De BM3 modulen regelen het doorrijden mits volgend blok vrij is. De laatste 5 stopblokken hebben dan een BM2 en dan kun je een trein starten met een drukknop. Daarmee is het geregeld behalve het omzetten van het juiste wissel en daar zit 'm nou net de kneep.
Als je B1 laat vertrekken komt die trein ook weer een keer terug. En hoe weet je dan welke van de sporen 1A t/m 5A vrij is? En wie zet de wissels dan zodanig dat je naar dat vrije blok kan rijden?
Heeft er iemand een idee hoe deze BM2's en BM3's werken? zit daar software in gebakken? We hebben gezocht, maar nergens een schema gevonden.
of iemand moest met een andere hardware oplossing komen.
We hebben nog zitten doorbomen over de mogelijkheid van een software pakket, maar de hele baan in blokken verdelen en terugmelden ziet hij niet zitten, ook zoals in iTrain nodig is om alles op te meten, als je ooit zijn verzameling ziet , je zou voor minder passen. Software is meer en meer een No Go.
Vraagje aan panto, de vraagsteller:zou je iets kunnen en willen vertellen over de rest van de baan ? Het enige wat mij tot nu toe bekend is, is dat het gaat om een "parade baanvak" en dat er maar 2 treinen tegelijk op dat stuk rijden. Als ik dat vertaal, dan hebben we het over alleen maar een lange lus beginnend en eindigend bij het schaduwstation en bestaande uit 2 (of meer) baanvakken. Klopt dat ?
Er is 1 trein vertrokken uit ëén van de sporen. Laten we even zeggen spoor 4A. Dat is dus een gegeven: na enige tijd zal er een trein binnen mogen komen op het begin van spoor 4A. Die "enige tijd" is de tijd nodig voor het doorschuiven van de 2 opvolgende treinen, zodat het begin vrij komt.Aangezien er geen andere treinbewegingen plaats kunnen vinden dan binnenlopen op spoor 4A, kunnen de ingangswissels voor spoor 4A tegelijkertijd gezet worden met het stellen van de wissels voor het uitrijden van spoor 4A.Dit is voor alle sporen geldig.Dit geldt overigens ook voor het doorschuiven van SchSt A naar SchSt B: er is maar 1 spoor vrij en de wissels zijn gezet afhankelijk van welk spoor een trein vertrokken is.
Bijt maar door de zure appel heen en ga je verdiepen in Koploper of iTrain. dan wordt het al lastig genoeg.
Volgens mij heb je 30 secties (blokken) al gemaakt toch met in elk blok een 33cm geïsoleerde sectie? Als je aan die geïsoleerde sectie een bezetmelder hangt ben je al klaar. Je kunt prima rijden op slechts een stopmelder per blok mits je de snelheid een beetje in toom houdt en het kost je slechts twee modulen van pak 'm beet 6 tientjes per stuk. Je wissels zijn al digitaal toch dus die kosten heb je al gemaakt.
Ik weet eigenlijk niet vanwaar de 33cm is gekomen... Ik heb nog enkel maar blokken van 3 meter gemaakt, maar er moeten nog draden aan gemaakt worden voor de voeding en de lengte van de stopsectie (?) moet nog bepaald worden.
En de max remweg was ongeveer 150 cm, vandaar dat ik dacht 3 m blok, en in die blok een remweg van max 150 cm te maken (nog te bepalen)
Allemaal blokken van 3 meter ... als dit verkeerd is > geen probleem dan zal de max treinlengte +- 270cm zijn ipv +-300.
Dit is de situatie, een maat is bezig om een baan te bouwen met een vrij groot schaduwstation. Het station bestaat uit 10 sporen van elk ongeveer 10 meter, 5 sporen heen (geel oranje groen) en 5 sporen terug (blauw lila paars) er wordt links gereden. Nu is het de bedoeling om op elk spoor 3 treinen achtereen te plaatsen van 3 meter en het schaduwstation te automatiseren. Dus er zijn telkens 2 secties vrij, op de tekening 1 gele sectie en 1 blauwe sectie en dat er telkens als er een trein vertrekt de hele bundel opschuift. Het resultaat zou zijn dat er telkens een andere trein van het volle station vertrekt. Op de baan zouden maximaal 2 treinen mogen rijden. Mijn maat heeft het liefst geen afhankelijkheid van een scherm, dus liever geen software, maar de mogelijkheid van Koploper of iTrain wordt niet uitgesloten. Echter was hij aan het denken aan een hardware oplossing in de trant van ABC of iets dergelijks. Al zijn locs zijn uitgerust met decoders. De treinen zijn maximaal 300 cm, dus 3 treinen op elk spoor achtereen. Er zou wel een random functie moet inzitten zodat er telkens een verrassing inzit welke trein op de eigenlijke baan voorbij komt. Bijgevoegd een tekening van het schaduwstation.
( nog niet alle pagina's doorgelezen )
Ik heb ooit een baan van de club bediend met koploper. Mooi maar je hebt niets te doen ... enkel kijken en als het misloopt zoeken waarom.ik wil rijden en op knopjes drukken en er hoeven geen 5 treinen gelijk te rijden 1 max 2 treinen is meer dan genoeg.En als ik deze moe gezien ben stuur ik hem naar onder via de helix en kies ik 1 van de 5 andere treinen die klaar staan...Enfin zo zie ik het Mvg Steve