Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69387 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #45 Gepost op: 21 December 2008, 01:23:33 »
@ Leen, als j de 3737 echt rijdend wil zien dan zou hij in feite eigendom moeten zijn van de ZLSM of van de VSM.

Dan kun je er mee een museumdienstregeling rijden.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
de loc is eigendom van het spoorwegmuseum, en die staan haar echt niet af aan een rijdende museum maatschappij.

Al eerderis al gemeld dat het doel van het spoorwegmuseum is om te conserveren en te exposeren.
En niet om er mee te rijden.


Jos
Hou alsjeblieft eens op met dat gelúl dat het doel van het NSM niet is om met museummaterieel te rijden...  >:(

Sorry dat ik het zo cru zeg maar je staat hier dingen te fantaseren bij het leven!
Als het NSM niks rijvaardig zou willen hebben, dan moet jij mij nu eerst eens uitleggen waarom de 41, de 273, de 1312, de 1202, de blokkendoos en straks ook nogeens de 386 rijvaardig zijn?
En waarom is het NSM dan alwel jaren bezig geweest om te kijken of ze de 3737 toch rijvaardig kunnen laten opknappen?

Als je dat eens kunt staven, dan praten we verder over de visie van het NSM....

En wat Tim ookal zei, de drukte op het Nederlandse net is totaal nog geen issue en heeft ook zeker geen weging gehad in het besluit van de revisie van de 3737...

genincr

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #46 Gepost op: 21 December 2008, 03:50:41 »
Ik denk dat het om het volgende gaat:

Het Spoorwegmuseun heeft een budget.

Wat doe je ? Geef je heel veel geld uit om één lok rijvaardig te maken/houden om deze vervolgens slechts enkele keren per jaar te gebruiken ?

Of verdeel je het budget over meerdere projekten in het museum ?

Wie weet om welke bedragen het gaat ?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #47 Gepost op: 21 December 2008, 09:30:24 »
Zou het niet goed zijn om zelf een werkplaats te creëren in het spoorwegmuseum ?
Dan kan de bezoeker zelf zien hoe een locomotief opgeknapt wordt.
En dat is ook leerzaam voor kinderen (dus dan mag het  :-X) ook heb je dan een stageplek voor leerlingen van technische scholen!
Kun je vast wel een vette subsidie voor scoren ::)

« Laatst bewerkt op: 21 December 2008, 10:48:31 door .Bob »
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #48 Gepost op: 21 December 2008, 10:42:05 »
@ Timtrein.
Ik heb de afgelopen jaren het spoornieuws goed gevolgd.

Ze beginnen in de randstad, en dan breiden ze stap voor stap uit naar de rest van het land.

Er zijn zelfs concrete plannen om vanuit zuid limburg elk kwartier eeen intercity richting de randstad te laten rijden, dat is nu nog vanuit eindhoven.

Dat wil zeggen dat tegen die tijd tussen eindhoven en de randstad zonder spoorboekje rijden.

Jos.
En dan nog kan je er makkelijk een stoomtrein die 80 gaat tussen doen. Of kunnen opeens alle goederentreinen ook niet meer rijden?

@Bob: Het laatste kan je beter in een werkplaats doen, meer ruimte en specialisme lijkt mij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #49 Gepost op: 21 December 2008, 10:51:48 »
Voor deze plannen moeten ook nog de sporen (meer) aangepast worden en de capaciteit van de stations.

Dit is dus nog verre toekomst.
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #50 Gepost op: 21 December 2008, 11:11:09 »
@Bob; sterk plan Bob! In het York hebben ze ook een bescheiden, maar goed uitgeruste werkplaats, waar ik een paar jaar geleden de "City of Truro" in onderdelen zag liggen. De loc is inmiddels al weer lang op de baan.

Waarom inderdaad zoiets ook niet in het NSM, met daaraan inderdaad een opleidings/werkgelegenheidsproject? Daar kunnen fondsen voor gekregen worden, en dat is financieel aantrekkelijker dan het uitgeven van geld aan een derde partij (Meiningen).

Los van dit alles; het zou inderdaad diep, diep triest zijn als deze bijna 100-jarige dame het "verzorgingshuis" niet meer uit komt, vanwege een relatief luttel bedrag dat niet door dit zeer goed lopende museum opgehoest zou kunnen worden.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #51 Gepost op: 21 December 2008, 12:19:10 »
Er is nog altijd zo iets als historisch perspectief. at er vrijwel geen NS-stomer bewaard is gebeleven, komt doordat de NS een buitengewoon vooruitstrevend bedrijf was. Veertig jaar na dato kun je de NS niet meer verwijten dat er niet meer locs bewaard zijn...

