Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 16:56:52
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:49:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:40:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 16:33:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:29:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:12:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:55:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
  

Auteur Topic: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.  (gelezen 4471 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4035
Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Gepost op: 23 January 2024, 18:50:15 »
(Momenteel is de zoek functie buiten dienst ,dus ik kon niet zoeken  op dit onderwerp.)
Hallo,
Ik heb op mijn schaal 0 baan een opklapbare  dubbelsporige brug bij de deur waar ik de zolderkamer binnen kom.
Ondanks maatregelen om de rails echt betrouwbaar op elkaar aan te laten sluiten heb ik toch last met ontsporingen omdat er na opnieuw instellen  er al gauw weer verschuivingen optreden.
  0,1 mm kan mss nog ,maar zodra het zichtbaar is , gaat het al fout.
 Hoe kan ik nu de rails gegarandeerd betrouwbaar aan laten sluiten ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2024, 19:13:55 »
Ik heb daar een idee voor. Ik heb het niet zelf bedacht maar ik denk dat het de oplossing is voor dit probleem. Ik kom er zsm op terug.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4035
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2024, 19:42:09 »
Hoi Bas ,
Ik denk nu  of een zgn schieter dke ik verschuiven moet na het neerleggen van de brug die de rails passend tegenover elkaar houdt.

Maar ik ben wel nieuwsgierig  naar wat jij  hier zal laten zien.  ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2024, 19:47:42 »
Ja, doen ze in het echt ook, zal wel niet voor niets zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2024, 20:29:27 »
Destijds heb ik voor mijn H0 baan ook zo'n overgang gehad. Ik heb toen een afneembare constructie gemaakt met pasnokken en klosjes, zodat wanneer je de overgang weer terug op z'n plaats legde, het altijd op z'n plek viel zonder zijdelingse speling. Toen dat eenmaal goed lag, heb ik de rails doorlopend gelegd, goed vastgelegd op de ondergrond en toen de rails doorgeslepen. Werkte goed, maar het valt of staat met het secuur maken van de fixeer punten, zonder enige speling.

Daarnaast heb ik in het verleden een draaibrug gemaakt met een (op werkelijkheid gebaseerde) vergrendeling, aangestuurd door een servo.
Maar in jouw geval kun je dat natuurlijk gewoon handmatig doen.

Met vriendelijke groet,
Peter

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2024, 20:53:35 »
Soldeerbielzen van printplaat met een zijdelings profiel. Deze is dan voor H0, maar ik zie niet in waarom dit in 0 niet zou kunnen werken. Ik heb hem niet bedacht, wel uitgewerkt.

Als de brug op zijn plek ligt, kan je deze er onder krijgen. (wellicht moet je ze iets ophogen) en dan de staven vast solderen. Needless to say... dat moet dan wel recht  ;)







Het oorspronkelijke plan is om icm 3D printsels ook nog de hoogte te fixeren, maar dat werkt alleen als je 2 delen zijdelings tegen elkaar aan drukt. Handig voor module banen maar aangezien je je brug moet optillen naar boven heb je daar niet veel aan.


Ik heb inmiddels ook een grotere ontworpen voor dubbelspoor. Maar dat duurt nog een week of 2 voordat ik ze heb  :laugh:


Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4035
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2024, 21:47:23 »
Hoi Bas ,
Ik  ga dat met die printplaat eens proberen.
Op deze manier creeer je een zoek nok  , zodat de delen precies in elkaar passen .
Eerst een plaatje met de breedte van de dwarsliggers uitzagen  en dan doormidden zagen met de figuurzaag,
Dan heb je alleen maar de dikte van het zaagje als spelings ruimte ,en dat zal wel geen last geven.
@ Peter :
De rails ligt er al in ,dus wat je voorstelt kan niet meer. Maar bedankt voor je mee denken net als de anderen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2024, 22:00:03 »
Hallo Bas,

Aan de linkerkant de 2 scharnieren waarbij het scharnierpunt boven de railstaaf moet liggen anders knijpt hij.
Aan de rechterkant waar de brug opligt 2 scharniertjes met dan onderin een bus en in de plank die naar benden komt de pen die in de bus valt. Eeerst 1 monteren en dan pas de ander. Rails doorleggen en zoals al genoemd printplaat op de railovergangen. Dan de rails pas doorslijpen. Dit heeft bij mij 15 jaar gefunctioneerd zonder 1 ontsporing.
Dit zijn zg inboorscharnieren. Je zaagt het draadeind er af

succes jandcargo

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2024, 22:14:57 »
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets  https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html  ?

Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2024, 22:44:39 »
bus en pen werken ook wel altijd toch? Dan zit die hele brug meteen vast ook nog
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7411
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2024, 23:10:42 »
Eén van de systemen:
Het is mogelijk om een zogenaamde megabiels (dubbelspoor) en een megabiels enkelspoor te gebruiken.

Maar er zijn veel meer ideeen en mogelijkheden om een dergelijke overgang uit te voeren.

Elke modulebaan heeft de door jou geschetste situatie tussen de overgangen van de modules.
Daarvan vindt ieder dat door hen gekozen oplossing te beste is.
Ga dat eens op een beurs met betrokkenen bepraten en het onderzoeken

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2024, 09:58:24 »
Ik heb ook zo'n brug voor de deuropening. De liggers van de brug vallen bijna klemmend tussen de hoofdliggers van het vaste deel. Kan daardoor zijdelings niet meer verschuiven.
Sporen zijn ook niet nastelbaar. Als het eenmaal goed ligt is dat niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2024, 12:55:06 »
Hallo Peter,
Mijns inziens is de essentie dat de spoorstaven precies in elkaars verlengde liggen.Bij spoor 0 zijn de spoorstaven hoog genoeg om een vergrendeling aan de spoorstaven vast te maken zoals op onderstaande foto's, die ik snel even gemaakt heb en die dus helaas wat onscherp zijn:

vergrendelinga by Jan den Haan, on Flickr

vergrendelingb by Jan den Haan, on Flickr

Het busje kan je gewoon aan de spoorstaaf solderen.Wanneer je zorgt voor een glijpassing van pennetje/schieter in busje is de zijdelingse verschuiving van de spoorstaven ten opzichte van elkaar hoogstens 0,1 mm.Dat lijkt mij ruimschoots voldoende voor een veilige treinenloop.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2024, 13:00:17 »
Grendels aan de spoorstaven zou ik nooit doen. Je hoeft er maar één keer een te vergeten en je hebt een kleine ramp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2024, 13:50:53 »
Als de vergrendeling die op een andere plaats zit , kan het ook mis gaan wanneer je deze vergeet.Je kan aan deze vergrendeling ook een schakelaartje , reedrelais of iets dergelijks  koppelen voor terugmelding.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2024, 14:14:39 door Jan den Haan »