Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 57100 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #315 Gepost op: 02 April 2025, 11:34:20 »
Ik ben al 25 jaar in de weer met messing, dus dit is even wennen. Mocht iemand zegeggen..dat doe je helemaal fout... laat het me weten. Ik wil graag leren en testen op dit prototype.

De eerste twee dakdelen heb ik met 2-componentenlijm (Araldite) gelijmd. Uithardingstijd enkele minuten.


Bovenop zag ik, zoals verwacht een dwarsnaad. Die heb ik geplamuurd et Valejo plamuur en geschuurd met waterproof P1200.


En passant een ongewenste groef (hikje van de printer ?) op de zijwand geplamuurd. Vanaf nu neem ik geen vijl kap 3 meer. Toch krassen.

Bovenop de zijwand moet een messing L-profiel komen als nabootsing voor de regengoot.
Er was bedacht om na het verlijmen van dak en zijwand die er op te lijmen.  Een andere optie is om die eerst op de zijwand te lijmen en het dak daar bovenop te zetten. Ik heb getest en laatste optie bevalt me beter. De aansluiting tegen de zijwand is dan makkelijker te maken. Door het bredere profiel blijft het profiel ook iets beter recht.


De eerste deur geplaatst.
Positionering TEGEN de regengoot om kieren te vermijden. Ik heb de spietjes in de deur/zijwand in verticale richting iets verkort zodat ik speelruimte had.
Zijwand gelijmd met 10-secondenlijm. Dak zit nog los.






Koffietijd.  ;D

38597
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 11:39:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #316 Gepost op: 02 April 2025, 14:54:22 »
Zoals gezegd, ik ben van gedachten veranderd om eerst de zijwand te maken en die dan in zijn geheel te bevestigen, maar stuk voor stuk aan te brengen. Daarbij tegelijkertijd de regengoot aan te brengen. Ik zie wel hoe ik aan het einde uitkom.
Ik heb momenteel geen L-profiel 1,5x2,5 op voorraad, maar wel 1,5x1,5 dus die gebruik ik dan maar.

Ook weer lijmen met 10-secondenlijm.



De eerste spant is geplaatst. Helpt me goed bij het in bedwang houden van de lange messing profielen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #317 Gepost op: 02 April 2025, 19:01:42 »
De MP groeit als kool.


De dakdelen verlijm ik onder druk met lijmklemmen.
Araldite.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #318 Gepost op: 02 April 2025, 22:44:13 »
De zijwanden en koppen zijn allen verlijmd.
Nu het dak passend maken want dat is 1mm "te lang" ontworpen. Afvijlen kan, bijvijlen niet. De printer heeft dus perfect maatwerk geleverd.



38929
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 22:50:02 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #319 Gepost op: 03 April 2025, 10:43:42 »
Dat ziet re goed uit FritsT
Welke Schaal is deze versie van de Motorpost

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #320 Gepost op: 03 April 2025, 10:46:46 »
@Edwin: dit is schaal-0

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het dak past nu bijna.


Nu eerst verlijmen en dan definitief op maat maken.






39115
« Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 10:48:45 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #321 Gepost op: 03 April 2025, 10:55:10 »
Als deze er al zo goed uit ziet dan weet ik zeker dat het spoor1 model wat je maak ook zo mooi gaat worden  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #322 Gepost op: 03 April 2025, 11:32:03 »
Eerst de vloer erin, maar het grote "knippen en plakken" kan beginnen.

Dit is nog maar het begin van wat ik aan onderdelen heb.


39149


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #323 Gepost op: 03 April 2025, 20:06:27 »
Volgende stap is het aanbrengen van de verstevigingsribben op het dak. In Schaal-0 worden die gemaakt van staf diameter 1,5.

Voor Spoor 1 wordt dat 1,36 x 1,5 = 2,04. Mazzel dat dat exact op 2,0 uitkomt anders hadden we alle goten (45 stuks) in alle dakdelen moeten corrigeren. Hobby toch?

Lijmen met 10-secondenlijm is niet aan te raden. Ik heb het bij de eerste rib gedaan, maar nee. De linker kant is al hard terwijl je rechts nog bezig wilt zijn. Araldite dus. Dan heb je 3-4 minuten om te corrigeren en restanten lijm te verwijderen
Is dit en leuk werkje?  nee.





Je hebt 9 stuks staf van circa 50cm nodig.  4,5 meter dus.
In spoor-1 is dat 1,36 x 1 meter want leveranciers werken per 50 cm . Kleine stukjes redt je dan nog wel met restjes, maar de aanschaf van 12-15 meter 2,0mm staf is geen overbodige luxe.


39362
« Laatst bewerkt op: 03 April 2025, 20:21:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #324 Gepost op: 03 April 2025, 23:16:21 »
Stand van zaken:

die ..... klus heb ik achter de rug.


Morgen de frontbalken op maat maken. Blijven denk ik demontabel ivm spuiten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #325 Gepost op: 04 April 2025, 11:23:02 »
Bij deze print vind ik de spleten tussen kop en balk iets te groot om het zo te laten. Bij een volgende print kijken of de supports anders gezet kunnen worden.
Bij dit prototype dus maar gekozen voor plamuren en tzt afplakken bij het spuiten. Ook een test dus.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #326 Gepost op: 04 April 2025, 11:28:05 »
Voor het vastzetten van de bodemplaat heb ik eest een 6mm plaat multiplex op maat gezaagd. Zonder steun in het midden is een is dat wiebeldewobbel. Dus toch een (messing) plaat 2mm zoals we in eerste instantie bedacht hadden. Die komt te liggen binnen twee T-profielen die aan de beide zijwanden wordt verlijm. Bodemplaat wordt dan met boutjes vastgeschroefd.
Het te verlijmen T-profiel is 8x8mm en 1 mm dik. (had ik op voorraad).
De bodemplaat wordt 2mm dik dus terugliggend van de onderzijde van de zijwand, net zoals 1:1.



bodemplaat: 462x57 mm
Vooralsnog heb ik even een Kermit-groene 1,5mm kunststofplaat er in gezet om te testen.


« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #327 Gepost op: 04 April 2025, 12:13:15 »
Dat gaat fase-2 worden. Knippen en plakken en... leidingen aanleggen.


Aandacht moet nu richting de draaistellen uitgaan. Die liggen echter 80km verderop dus ik ga pauze houden.

39813
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:28:37 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #328 Gepost op: 04 April 2025, 14:22:11 »
Wat een geweldig bouwpakket is dat geworden Frits! Alles lijkt te kloppen met hoe het is bedacht. Of in ieder geval bijna alles. Complimenten voor de bouwgroep en vooral voor de samenwerking
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 14:23:55 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #329 Gepost op: 04 April 2025, 14:24:47 »
Paul,

We hebben er al 1,5 jaar plezier van en zijn nog lang niet klaar. Veel geleerd in ieder geval.