Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Probleem met inloggen
door
Gerrit H
Vandaag
om 15:11:29
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep
door
MOVisser
Vandaag
om 13:23:37
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:03:35
Site Uhlenbrock
door
Michaël dB
Vandaag
om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL
door
Herb73
Vandaag
om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Eric B
Vandaag
om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:24
Probleem met Trix wagon
door
klusser
Vandaag
om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
tothebeach
Vandaag
om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:38:10
EifelBurgenBahn
door
Eric B
Vandaag
om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Martijn193
Vandaag
om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
17 December 2025, 20:54:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
41
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 119531 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #315 Gepost op:
02 April 2025, 11:34:20 »
Ik ben al 25 jaar in de weer met messing, dus dit is even wennen. Mocht iemand zegeggen..
dat doe je helemaal fout
... laat het me weten. Ik wil graag leren en testen op dit prototype.
De eerste twee dakdelen heb ik met 2-componentenlijm (Araldite) gelijmd. Uithardingstijd enkele minuten.
Bovenop zag ik, zoals verwacht een dwarsnaad. Die heb ik geplamuurd et Valejo plamuur en geschuurd met waterproof P1200.
En passant een ongewenste groef (hikje van de printer ?) op de zijwand geplamuurd. Vanaf nu neem ik geen vijl kap 3 meer. Toch krassen.
Bovenop de zijwand moet een messing L-profiel komen als nabootsing voor de regengoot.
Er was bedacht om na het verlijmen van dak en zijwand die er op te lijmen. Een andere optie is om die eerst op de zijwand te lijmen en het dak daar bovenop te zetten. Ik heb getest en laatste optie bevalt me beter. De aansluiting tegen de zijwand is dan makkelijker te maken. Door het bredere profiel blijft het profiel ook iets beter recht.
De eerste deur geplaatst.
Positionering TEGEN de regengoot om kieren te vermijden. Ik heb de spietjes in de deur/zijwand in verticale richting iets verkort zodat ik speelruimte had.
Zijwand gelijmd met 10-secondenlijm. Dak zit nog los.
Koffietijd.
38597
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 11:39:16 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #316 Gepost op:
02 April 2025, 14:54:22 »
Zoals gezegd, ik ben van gedachten veranderd om eerst de zijwand te maken en die dan in zijn geheel te bevestigen, maar stuk voor stuk aan te brengen. Daarbij tegelijkertijd de regengoot aan te brengen. Ik zie wel hoe ik aan het einde uitkom.
Ik heb momenteel geen L-profiel 1,5x2,5 op voorraad, maar wel 1,5x1,5 dus die gebruik ik dan maar.
Ook weer lijmen met 10-secondenlijm.
De eerste spant is geplaatst. Helpt me goed bij het in bedwang houden van de lange messing profielen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #317 Gepost op:
02 April 2025, 19:01:42 »
De MP groeit als kool.
De dakdelen verlijm ik onder druk met lijmklemmen.
Araldite.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #318 Gepost op:
02 April 2025, 22:44:13 »
De zijwanden en koppen zijn allen verlijmd.
Nu het dak passend maken want dat is 1mm "te lang" ontworpen. Afvijlen kan, bijvijlen niet. De printer heeft dus perfect maatwerk geleverd.
38929
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 22:50:02 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2042
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #319 Gepost op:
03 April 2025, 10:43:42 »
Dat ziet re goed uit FritsT
Welke Schaal is deze versie van de Motorpost
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #320 Gepost op:
03 April 2025, 10:46:46 »
@Edwin: dit is schaal-0
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Het dak past nu bijna.
Nu eerst verlijmen en dan definitief op maat maken.
39115
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 10:48:45 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2042
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #321 Gepost op:
03 April 2025, 10:55:10 »
Als deze er al zo goed uit ziet dan weet ik zeker dat het spoor1 model wat je maak ook zo mooi gaat worden
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #322 Gepost op:
03 April 2025, 11:32:03 »
Eerst de vloer erin, maar het grote "knippen en plakken" kan beginnen.
Dit is nog maar het begin van wat ik aan onderdelen heb.
39149
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #323 Gepost op:
03 April 2025, 20:06:27 »
Volgende stap is het aanbrengen van de verstevigingsribben op het dak. In Schaal-0 worden die gemaakt van staf diameter 1,5.
Voor Spoor 1 wordt dat 1,36 x 1,5 = 2,04. Mazzel dat dat exact op 2,0 uitkomt anders hadden we alle goten (45 stuks) in alle dakdelen moeten corrigeren. Hobby toch?
Lijmen met 10-secondenlijm is niet aan te raden. Ik heb het bij de eerste rib gedaan, maar nee. De linker kant is al hard terwijl je rechts nog bezig wilt zijn. Araldite dus. Dan heb je 3-4 minuten om te corrigeren en restanten lijm te verwijderen
Is dit en leuk werkje? nee.
Je hebt 9 stuks staf van circa 50cm nodig. 4,5 meter dus.
In spoor-1 is dat 1,36 x 1 meter want leveranciers werken per 50 cm . Kleine stukjes redt je dan nog wel met restjes, maar de aanschaf van 12-15 meter 2,0mm staf is geen overbodige luxe.
39362
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 20:21:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #324 Gepost op:
03 April 2025, 23:16:21 »
Stand van zaken:
die ..... klus heb ik achter de rug.
Morgen de frontbalken op maat maken. Blijven denk ik demontabel ivm spuiten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #325 Gepost op:
04 April 2025, 11:23:02 »
Bij deze print vind ik de spleten tussen kop en balk iets te groot om het zo te laten. Bij een volgende print kijken of de supports anders gezet kunnen worden.
Bij dit prototype dus maar gekozen voor plamuren en tzt afplakken bij het spuiten. Ook een test dus.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #326 Gepost op:
04 April 2025, 11:28:05 »
Voor het vastzetten van de bodemplaat heb ik eest een 6mm plaat multiplex op maat gezaagd. Zonder steun in het midden is een is dat wiebeldewobbel. Dus toch een (messing) plaat 2mm zoals we in eerste instantie bedacht hadden. Die komt te liggen binnen twee T-profielen die aan de beide zijwanden wordt verlijm. Bodemplaat wordt dan met boutjes vastgeschroefd.
Het te verlijmen T-profiel is 8x8mm en 1 mm dik. (had ik op voorraad).
De bodemplaat wordt 2mm dik dus terugliggend van de onderzijde van de zijwand, net zoals 1:1.
bodemplaat: 462x57 mm
Vooralsnog heb ik even een Kermit-groene 1,5mm kunststofplaat er in gezet om te testen.
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:56:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #327 Gepost op:
04 April 2025, 12:13:15 »
Dat gaat fase-2 worden. Knippen en plakken en... leidingen aanleggen.
Aandacht moet nu richting de draaistellen uitgaan. Die liggen echter 80km verderop dus ik ga pauze houden.
39813
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:28:37 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7776
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #328 Gepost op:
04 April 2025, 14:22:11 »
Wat een geweldig bouwpakket is dat geworden Frits! Alles lijkt te kloppen met hoe het is bedacht. Of in ieder geval bijna alles. Complimenten voor de bouwgroep en vooral voor de samenwerking
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:23:55 door Pauldg
»
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11614
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #329 Gepost op:
04 April 2025, 14:24:47 »
Paul,
We hebben er al 1,5 jaar plezier van en zijn nog lang niet klaar. Veel geleerd in ieder geval.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
41
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.