Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Uhlenbrock Iris
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:43:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 19:38:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 19:29:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:59
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
prutser
Vandaag
om 19:25:26
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
einte
Vandaag
om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:54:46
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 18:44:41
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 18:24:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
RdJ
Vandaag
om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
dennie
Vandaag
om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Duikeend
Vandaag
om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:58:51
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 11:26:43
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:34:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal. (gelezen 3979 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3983
Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Gepost op:
23 January 2024, 18:50:15 »
(Momenteel is de zoek functie buiten dienst ,dus ik kon niet zoeken op dit onderwerp.)
Hallo,
Ik heb op mijn schaal 0 baan een opklapbare dubbelsporige brug bij de deur waar ik de zolderkamer binnen kom.
Ondanks maatregelen om de rails echt betrouwbaar op elkaar aan te laten sluiten heb ik toch last met ontsporingen omdat er na opnieuw instellen er al gauw weer verschuivingen optreden.
0,1 mm kan mss nog ,maar zodra het zichtbaar is , gaat het al fout.
Hoe kan ik nu de rails gegarandeerd betrouwbaar aan laten sluiten ?
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
bask185
Offline
Berichten: 5009
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #1 Gepost op:
23 January 2024, 19:13:55 »
Ik heb daar een idee voor. Ik heb het niet zelf bedacht maar ik denk dat het de oplossing is voor dit probleem. Ik kom er zsm op terug.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3983
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #2 Gepost op:
23 January 2024, 19:42:09 »
Hoi Bas ,
Ik denk nu of een zgn schieter dke ik verschuiven moet na het neerleggen van de brug die de rails passend tegenover elkaar houdt.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij hier zal laten zien.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
borotof
Offline
Berichten: 803
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #3 Gepost op:
23 January 2024, 19:47:42 »
Ja, doen ze in het echt ook, zal wel niet voor niets zijn.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1188
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2024, 20:29:27 »
Destijds heb ik voor mijn H0 baan ook zo'n overgang gehad. Ik heb toen een afneembare constructie gemaakt met pasnokken en klosjes, zodat wanneer je de overgang weer terug op z'n plaats legde, het altijd op z'n plek viel zonder zijdelingse speling. Toen dat eenmaal goed lag, heb ik de rails doorlopend gelegd, goed vastgelegd op de ondergrond en toen de rails doorgeslepen. Werkte goed, maar het valt of staat met het secuur maken van de fixeer punten, zonder enige speling.
Daarnaast heb ik in het verleden een draaibrug gemaakt met een (op werkelijkheid gebaseerde)
vergrendeling
, aangestuurd door een servo.
Maar in jouw geval kun je dat natuurlijk gewoon handmatig doen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
bask185
Offline
Berichten: 5009
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2024, 20:53:35 »
Soldeerbielzen van printplaat met een zijdelings profiel. Deze is dan voor H0, maar ik zie niet in waarom dit in 0 niet zou kunnen werken. Ik heb hem niet bedacht, wel uitgewerkt.
Als de brug op zijn plek ligt, kan je deze er onder krijgen. (wellicht moet je ze iets ophogen) en dan de staven vast solderen. Needless to say... dat moet dan wel recht
Het oorspronkelijke plan is om icm 3D printsels ook nog de hoogte te fixeren, maar dat werkt alleen als je 2 delen zijdelings tegen elkaar aan drukt. Handig voor module banen maar aangezien je je brug moet optillen naar boven heb je daar niet veel aan.
Ik heb inmiddels ook een grotere ontworpen voor dubbelspoor. Maar dat duurt nog een week of 2 voordat ik ze heb
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3983
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2024, 21:47:23 »
Hoi Bas ,
Ik ga dat met die printplaat eens proberen.
Op deze manier creeer je een zoek nok , zodat de delen precies in elkaar passen .
Eerst een plaatje met de breedte van de dwarsliggers uitzagen en dan doormidden zagen met de figuurzaag,
Dan heb je alleen maar de dikte van het zaagje als spelings ruimte ,en dat zal wel geen last geven.
