Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pendel module
door
GerardH
Vandaag
om 14:34:40
Roco traxx 'Eurocity'
door
the_gold
Vandaag
om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0
door
Sven
Vandaag
om 13:59:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 13:31:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 13:31:02
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025
door
Kees-Jan
Vandaag
om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel
door
Luc2000
Vandaag
om 13:01:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:43:41
Problemen met digitale koppeling Roco
door
Ben
Vandaag
om 12:32:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Wim1969
Vandaag
om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8
door
piksov
Vandaag
om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:31:39
NS 3502 van zwart naar groen
door
MathynK
Vandaag
om 10:52:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:25:08
Wat doen jullie als het koud wordt?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:46:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2
door
NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
defender
20 September 2025, 20:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025
door
Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Vr 19 en za 20 september raildagen 25
door
piksov
20 September 2025, 17:20:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
34
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 75765 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #315 Gepost op:
02 April 2025, 11:34:20 »
Ik ben al 25 jaar in de weer met messing, dus dit is even wennen. Mocht iemand zegeggen..
dat doe je helemaal fout
... laat het me weten. Ik wil graag leren en testen op dit prototype.
De eerste twee dakdelen heb ik met 2-componentenlijm (Araldite) gelijmd. Uithardingstijd enkele minuten.
Bovenop zag ik, zoals verwacht een dwarsnaad. Die heb ik geplamuurd et Valejo plamuur en geschuurd met waterproof P1200.
En passant een ongewenste groef (hikje van de printer ?) op de zijwand geplamuurd. Vanaf nu neem ik geen vijl kap 3 meer. Toch krassen.
Bovenop de zijwand moet een messing L-profiel komen als nabootsing voor de regengoot.
Er was bedacht om na het verlijmen van dak en zijwand die er op te lijmen. Een andere optie is om die eerst op de zijwand te lijmen en het dak daar bovenop te zetten. Ik heb getest en laatste optie bevalt me beter. De aansluiting tegen de zijwand is dan makkelijker te maken. Door het bredere profiel blijft het profiel ook iets beter recht.
De eerste deur geplaatst.
Positionering TEGEN de regengoot om kieren te vermijden. Ik heb de spietjes in de deur/zijwand in verticale richting iets verkort zodat ik speelruimte had.
Zijwand gelijmd met 10-secondenlijm. Dak zit nog los.
Koffietijd.
38597
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 11:39:16 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #316 Gepost op:
02 April 2025, 14:54:22 »
Zoals gezegd, ik ben van gedachten veranderd om eerst de zijwand te maken en die dan in zijn geheel te bevestigen, maar stuk voor stuk aan te brengen. Daarbij tegelijkertijd de regengoot aan te brengen. Ik zie wel hoe ik aan het einde uitkom.
Ik heb momenteel geen L-profiel 1,5x2,5 op voorraad, maar wel 1,5x1,5 dus die gebruik ik dan maar.
Ook weer lijmen met 10-secondenlijm.
De eerste spant is geplaatst. Helpt me goed bij het in bedwang houden van de lange messing profielen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #317 Gepost op:
02 April 2025, 19:01:42 »
De MP groeit als kool.
De dakdelen verlijm ik onder druk met lijmklemmen.
Araldite.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #318 Gepost op:
02 April 2025, 22:44:13 »
De zijwanden en koppen zijn allen verlijmd.
Nu het dak passend maken want dat is 1mm "te lang" ontworpen. Afvijlen kan, bijvijlen niet. De printer heeft dus perfect maatwerk geleverd.
38929
«
Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 22:50:02 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2029
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #319 Gepost op:
03 April 2025, 10:43:42 »
Dat ziet re goed uit FritsT
Welke Schaal is deze versie van de Motorpost
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #320 Gepost op:
03 April 2025, 10:46:46 »
@Edwin: dit is schaal-0
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Het dak past nu bijna.
Nu eerst verlijmen en dan definitief op maat maken.