Eelco
Niks vooruitstrevend, de overheid wilde gewoon de kolenmijnen sluiten, dat durfden ze o.a. in Duitsland niet ;D
Vr. groeten,
Bob

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #52 Gepost op: 21 December 2008, 13:17:05 »
Mensen, met een hoop geblaas hier in het draadje komt de 3737 echt nooit weer rijvaardig op de baan. Als je het dus nodig vind dat ie gereviseerd word, wordt dan donateur/vrijwilliger of iets dergelijks. Vergelijken met buurlanden heeft ook geen enkel nut, in verschillende landen gingen de stoomlocs later uit dienst en waren dus langer regulier onderhouden. Verder heb je in engeland bijvoorbeeld nog meneer Pete Waterman als weet wie het is weet je ook waarom daar meer materieel nog aanwezig/rijvaardig is.
Ik zeg niet dat het niet jammer is dat de 3737 niet gereviseerd word, ik zeg alleen dat de meesten zich hier een beetje gedragen als de beste stuurlui. En voordat mensen gaan blaaten dat ik dat ook doe, ik heb vanaf februari veel meer vrije tijd en zal die gaan gebruiken om de SGB te helpen dus ga ik werkelijk moeite insteken om materieel te behouden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #53 Gepost op: 21 December 2008, 13:20:36 »
Dit is een forum, die zijn o.a. bedoeld voor discussies :-*
Zo kunnen er ook nieuwe ideëen onstaan.

Vr. groeten,
Bob

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #54 Gepost op: 21 December 2008, 13:35:31 »
...vanwege een relatief luttel bedrag dat niet door dit zeer goed lopende museum opgehoest zou kunnen worden...
In mooi Nederlands: you're missing the point here, my friend. Het gaat er niet om dat NSM het geld er niet voor heeft, het gaat er om dat NSM indien ze de renovatie inzetten méér geld kwijt is dan oorspronkelijk begroot waardoor de rest van de collectie significant minder geld (= aandacht) krijgt. Met de oorspronkelijke begroting was e.e.a. nog financieel te bolwerken uit verhuur, donateursritten, weetikveel, nu het veel meer geld kost (waar haal je "relatief luttel" vandaan?) is het kosten-baten plaatje niet positief. De kwestie is dus: één prima rijdende 3737 en verder bijzonder matig onderhouden materieel, of meer prima rijdend materieel en een stationaire 3737...? Lijkt mij een duidelijke keuze. En die heeft NSM dus ook gemaakt.
--------------------------------------
Pieter

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #55 Gepost op: 21 December 2008, 13:37:24 »
 @ bob:
o maar discussie kan wel maar er komen hier opmerkingen en verwijten voorbij die kant nog wal raken en daar doelde ik op. Verwijten dat de NS geen historisch besef zou hebben ofdat de revisie een luttel bedrag zou kosten dan is mijn reactie: zorg jij er dan voor dat het lukt, betaal jij even de revisie.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #56 Gepost op: 21 December 2008, 14:00:48 »
Nieuw idee:

Breng de 3737 onder in een aparte stichting die vervolgens geld inzameld (donateurs/subsidies) voor het opknappen.

(wordt gelijk voorkomen dat deze loc ook ingemetseld wordt  ;D)
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #57 Gepost op: 21 December 2008, 14:04:36 »
Is ook een optie Bob.

heb ik ook al gebrobeert met de 1607, en dat idee werdt totaal de grond in geboord.
Een technisch goede loc is veel intresanter dan een loc met history. (En dat zeiden mensen die best historygevoelig waren).




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lvdwerf

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #58 Gepost op: 21 December 2008, 14:08:44 »
uh jos je 1607 werd toch echt door jezelf de grond ingeboord omdat je zelf niet met een gooed doordacht plan kon/wilde komen.
en bob, als je dat zo'n goed idee vind: stel een plan op en leg het eens voor aan o.a. NSM.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #59 Gepost op: 21 December 2008, 14:23:09 »
Nieuw idee:

Breng de 3737 onder in een aparte stichting die vervolgens geld inzameld (donateurs/subsidies) voor het opknappen.

(wordt gelijk voorkomen dat deze loc ook ingemetseld wordt  ;D)
Volgens mij los het probleem daat niet mee op, als NSM kun je misschien nog wel beter fondsen werven dan als losse stichting.

Het NSM heeft natuurlijk de status van een museum en heeft een naam die jij als stichting niet zal krjigen...