Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Gerrit H
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.  (gelezen 4577 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #15 Gepost op: 24 January 2024, 14:11:20 »
Dat klopt, maar daarom had ik ook geen vergrendeling. Aan ene kant een paar goede scharnieren, waardoor daar niets kon schuiven, dus altijd goed.
En aan de andere kant een goede geleiding waardoor brug door eigen gewicht altijd op dezelfde plaats komt te liggen zonder speling.
In al de jaren dat het er gelegen heeft nooit een probleem van ontsporing gehad op de brug.

Groet,
Roelco

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #16 Gepost op: 24 January 2024, 14:22:27 »
Klaas en Jan.

Klaas :
 Ik heb jouw berichten gevolgd over jouw  klapbrug.

Zit mooi in elkaar ,maar ik had er  al eerder een centrering gemaakt ,waardoor de brug  precies   neer komt en niet zijdelings  kan verschuiven in plaats van inklemmen bij jou.
Maar toch verschoof het wel eens een millimetertje en stootte de wielflens tegen de  kopse kant van de andere tegenoverliggende rail.
Ik ben nu bezig met het printplaatjes idee  van Bas.

Jan:
  Dat van die vergrendeling heb ik in mijn spoorse leven bij beweegbare spoorbruggen gezien ,van daar mijn idee ,maar doe het toch maar niet . ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2024, 14:52:51 »
Je zult echt met pennen moeten gaan werken wil je een stabiel verbinding, het mooiste is een conische pen  verbinding dan heb je geen speling!
De verbinding die Bas laat zien zal altijd op spanning moeten word gebracht anders kan er snel speling optreden!

Ik ben nu zelf bezig met een brug H0 voor een deur langs die compleet verwijderbaar moet zijn!
Moet alleen nog even de pennen en bussen zien te vinden die erbij passen.
Mvg Mark

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2024, 17:12:20 »
Meneer Maaskant gebruikt een soort V profiel in het hout waarin zijn uitneembaar deel valt. Die centreert zichzelf zo.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2024, 21:01:36 »




Ik snap de logica van de V-vormige tongen niet. Gewoon slecht design. Hoe groter de afstand; hoe meer zijdelingse speling.
Maak die tongen gewoon recht. Dan ben je gelijk van zijdelingse speling verlost.

Bart

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2024, 21:41:05 »
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets  https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html  ?

Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?

Inboorscharnieren heb je in verschillende uitvoeringen. Deze is wel heel fancy maar je hebt ook rechttoe rechtaan. En idd pen gat omdraaien.  groet jandcargo

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7443
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2024, 21:58:03 »
Dat VV onderdeel is bij nighttrain1 te verkrijgen, dacht ik.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2024, 22:02:05 »
Goedenavond,

Na de verbouwing van de hobbykamer bij mij, ben ik bezig om de vaste treinbaan weer te herbouwen. In de deuropening zit net als voor de verbouwing ook een opklapbare brug. Hoewel ik hier in het begin veel problemen mee ondervond, liep na de kinderziektes de overgang tussen brug en wal bijzonder goed en geen ontsporingen gehad. Op dit moment zit de brug er wel in al staat deze al ruim een maand omhoog want ik moet de brug nog stellen.

De rails op de brug word aan de ene zijde door 2 stukjes simpele dubbelzijdig plakband op de aanbrug vastgehouden. Op de wal aan deze zijde zit de rails vast loodrecht door de standaard railschroefjes. De stevig vastgedraaide scharnieren zorgen ervoor dat de brug geen kant op kan dan enkel omhoog en omlaag. Aan de andere zijde steekt de rails een stukje uit de brug om aansluitend te landen aan de overkant. De rails zit hier vast met een spijkertje om deze omlaag en op zijn plek te houden. De rails op de brug krijgt zijn voeding uit de ringleiding waarbij de draadjes op de rails zijn gesoldeerd. De overzijde zit de rails weer loodrecht met de schroefjes op de plaat. Het brugframe wordt opgevangen door in totaal 4 blokjes, 2 voor de vangbalk en 2 aan de zijkant zodat de brug maar op een manier kan vallen.

