Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69302 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #30 Gepost op: 20 December 2008, 21:41:09 »
Het doel van het museum is in elk geval nooit geweest te gaan rijden met het tentoon gestelde materieel. Dat dat nu bijvoorbeeld wel gebeurt met de Diesel I, blokkendoos en mat '54 is in dat opzicht alleen maar te prijzen...
Wat is dit nou weer voor onzinnige opmerking! De kosten zijn misschien gerechtvaardigd, maar in de museumwereld is nou eenmaal niet zoveel geld voorhanden. Want let wel: het is niet alleen de restauratie die (veel) geld gaat kosten, maar ook verder onderhoud. En het museum is dan wel één van de topstukken kwijt. Want een rijvaardige 3737 zal niet in het museum staan, kan ik je vertellen.

En je opmerking richting de NS gaat helemaal nergens over!

Eelco
Elke spoorwegmaatschappij in Europa heeft een geschiedenis wortelend vanuit de industrieele revolutie, uit cultuurhistorische overwegingen en bedrijfshistorie dien je (zeker als ex staatbedrijf) je afkomst zorgvuldig te bewaren voor het nageslacht, dat doe je door middel van musea, tentoonstellingen en het rijvaardig houden van historisch materieel. De NS heeft op dit gebied een abslouut europees diepte record. Nergens zijn er zo weinig belangrijke relikwieen bewaard gebleven als in Nederland.  natturlijk moet je niet tig stoomloks in bedrijf houden maar 1 moet toch wel kunnen?
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 21:45:43 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #31 Gepost op: 20 December 2008, 21:49:58 »
@ Alexander.

Je snapt het volgensw mij nog niet.
In engeland is er nog ruimte zat om met stoomloc's te rijden.
In nederland bijna niet, alleen op de museumlijntjes.

Maar echt om met zo een stoomloc door nederland te kachelen is binnekort waarschijnlijk voorgoed geschiedenis, en dat is ook niet goed voor de SSN, want die hebben geen eigen traject.

Wij gaan hier in nederland te maken krijgen met een metrosyteem (elke 10 minuten een trein.)

Probeer daar eens een stoomloc tussen te persen?

De goederenvervoerders komen er haast niet tussen.

Dus als zo ee ding toch in het museum stil stat e staan hoeft hij helemaal niet rijvaardig te zijn, en waarom ga je daar dan geld aan uitgeven.
Ik niet in ieder geval.
Dan geef ik mn geld wel uit aan het conserveren van zo een loc dat ie tenminste toch bewaard blijft voor het nageslacht.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #32 Gepost op: 20 December 2008, 21:55:09 »
De NS heeft op dit gebied een abslouut europees diepte record. Nergens zijn er zo weinig belangrijke relikwieen bewaard gebleven als in Nederland. 

Er is nog altijd zo iets als historisch perspectief. at er vrijwel geen NS-stomer bewaard is gebeleven, komt doordat de NS een buitengewoon vooruitstrevend bedrijf was. Veertig jaar na dato kun je de NS niet meer verwijten dat er niet meer locs bewaard zijn...

Eelco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #33 Gepost op: 20 December 2008, 22:02:39 »
Ik ben van mening dat de NS vroeger echt genoeg geïnvesteerd heeft in het rijvaardig maken en houden van deze lok, maar dat de schade ontstaan door de verkeerde manier van stoken (veel te snel) in 1989 veel groter was dan men kon voorzien. Het is gewoon niet te rechtvaardigen om dan in 1 lok zoveel ton extra te investeren. En ik vind dat echt jammer hoor!
Overigens zou het een prachtig initiatief zijn om een collecte te organiseren voor deze loc, maar dan krijg je toch weer opnieuw de discussie of er niet beter ook een andere loc of treinstel terug op de baan gebracht kan worden. In dat licht is het inderdaad geweldig dat in elk geval die Hondekop gaat rijden...
RETROBAHN A.G.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #34 Gepost op: 20 December 2008, 22:10:32 »
Die Hondekop kun je er ook makkelijk tussen duwen, die rijdt niemand in de weg, is maar een treinstel.
En dat is ook best snel van zn plek.

En ook vrij eenvoudig ergens gestald.

En wat belangrijker is, er zijn nog onderdelen van op voorraad.

Bij de 3737 moeten heel vee onderdelen opnieuw gemaakt worden, en dat kost meer geld dan de restauratie zelf.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #35 Gepost op: 20 December 2008, 22:12:54 »
Het treinverkeer rond Londen is echt niet minder druk dan in Nederland Jos. In de weekenden zouden er best paden voor een stomende heimwee-express te vinden zijn.

