Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:53:04
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 56996 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #315 Gepost op:
02 April 2025, 11:34:20 »
Ik ben al 25 jaar in de weer met messing, dus dit is even wennen. Mocht iemand zegeggen..
dat doe je helemaal fout
... laat het me weten. Ik wil graag leren en testen op dit prototype.
De eerste twee dakdelen heb ik met 2-componentenlijm (Araldite) gelijmd. Uithardingstijd enkele minuten.
Bovenop zag ik, zoals verwacht een dwarsnaad. Die heb ik geplamuurd et Valejo plamuur en geschuurd met waterproof P1200.
En passant een ongewenste groef (hikje van de printer ?) op de zijwand geplamuurd. Vanaf nu neem ik geen vijl kap 3 meer. Toch krassen.
Bovenop de zijwand moet een messing L-profiel komen als nabootsing voor de regengoot.
Er was bedacht om na het verlijmen van dak en zijwand die er op te lijmen. Een andere optie is om die eerst op de zijwand te lijmen en het dak daar bovenop te zetten. Ik heb getest en laatste optie bevalt me beter. De aansluiting tegen de zijwand is dan makkelijker te maken. Door het bredere profiel blijft het profiel ook iets beter recht.
De eerste deur geplaatst.
Positionering TEGEN de regengoot om kieren te vermijden. Ik heb de spietjes in de deur/zijwand in verticale richting iets verkort zodat ik speelruimte had.
Zijwand gelijmd met 10-secondenlijm. Dak zit nog los.
Koffietijd.
38597
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 11:39:16 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #316 Gepost op:
02 April 2025, 14:54:22 »
Zoals gezegd, ik ben van gedachten veranderd om eerst de zijwand te maken en die dan in zijn geheel te bevestigen, maar stuk voor stuk aan te brengen. Daarbij tegelijkertijd de regengoot aan te brengen. Ik zie wel hoe ik aan het einde uitkom.
Ik heb momenteel geen L-profiel 1,5x2,5 op voorraad, maar wel 1,5x1,5 dus die gebruik ik dan maar.
Ook weer lijmen met 10-secondenlijm.
De eerste spant is geplaatst. Helpt me goed bij het in bedwang houden van de lange messing profielen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #317 Gepost op:
02 April 2025, 19:01:42 »
De MP groeit als kool.
De dakdelen verlijm ik onder druk met lijmklemmen.
Araldite.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #318 Gepost op:
02 April 2025, 22:44:13 »
De zijwanden en koppen zijn allen verlijmd.
Nu het dak passend maken want dat is 1mm "te lang" ontworpen. Afvijlen kan, bijvijlen niet. De printer heeft dus perfect maatwerk geleverd.
38929
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 22:50:02 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2024
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #319 Gepost op:
03 April 2025, 10:43:42 »
Dat ziet re goed uit FritsT
Welke Schaal is deze versie van de Motorpost
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #320 Gepost op:
03 April 2025, 10:46:46 »
@Edwin: dit is schaal-0
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Het dak past nu bijna.
Nu eerst verlijmen en dan definitief op maat maken.
39115
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 10:48:45 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2024
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #321 Gepost op:
03 April 2025, 10:55:10 »
Als deze er al zo goed uit ziet dan weet ik zeker dat het spoor1 model wat je maak ook zo mooi gaat worden
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #322 Gepost op:
03 April 2025, 11:32:03 »
Eerst de vloer erin, maar het grote "knippen en plakken" kan beginnen.
Dit is nog maar het begin van wat ik aan onderdelen heb.
39149
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #323 Gepost op:
03 April 2025, 20:06:27 »
Volgende stap is het aanbrengen van de verstevigingsribben op het dak. In Schaal-0 worden die gemaakt van staf diameter 1,5.
Voor Spoor 1 wordt dat 1,36 x 1,5 = 2,04. Mazzel dat dat exact op 2,0 uitkomt anders hadden we alle goten (45 stuks) in alle dakdelen moeten corrigeren. Hobby toch?
Lijmen met 10-secondenlijm is niet aan te raden. Ik heb het bij de eerste rib gedaan, maar nee. De linker kant is al hard terwijl je rechts nog bezig wilt zijn. Araldite dus. Dan heb je 3-4 minuten om te corrigeren en restanten lijm te verwijderen
Is dit en leuk werkje? nee.
Je hebt 9 stuks staf van circa 50cm nodig. 4,5 meter dus.
In spoor-1 is dat 1,36 x 1 meter want leveranciers werken per 50 cm . Kleine stukjes redt je dan nog wel met restjes, maar de aanschaf van 12-15 meter 2,0mm staf is geen overbodige luxe.
39362
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 20:21:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #324 Gepost op:
03 April 2025, 23:16:21 »
Stand van zaken:
die ..... klus heb ik achter de rug.
Morgen de frontbalken op maat maken. Blijven denk ik demontabel ivm spuiten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #325 Gepost op:
04 April 2025, 11:23:02 »
Bij deze print vind ik de spleten tussen kop en balk iets te groot om het zo te laten. Bij een volgende print kijken of de supports anders gezet kunnen worden.
Bij dit prototype dus maar gekozen voor plamuren en tzt afplakken bij het spuiten. Ook een test dus.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #326 Gepost op:
04 April 2025, 11:28:05 »
Voor het vastzetten van de bodemplaat heb ik eest een 6mm plaat multiplex op maat gezaagd. Zonder steun in het midden is een is dat wiebeldewobbel. Dus toch een (messing) plaat 2mm zoals we in eerste instantie bedacht hadden. Die komt te liggen binnen twee T-profielen die aan de beide zijwanden wordt verlijm. Bodemplaat wordt dan met boutjes vastgeschroefd.
Het te verlijmen T-profiel is 8x8mm en 1 mm dik. (had ik op voorraad).
De bodemplaat wordt 2mm dik dus terugliggend van de onderzijde van de zijwand, net zoals 1:1.
bodemplaat: 462x57 mm
Vooralsnog heb ik even een Kermit-groene 1,5mm kunststofplaat er in gezet om te testen.
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:56:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #327 Gepost op:
04 April 2025, 12:13:15 »
Dat gaat fase-2 worden. Knippen en plakken en... leidingen aanleggen.
Aandacht moet nu richting de draaistellen uitgaan. Die liggen echter 80km verderop dus ik ga pauze houden.
39813
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:28:37 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7476
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #328 Gepost op:
04 April 2025, 14:22:11 »
Wat een geweldig bouwpakket is dat geworden Frits! Alles lijkt te kloppen met hoe het is bedacht. Of in ieder geval bijna alles. Complimenten voor de bouwgroep en vooral voor de samenwerking
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:23:55 door Pauldg
»
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #329 Gepost op:
04 April 2025, 14:24:47 »
Paul,
We hebben er al 1,5 jaar plezier van en zijn nog lang niet klaar. Veel geleerd in ieder geval.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.