Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 09:26:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door bask185
Vandaag om 09:23:39
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 09:08:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:03:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 08:50:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
  

Auteur Topic: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.  (gelezen 3788 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3962
Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Gepost op: 23 January 2024, 18:50:15 »
(Momenteel is de zoek functie buiten dienst ,dus ik kon niet zoeken  op dit onderwerp.)
Hallo,
Ik heb op mijn schaal 0 baan een opklapbare  dubbelsporige brug bij de deur waar ik de zolderkamer binnen kom.
Ondanks maatregelen om de rails echt betrouwbaar op elkaar aan te laten sluiten heb ik toch last met ontsporingen omdat er na opnieuw instellen  er al gauw weer verschuivingen optreden.
  0,1 mm kan mss nog ,maar zodra het zichtbaar is , gaat het al fout.
 Hoe kan ik nu de rails gegarandeerd betrouwbaar aan laten sluiten ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4910
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2024, 19:13:55 »
Ik heb daar een idee voor. Ik heb het niet zelf bedacht maar ik denk dat het de oplossing is voor dit probleem. Ik kom er zsm op terug.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3962
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2024, 19:42:09 »
Hoi Bas ,
Ik denk nu  of een zgn schieter dke ik verschuiven moet na het neerleggen van de brug die de rails passend tegenover elkaar houdt.

Maar ik ben wel nieuwsgierig  naar wat jij  hier zal laten zien.  ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2024, 19:47:42 »
Ja, doen ze in het echt ook, zal wel niet voor niets zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2024, 20:29:27 »
Destijds heb ik voor mijn H0 baan ook zo'n overgang gehad. Ik heb toen een afneembare constructie gemaakt met pasnokken en klosjes, zodat wanneer je de overgang weer terug op z'n plaats legde, het altijd op z'n plek viel zonder zijdelingse speling. Toen dat eenmaal goed lag, heb ik de rails doorlopend gelegd, goed vastgelegd op de ondergrond en toen de rails doorgeslepen. Werkte goed, maar het valt of staat met het secuur maken van de fixeer punten, zonder enige speling.

Daarnaast heb ik in het verleden een draaibrug gemaakt met een (op werkelijkheid gebaseerde) vergrendeling, aangestuurd door een servo.
Maar in jouw geval kun je dat natuurlijk gewoon handmatig doen.

Met vriendelijke groet,
Peter

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4910
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2024, 20:53:35 »
Soldeerbielzen van printplaat met een zijdelings profiel. Deze is dan voor H0, maar ik zie niet in waarom dit in 0 niet zou kunnen werken. Ik heb hem niet bedacht, wel uitgewerkt.

Als de brug op zijn plek ligt, kan je deze er onder krijgen. (wellicht moet je ze iets ophogen) en dan de staven vast solderen. Needless to say... dat moet dan wel recht  ;)







Het oorspronkelijke plan is om icm 3D printsels ook nog de hoogte te fixeren, maar dat werkt alleen als je 2 delen zijdelings tegen elkaar aan drukt. Handig voor module banen maar aangezien je je brug moet optillen naar boven heb je daar niet veel aan.


Ik heb inmiddels ook een grotere ontworpen voor dubbelspoor. Maar dat duurt nog een week of 2 voordat ik ze heb  :laugh:


Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3962
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2024, 21:47:23 »
Hoi Bas ,
Ik  ga dat met die printplaat eens proberen.
Op deze manier creeer je een zoek nok  , zodat de delen precies in elkaar passen .
Eerst een plaatje met de breedte van de dwarsliggers uitzagen  en dan doormidden zagen met de figuurzaag,
Dan heb je alleen maar de dikte van het zaagje als spelings ruimte ,en dat zal wel geen last geven.
@ Peter :
De rails ligt er al in ,dus wat je voorstelt kan niet meer. Maar bedankt voor je mee denken net als de anderen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2024, 22:00:03 »
Hallo Bas,

Aan de linkerkant de 2 scharnieren waarbij het scharnierpunt boven de railstaaf moet liggen anders knijpt hij.
Aan de rechterkant waar de brug opligt 2 scharniertjes met dan onderin een bus en in de plank die naar benden komt de pen die in de bus valt. Eeerst 1 monteren en dan pas de ander. Rails doorleggen en zoals al genoemd printplaat op de railovergangen. Dan de rails pas doorslijpen. Dit heeft bij mij 15 jaar gefunctioneerd zonder 1 ontsporing.
Dit zijn zg inboorscharnieren. Je zaagt het draadeind er af

succes jandcargo

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2024, 22:14:57 »
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets  https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html  ?

Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4910
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2024, 22:44:39 »
bus en pen werken ook wel altijd toch? Dan zit die hele brug meteen vast ook nog
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7014
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2024, 23:10:42 »
Eén van de systemen:
Het is mogelijk om een zogenaamde megabiels (dubbelspoor) en een megabiels enkelspoor te gebruiken.

Maar er zijn veel meer ideeen en mogelijkheden om een dergelijke overgang uit te voeren.

Elke modulebaan heeft de door jou geschetste situatie tussen de overgangen van de modules.
Daarvan vindt ieder dat door hen gekozen oplossing te beste is.
Ga dat eens op een beurs met betrokkenen bepraten en het onderzoeken

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2024, 09:58:24 »
Ik heb ook zo'n brug voor de deuropening. De liggers van de brug vallen bijna klemmend tussen de hoofdliggers van het vaste deel. Kan daardoor zijdelings niet meer verschuiven.
Sporen zijn ook niet nastelbaar. Als het eenmaal goed ligt is dat niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2024, 12:55:06 »
Hallo Peter,
Mijns inziens is de essentie dat de spoorstaven precies in elkaars verlengde liggen.Bij spoor 0 zijn de spoorstaven hoog genoeg om een vergrendeling aan de spoorstaven vast te maken zoals op onderstaande foto's, die ik snel even gemaakt heb en die dus helaas wat onscherp zijn:

vergrendelinga by Jan den Haan, on Flickr

vergrendelingb by Jan den Haan, on Flickr

Het busje kan je gewoon aan de spoorstaaf solderen.Wanneer je zorgt voor een glijpassing van pennetje/schieter in busje is de zijdelingse verschuiving van de spoorstaven ten opzichte van elkaar hoogstens 0,1 mm.Dat lijkt mij ruimschoots voldoende voor een veilige treinenloop.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2024, 13:00:17 »
Grendels aan de spoorstaven zou ik nooit doen. Je hoeft er maar één keer een te vergeten en je hebt een kleine ramp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2024, 13:50:53 »
Als de vergrendeling die op een andere plaats zit , kan het ook mis gaan wanneer je deze vergeet.Je kan aan deze vergrendeling ook een schakelaartje , reedrelais of iets dergelijks  koppelen voor terugmelding.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2024, 14:14:39 door Jan den Haan »