Het is een geldkwestie in combinatie met het feit dat het museum zelf niet over voldoende expertise beschikt om de 3737 te onderhouden en op de baan te houden. Moet er worden samengewerkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #36 Gepost op: 20 December 2008, 22:15:38 »
Maar echt om met zo een stoomloc door nederland te kachelen is binnekort waarschijnlijk voorgoed geschiedenis, en dat is ook niet goed voor de SSN, want die hebben geen eigen traject.
Volkomen flauwekul. Een 23'er loopt 110, een 01 zelfs 140 (of nog harder). En ook met 80 kom je overal nog tussendoor, en dat blijft ook zo. En dat populaire gezwam over een "metrosysteem" is helemaal een utopie. Kortom, geen enkel argument om de 3737 niet op de baan te brengen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #37 Gepost op: 20 December 2008, 22:19:46 »
@ Timtrein.
Ik heb de afgelopen jaren het spoornieuws goed gevolgd.

Ze beginnen in de randstad, en dan breiden ze stap voor stap uit naar de rest van het land.

Er zijn zelfs concrete plannen om vanuit zuid limburg elk kwartier eeen intercity richting de randstad te laten rijden, dat is nu nog vanuit eindhoven.

Dat wil zeggen dat tegen die tijd tussen eindhoven en de randstad zonder spoorboekje rijden.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #38 Gepost op: 20 December 2008, 22:22:45 »
In mijn ogen is de 3737 de Flying Scotsman, de nationale trots van het Nederlandse spoor.

Dat de 3737 in schaal 1 op1 nergens rond kan rijden in dit land, is in mijn ogen een schande, maar, ook belangrijk, er is nog niet eens een model op schaal 1:87 van uitgebracht.

Wat vinden jullie daar eigenlijk van?

Ok, er is een DJH kit voor de doorzetters.

Leen.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #39 Gepost op: 20 December 2008, 22:25:21 »
Dan gewoon de SS13 opknappen. Of een nieuwe ketel bouwen voor de Nestor.  ;D

Maurits71

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
    • Hills and Meadows video channel
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #40 Gepost op: 20 December 2008, 22:29:12 »
In Engeland is het een totaal ander verhaal.
Daar rijden niet zo veel treinen, je mag blij zijn als er 1x pe uur een trein langskomt.
Dus ruimte zat om met zo een stoomloc te rijden,dit heeft niet zo veel met de geschiedenis te maken.

Hier in nederland hebben we nu al bijnan een chronisch gebrek aan spoorruimte.


Jos.

Hoi Jos,

dat hangt er maar helemaal vanaf, waar ik woon in Engeland daar loopt een spoorlijn die is net zo druk als de lijn Dordrecht-Breda-Lage zwaluwe

gr.

Maurits
Lid van het prutsers gilde

voor Hills and Meadows video channel aub op het wereld bolletje klikken

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #41 Gepost op: 20 December 2008, 22:30:09 »
Nou er is nog plek zat op het nederlandse spoorwegnet.
Ik heb vandaag geboemeld met een DE II en alles netjes
volgens dienstregeling,geen enkel probleem!! ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #42 Gepost op: 20 December 2008, 22:31:26 »
@ Leen, als j de 3737 echt rijdend wil zien dan zou hij in feite eigendom moeten zijn van de ZLSM of van de VSM.

Dan kun je er mee een museumdienstregeling rijden.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
de loc is eigendom van het spoorwegmuseum, en die staan haar echt niet af aan een rijdende museum maatschappij.

Al eerderis al gemeld dat het doel van het spoorwegmuseum is om te conserveren en te exposeren.
En niet om er mee te rijden.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #43 Gepost op: 20 December 2008, 22:41:25 »
Jammer dat ze hem dan niet uitlenen.

In Engeland gebeurt dat wel, daar zie je gelukkig regelmatig de locs uit de National Collection op museumbanen.

En ik (2, 3 x per jaar) en vele anderen genieten daarvan.

De rest van het jaar probeer ik het in schaal 1op 76 nog eens dunnetjes over te doen.

Maar een 3737 in H0 zet ik er graag gewoon tussen, hoor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2008, 22:44:20 door Leen »

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #44 Gepost op: 21 December 2008, 00:32:04 »
En waarom niet in een uithoek van het land op een onrendabele lijn een metro dienstregeling met museummatrieel opzetten?
Heb je er gelijk een Europeesche atraktie bij.