieel te behouden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #53 Gepost op: 21 December 2008, 13:20:36 »
Dit is een forum, die zijn o.a. bedoeld voor discussies :-*
Zo kunnen er ook nieuwe ideëen onstaan.

Vr. groeten,
Bob

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #54 Gepost op: 21 December 2008, 13:35:31 »
...vanwege een relatief luttel bedrag dat niet door dit zeer goed lopende museum opgehoest zou kunnen worden...
In mooi Nederlands: you're missing the point here, my friend. Het gaat er niet om dat NSM het geld er niet voor heeft, het gaat er om dat NSM indien ze de renovatie inzetten méér geld kwijt is dan oorspronkelijk begroot waardoor de rest van de collectie significant minder geld (= aandacht) krijgt. Met de oorspronkelijke begroting was e.e.a. nog financieel te bolwerken uit verhuur, donateursritten, weetikveel, nu het veel meer geld kost (waar haal je "relatief luttel" vandaan?) is het kosten-baten plaatje niet positief. De kwestie is dus: één prima rijdende 3737 en verder bijzonder matig onderhouden materieel, of meer prima rijdend materieel en een stationaire 3737...? Lijkt mij een duidelijke keuze. En die heeft NSM dus ook gemaakt.
--------------------------------------
Pieter

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #55 Gepost op: 21 December 2008, 13:37:24 »
 @ bob:
o maar discussie kan wel maar er komen hier opmerkingen en verwijten voorbij die kant nog wal raken en daar doelde ik op. Verwijten dat de NS geen historisch besef zou hebben ofdat de revisie een luttel bedrag zou kosten dan is mijn reactie: zorg jij er dan voor dat het lukt, betaal jij even de revisie.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #56 Gepost op: 21 December 2008, 14:00:48 »
Nieuw idee:

Breng de 3737 onder in een aparte stichting die vervolgens geld inzameld (donateurs/subsidies) voor het opknappen.

(wordt gelijk voorkomen dat deze loc ook ingemetseld wordt  ;D)
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #57 Gepost op: 21 December 2008, 14:04:36 »
Is ook een optie Bob.

heb ik ook al gebrobeert met de 1607, en dat idee werdt totaal de grond in geboord.
Een technisch goede loc is veel intresanter dan een loc met history. (En dat zeiden mensen die best historygevoelig waren).




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #58 Gepost op: 21 December 2008, 14:08:44 »
uh jos je 1607 werd toch echt door jezelf de grond ingeboord omdat je zelf niet met een gooed doordacht plan kon/wilde komen.
en bob, als je dat zo'n goed idee vind: stel een plan op en leg het eens voor aan o.a. NSM.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #59 Gepost op: 21 December 2008, 14:23:09 »
Nieuw idee:

Breng de 3737 onder in een aparte stichting die vervolgens geld inzameld (donateurs/subsidies) voor het opknappen.

(wordt gelijk voorkomen dat deze loc ook ingemetseld wordt  ;D)
Volgens mij los het probleem daat niet mee op, als NSM kun je misschien nog wel beter fondsen werven dan als losse stichting.

Het NSM heeft natuurlijk de status van een museum en heeft een naam die jij als stichting niet zal krjigen...