@ Peter :
De rails ligt er al in ,dus wat je voorstelt kan niet meer. Maar bedankt voor je mee denken net als de anderen.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2024, 22:00:03 »
Hallo Bas,
Aan de linkerkant de 2 scharnieren waarbij het scharnierpunt boven de railstaaf moet liggen anders knijpt hij.
Aan de rechterkant waar de brug opligt 2 scharniertjes met dan onderin een bus en in de plank die naar benden komt de pen die in de bus valt. Eeerst 1 monteren en dan pas de ander. Rails doorleggen en zoals al genoemd printplaat op de railovergangen. Dan de rails pas doorslijpen. Dit heeft bij mij 15 jaar gefunctioneerd zonder 1 ontsporing.
Dit zijn zg inboorscharnieren. Je zaagt het draadeind er af
succes jandcargo
Gelogd
Priegelman
Offline
Berichten: 270
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2024, 22:14:57 »
Als ik zoek naar 'inboorscharnier' kom ik meerdere soorten scharnieren tegen waarvan de meeste denk ik niet zijn wat jij bedoelt. Bedoel jij zoiets
https://furniturefittings.nl/artikel/6830/inboorscharnier-sfs-intec-ce-staal-vermessingd-max32kg.html
?
Kan je trouwens niet beter de pen onderaan maken en de bus boven? Dan kan er geen zooi in de bus vallen met ondeboelde hoogteverschillen tot gevolg. Of rust de bus niet op de pen?
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 5009
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #9 Gepost op:
23 January 2024, 22:44:39 »
bus en pen werken ook wel altijd toch? Dan zit die hele brug meteen vast ook nog
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
MOVisser
Offline
Berichten: 7164
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #10 Gepost op:
23 January 2024, 23:10:42 »
Eén
van de systemen:
Het is mogelijk om een zogenaamde megabiels (dubbelspoor) en een megabiels enkelspoor te gebruiken.
Maar er zijn veel meer ideeen en mogelijkheden om een dergelijke overgang uit te voeren.
Elke modulebaan heeft de door jou geschetste situatie tussen de overgangen van de modules.
Daarvan vindt ieder dat door hen gekozen oplossing te beste is.
Ga dat eens op een beurs met betrokkenen bepraten en het onderzoeken
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26711
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #11 Gepost op:
24 January 2024, 09:58:24 »
Ik heb ook zo'n brug voor de deuropening. De liggers van de brug vallen bijna klemmend tussen de hoofdliggers van het vaste deel. Kan daardoor zijdelings niet meer verschuiven.
Sporen zijn ook niet nastelbaar. Als het eenmaal goed ligt is dat niet nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #12 Gepost op:
24 January 2024, 12:55:06 »
Hallo Peter,
Mijns inziens is de essentie dat de spoorstaven precies in elkaars verlengde liggen.Bij spoor 0 zijn de spoorstaven hoog genoeg om een vergrendeling aan de spoorstaven vast te maken zoals op onderstaande foto's, die ik snel even gemaakt heb en die dus helaas wat onscherp zijn:
vergrendelinga
by
Jan den Haan
, on Flickr
vergrendelingb
by
Jan den Haan
, on Flickr
Het busje kan je gewoon aan de spoorstaaf solderen.Wanneer je zorgt voor een glijpassing van pennetje/schieter in busje is de zijdelingse verschuiving van de spoorstaven ten opzichte van elkaar hoogstens 0,1 mm.Dat lijkt mij ruimschoots voldoende voor een veilige treinenloop.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26711
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #13 Gepost op:
24 January 2024, 13:00:17 »
Grendels aan de spoorstaven zou ik nooit doen. Je hoeft er maar één keer een te vergeten en je hebt een kleine ramp.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.
«
Reactie #14 Gepost op:
24 January 2024, 13:50:53 »
Als de vergrendeling die op een andere plaats zit , kan het ook mis gaan wanneer je deze vergeet.Je kan aan deze vergrendeling ook een schakelaartje , reedrelais of iets dergelijks koppelen voor terugmelding.
«
Laatst bewerkt op: 24 January 2024, 14:14:39 door Jan den Haan
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Problemen met de overgang van opklapbare brug naar vaste wal.