Als er foto's gewenst zijn, hoor ik dit graag.

MVG, hielke1501

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2024, 06:09:14 »
Ik snap de logica van de V-vormige tongen niet. Gewoon slecht design. Hoe groter de afstand; hoe meer zijdelingse speling.
Maak die tongen gewoon recht. Dan ben je gelijk van zijdelingse speling verlost.

Bart

Volgens mij snap jij de bedoeling van dit design niet, maar dat kan je ook niet weten.
En daarom is het misschien beter om het zo te laten, want dat is bewust zo gemaakt.
Ik heb er (nu) geen zin in om dat uit te leggen.

Het is namelijk mijn ontwerp, mijn design, mijn oplossing inmijn ogen voor een àndèr probleem, dat het (bij toeval) ook mogelijk hiervoor toepasbaar zou kunnen zijn, had ik toen niet bedacht. (Sorry dat ik besta. @ bahn-ag).

Ik leg het je later wel een keer uit.

Èn vooral niet iedereen gelijk afbranden, daar is dit mooie medium niet voor, dat schijnt te mogen op X.
Groeten Richard.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2024, 07:00:36 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #24 Gepost op: 25 January 2024, 20:44:14 »
Volgens mij snap jij de bedoeling van dit design niet, maar dat kan je ook niet weten.
En daarom is het misschien beter om het zo te laten, want dat is bewust zo gemaakt.
Ik heb er (nu) geen zin in om dat uit te leggen.

Het is namelijk mijn ontwerp, mijn design, mijn oplossing inmijn ogen voor een àndèr probleem, dat het (bij toeval) ook mogelijk hiervoor toepasbaar zou kunnen zijn, had ik toen niet bedacht. (Sorry dat ik besta. @ bahn-ag).

Ik leg het je later wel een keer uit.

Èn vooral niet iedereen gelijk afbranden, daar is dit mooie medium niet voor, dat schijnt te mogen op X.
Groeten Richard.


Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER te vinden.

Fijne avond nog.

Groeten Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2024, 21:23:53 »
Hoi Richard,
 Het klopt ergens niet wat je schreef   ;

Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER te vinden.

HIER vind ik een verhaal over bovenleiding ... ???.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #26 Gepost op: 25 January 2024, 21:29:17 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #27 Gepost op: 25 January 2024, 22:13:23 »
Bij onze vorige modelbaan hebben wij deze kastsluitingen gebruikt. Konden ook de rails spanning doorvoeren.
Wel gehalveerd, zander werd het geheel te groot.



Als hadden komt, is hebben te laat!

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2024, 00:14:11 »

Belofte maakt schuld.
De beloofde uitleg over het hoe en waarom met de schuine tandjes is HIER te vinden.

Fijne avond nog.

Groeten Richard.

Laat ik het zachtjes uitdrukken. Modelbouwers krijgen het niet eens klaar om NEM normen fatsoenlijk te specificeren. Bijvoorbeeld een koppelngsschacht.
Een overgedimensioneerd railstukje dat niet doet waarvoor het bedoeld is (zie filmpje) neem ik dus ook niet serieus. Het doet niet waarvoor het ontworpen is en dus rommeldesign.
Maar ieder zoals hij wil. Een beetje techneut verzint een simpeler en betere oplossing.
Stomme vraag die bij mij bijvoorbeeld al opkomt. Wat is de zin van 2 V-vormige tanden? Leg het me in Jip en Janneke taal eens uit?

Bart

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2024, 04:42:14 »
Wegnemen speling.


Maar we hebben het hier over een brug die open moet kunnen, dus is er 1 onderplaatje te veel.  :angel:
« Laatst bewerkt op: 26 January 2024, 04:50:50 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken