Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 18:38:59
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:19:39
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 18:17:49
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door AlbertG
Vandaag om 17:27:31
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:19:14
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door R1954
Vandaag om 17:07:34
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 16:58:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75878 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #315 Gepost op: 02 April 2025, 11:34:20 »
Ik ben al 25 jaar in de weer met messing, dus dit is even wennen. Mocht iemand zegeggen..dat doe je helemaal fout... laat het me weten. Ik wil graag leren en testen op dit prototype.

De eerste twee dakdelen heb ik met 2-componentenlijm (Araldite) gelijmd. Uithardingstijd enkele minuten.


Bovenop zag ik, zoals verwacht een dwarsnaad. Die heb ik geplamuurd et Valejo plamuur en geschuurd met waterproof P1200.


En passant een ongewenste groef (hikje van de printer ?) op de zijwand geplamuurd. Vanaf nu neem ik geen vijl kap 3 meer. Toch krassen.

Bovenop de zijwand moet een messing L-profiel komen als nabootsing voor de regengoot.
Er was bedacht om na het verlijmen van dak en zijwand die er op te lijmen.  Een andere optie is om die eerst op de zijwand te lijmen en het dak daar bovenop te zetten. Ik heb getest en laatste optie bevalt me beter. De aansluiting tegen de zijwand is dan makkelijker te maken. Door het bredere profiel blijft het profiel ook iets beter recht.


De eerste deur geplaatst.
Positionering TEGEN de regengoot om kieren te vermijden. Ik heb de spietjes in de deur/zijwand in verticale richting iets verkort zodat ik speelruimte had.
Zijwand gelijmd met 10-secondenlijm. Dak zit nog los.






Koffietijd.  ;D

38597
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 11:39:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #316 Gepost op: 02 April 2025, 14:54:22 »
Zoals gezegd, ik ben van gedachten veranderd om eerst de zijwand te maken en die dan in zijn geheel te bevestigen, maar stuk voor stuk aan te brengen. Daarbij tegelijkertijd de regengoot aan te brengen. Ik zie wel hoe ik aan het einde uitkom.
Ik heb momenteel geen L-profiel 1,5x2,5 op voorraad, maar wel 1,5x1,5 dus die gebruik ik dan maar.

Ook weer lijmen met 10-secondenlijm.



De eerste spant is geplaatst. Helpt me goed bij het in bedwang houden van de lange messing profielen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #317 Gepost op: 02 April 2025, 19:01:42 »
De MP groeit als kool.


De dakdelen verlijm ik onder druk met lijmklemmen.
Araldite.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #318 Gepost op: 02 April 2025, 22:44:13 »
De zijwanden en koppen zijn allen verlijmd.
Nu het dak passend maken want dat is 1mm "te lang" ontworpen. Afvijlen kan, bijvijlen niet. De printer heeft dus perfect maatwerk geleverd.



38929
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 22:50:02 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #319 Gepost op: 03 April 2025, 10:43:42 »
Dat ziet re goed uit FritsT
Welke Schaal is deze versie van de Motorpost

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #320 Gepost op: 03 April 2025, 10:46:46 »
@Edwin: dit is schaal-0

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het dak past nu bijna.


Nu eerst verlijmen en dan definitief op maat maken.






39115
« Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 10:48:45 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #321 Gepost op: 03 April 2025, 10:55:10 »
Als deze er al zo goed uit ziet dan weet ik zeker dat het spoor1 model wat je maak ook zo mooi gaat worden  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #322 Gepost op: 03 April 2025, 11:32:03 »
Eerst de vloer erin, maar het grote "knippen en plakken" kan beginnen.

Dit is nog maar het begin van wat ik aan onderdelen heb.


39149


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #323 Gepost op: 03 April 2025, 20:06:27 »
Volgende stap is het aanbrengen van de verstevigingsribben op het dak. In Schaal-0 worden die gemaakt van staf diameter 1,5.

Voor Spoor 1 wordt dat 1,36 x 1,5 = 2,04. Mazzel dat dat exact op 2,0 uitkomt anders hadden we alle goten (45 stuks) in alle dakdelen moeten corrigeren. Hobby toch?

Lijmen met 10-secondenlijm is niet aan te raden. Ik heb het bij de eerste rib gedaan, maar nee. De linker kant is al hard terwijl je rechts nog bezig wilt zijn. Araldite dus. Dan heb je 3-4 minuten om te corrigeren en restanten lijm te verwijderen
Is dit en leuk werkje?  nee.





Je hebt 9 stuks staf van circa 50cm nodig.  4,5 meter dus.
In spoor-1 is dat 1,36 x 1 meter want leveranciers werken per 50 cm . Kleine stukjes redt je dan nog wel met restjes, maar de aanschaf van 12-15 meter 2,0mm staf is geen overbodige luxe.


39362
« Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 20:21:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #324 Gepost op: 03 April 2025, 23:16:21 »
Stand van zaken:

die ..... klus heb ik achter de rug.


Morgen de frontbalken op maat maken. Blijven denk ik demontabel ivm spuiten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #325 Gepost op: 04 April 2025, 11:23:02 »
Bij deze print vind ik de spleten tussen kop en balk iets te groot om het zo te laten. Bij een volgende print kijken of de supports anders gezet kunnen worden.
Bij dit prototype dus maar gekozen voor plamuren en tzt afplakken bij het spuiten. Ook een test dus.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #326 Gepost op: 04 April 2025, 11:28:05 »
Voor het vastzetten van de bodemplaat heb ik eest een 6mm plaat multiplex op maat gezaagd. Zonder steun in het midden is een is dat wiebeldewobbel. Dus toch een (messing) plaat 2mm zoals we in eerste instantie bedacht hadden. Die komt te liggen binnen twee T-profielen die aan de beide zijwanden wordt verlijm. Bodemplaat wordt dan met boutjes vastgeschroefd.
Het te verlijmen T-profiel is 8x8mm en 1 mm dik. (had ik op voorraad).
De bodemplaat wordt 2mm dik dus terugliggend van de onderzijde van de zijwand, net zoals 1:1.



bodemplaat: 462x57 mm
Vooralsnog heb ik even een Kermit-groene 1,5mm kunststofplaat er in gezet om te testen.


« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #327 Gepost op: 04 April 2025, 12:13:15 »
Dat gaat fase-2 worden. Knippen en plakken en... leidingen aanleggen.


Aandacht moet nu richting de draaistellen uitgaan. Die liggen echter 80km verderop dus ik ga pauze houden.

39813
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:28:37 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #328 Gepost op: 04 April 2025, 14:22:11 »
Wat een geweldig bouwpakket is dat geworden Frits! Alles lijkt te kloppen met hoe het is bedacht. Of in ieder geval bijna alles. Complimenten voor de bouwgroep en vooral voor de samenwerking
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:23:55 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #329 Gepost op: 04 April 2025, 14:24:47 »
Paul,

We hebben er al 1,5 jaar plezier van en zijn nog lang niet klaar. Veel geleerd in ieder geval.