39115
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 10:48:45 door FritsT
»
Gelogd
edwin1974
Offline
Berichten: 2029
Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #321 Gepost op:
03 April 2025, 10:55:10 »
Als deze er al zo goed uit ziet dan weet ik zeker dat het spoor1 model wat je maak ook zo mooi gaat worden
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #322 Gepost op:
03 April 2025, 11:32:03 »
Eerst de vloer erin, maar het grote "knippen en plakken" kan beginnen.
Dit is nog maar het begin van wat ik aan onderdelen heb.
39149
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #323 Gepost op:
03 April 2025, 20:06:27 »
Volgende stap is het aanbrengen van de verstevigingsribben op het dak. In Schaal-0 worden die gemaakt van staf diameter 1,5.
Voor Spoor 1 wordt dat 1,36 x 1,5 = 2,04. Mazzel dat dat exact op 2,0 uitkomt anders hadden we alle goten (45 stuks) in alle dakdelen moeten corrigeren. Hobby toch?
Lijmen met 10-secondenlijm is niet aan te raden. Ik heb het bij de eerste rib gedaan, maar nee. De linker kant is al hard terwijl je rechts nog bezig wilt zijn. Araldite dus. Dan heb je 3-4 minuten om te corrigeren en restanten lijm te verwijderen
Is dit en leuk werkje? nee.
Je hebt 9 stuks staf van circa 50cm nodig. 4,5 meter dus.
In spoor-1 is dat 1,36 x 1 meter want leveranciers werken per 50 cm . Kleine stukjes redt je dan nog wel met restjes, maar de aanschaf van 12-15 meter 2,0mm staf is geen overbodige luxe.
39362
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 20:21:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #324 Gepost op:
03 April 2025, 23:16:21 »
Stand van zaken:
die ..... klus heb ik achter de rug.
Morgen de frontbalken op maat maken. Blijven denk ik demontabel ivm spuiten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #325 Gepost op:
04 April 2025, 11:23:02 »
Bij deze print vind ik de spleten tussen kop en balk iets te groot om het zo te laten. Bij een volgende print kijken of de supports anders gezet kunnen worden.
Bij dit prototype dus maar gekozen voor plamuren en tzt afplakken bij het spuiten. Ook een test dus.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #326 Gepost op:
04 April 2025, 11:28:05 »
Voor het vastzetten van de bodemplaat heb ik eest een 6mm plaat multiplex op maat gezaagd. Zonder steun in het midden is een is dat wiebeldewobbel. Dus toch een (messing) plaat 2mm zoals we in eerste instantie bedacht hadden. Die komt te liggen binnen twee T-profielen die aan de beide zijwanden wordt verlijm. Bodemplaat wordt dan met boutjes vastgeschroefd.
Het te verlijmen T-profiel is 8x8mm en 1 mm dik. (had ik op voorraad).
De bodemplaat wordt 2mm dik dus terugliggend van de onderzijde van de zijwand, net zoals 1:1.
bodemplaat: 462x57 mm
Vooralsnog heb ik even een Kermit-groene 1,5mm kunststofplaat er in gezet om te testen.
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:56:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #327 Gepost op:
04 April 2025, 12:13:15 »
Dat gaat fase-2 worden. Knippen en plakken en... leidingen aanleggen.
Aandacht moet nu richting de draaistellen uitgaan. Die liggen echter 80km verderop dus ik ga pauze houden.
39813
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:28:37 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7497
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #328 Gepost op:
04 April 2025, 14:22:11 »
Wat een geweldig bouwpakket is dat geworden Frits! Alles lijkt te kloppen met hoe het is bedacht. Of in ieder geval bijna alles. Complimenten voor de bouwgroep en vooral voor de samenwerking
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:23:55 door Pauldg
»
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11427
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #329 Gepost op:
04 April 2025, 14:24:47 »
Paul,
We hebben er al 1,5 jaar plezier van en zijn nog lang niet klaar. Veel geleerd in ieder geval.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
34
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.