Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 57012 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #270 Gepost op: 12 January 2025, 17:21:20 »
Zondag, een week verder. We zijn de Pantograaf aan het uitwerken.
Vandaag is er als test een kunststof model geprint. Toch wel heel fragiel in Spoor-0, dus het wordt nu zeker een messing gietdeel.
Behalve het gietdeel komt er ook een Albion-buisje aan te pas. En miniboortjes 0,5-0,8 om de gaten voor de assen open te boren. Het zou allemaal net moeten kunnen en volgens 1:1 moeten werken, maar dat weten we pas als het gietdeel binnen is en zover zijn we dus nog niet.



28077
« Laatst bewerkt op: 19 January 2025, 16:59:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #271 Gepost op: 18 January 2025, 18:58:25 »
Weer een week verder, maar het ontwerp voor het messing gietdeel van de pantograaf is af. In Spoor-0.
De stangen die we van Albion buisjes wilden maken zijn vervangen door te gieten stangen. Alles in 1 soort materiaal heeft de voorkeur.
Er is getest op het horizontaal bewegen van het sleepstuk. De draaipunten zijn uiteindelijk gevonden en getekend.
Ivm. de krimp van het messing is het ontwerp vergroot naar 101,5%

Voor het monteren heb je wel 0,4 of 0,5mm boortjes en een vaste hand nodig.

We hebben er het volste vertrouwen in dat het werkt, maar het gezegde blijft ... eerst zien, dan geloven.

28412


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #272 Gepost op: 25 January 2025, 14:32:42 »
De doos voor de overspanningsbeveiliging vlak bij de pantograaf,


Dat was een uur werk met toch enkele concessies omdat het anders wel erg klein wordt en "brekie-brekie" bij het printen. Als los onderdeel dus. Maar we gaan ook een versie maken zonder concessies en zien wat er van komt. Spoor-0 dus.


28826

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #273 Gepost op: 25 January 2025, 16:19:56 »
Weer een week verder, maar het ontwerp voor het messing gietdeel van de pantograaf is af. In Spoor-0.

We hebben er het volste vertrouwen in dat het werkt, maar het gezegde blijft ... eerst zien, dan geloven.

28412

Ter info: alle ingediende gietdelen (zie ook het draadje "Dg in Spoor-1"), en ook de pantograaf,  zijn in productie genomen. De ontwerpen zijn dus goed.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109945.msg3222521813#msg3222521813

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #274 Gepost op: 25 January 2025, 16:26:09 »
ik heb nog wel iets aan info voor je voor wat betreft de pantograaf omtrent de pootjes voetje
Afstand van de voorste pootje tot de achterste pootje is 730mm  en de beide achterste pootje staan achter 500mm uit het midden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #275 Gepost op: 25 January 2025, 16:51:38 »
Edwin,

Het ontwerp voor de pantograaf is al klaar en in productie.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #276 Gepost op: 26 January 2025, 10:38:56 »
Nog even terug naar de panto,





Onder het frame komt een verenstaal om de panto omlaag te houden.
Binnen het frame 2 trekveertjes om  de panto omhoog te houden

Omlaag,


Omhoog,
« Laatst bewerkt op: 26 January 2025, 10:51:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #277 Gepost op: 29 January 2025, 22:48:09 »
De stroomisolator/steun in de luchtleiding.




29424

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #278 Gepost op: 30 January 2025, 09:06:32 »
Pantograaf ziet er verdomd mooi uit  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #279 Gepost op: 02 February 2025, 10:30:28 »
Een van onze printers is aan het werk gezet. Dat wordt een monster (test) sessie. Spoor-0. Kop-2 (de kleinste) als eerste.

Vandaag ook testexemplaar maken van het weerstandsrek op het dak. Dat wordt dan (deels) van messing omdat kunststof daar te fragiel voor is.

30099
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 10:34:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #280 Gepost op: 02 February 2025, 12:36:32 »
Voor het rek met rijweerstanden op het dak moet en compromis worden gevonden tussen fijnheid en maakbaarheid. In ieder geval van messing.



3 soorten gaas,


Die linkse met de ruime mazen in het gaas geeft het beste resultaat (vind ik),
Daarmee heb ik gelijk maar een rek (circa 37x20mm) gemaakt om te kijken naar de maakbaarheid. L-profiel 1,5x1,5.




Op het houten model (schaal-0)


De rijweerstanden zelf kunnen zo te zien geprint worden, die zie je echt nog zitten.

Vervolgens nog kijken naar de loopplanken aan weerszijden. Daar kan je alle kanten mee op als ik naar de overeenkomstige op een ander treinstel kijk.


30163

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 12:45:15 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #281 Gepost op: 02 February 2025, 14:01:48 »
Pantograaf ziet er verdomd mooi uit  (y)
Idd.

Net als deze, geheel in metaal geprinte, pantograaf van Sebastiaan.



Mvg

Kees-Jan


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #282 Gepost op: 02 February 2025, 14:11:33 »
Testprint is klaar. Kop-2





de deurklink kan er op, maar ik denk dat die van messing gaat worden.... brekie brekie, nog niet, maar zou zo kunnen


Kop-1 met sorteerruimte staat nu te printen.

30245

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 14:15:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #283 Gepost op: 05 February 2025, 13:35:41 »
Testexemplaar






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #284 Gepost op: 05 February 2025, 23:09:20 »
En  nu gaan we daken printen.