Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 20:22:17
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: brug over troebelt water  (gelezen 11123 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2560
brug over troebelt water
« Gepost op: 17 January 2024, 00:43:56 »
.

Inleiding

Begin januari begon Edsko aan zijn oud bruggetje.
Toen hij vorig week maandag vertelde dat hij zijn bruggetje op Rijswijk mee zou nemen stelde ik voor om er ook 1 te maken.
Leuk idee riep hij meteen dus zo geschiedde. In de aanloop naar Rijswijk werd er van alles geknutseld.
hoe en wat wordt hier besproken. en natuurlijk hoe het verder gaat  ;D


Het plan

In eerste instantie wilde ik een oefen projectje om wat experimenten te doen.
Het kan dan ook zijn dat sommige zaken hier een complete flop zijn terwijl andere dingen erg goed lukken.
Ik zal proberen jullie mee te nemen in mijn reis zodat jullie er ook je voordeel mee kunnen doen.
Al veel langer wil ik eens een bruggetje maken van oude gordijnrails. (ik denk dat ik er al meer dan 30 jaar mee loop te stoeien  ;D)
Toen ik vorig jaar ergens verroeste gordijnrails tegen kwam wist ik dat het er van ging komen..

Het idee is om een simpel spoorbruggetje over een watergang te maken.
Gaandeweg kreeg ik het idee om er nog wat elementen aan toe te voegen maar daarover meer.
er komt in ieder geval nog een klein kopspoortje waarbij de wissel etc buiten de scoop van dit projectje ligt.

Omdat het project mee naar Rijswijk moest was haast geboden.
Ik hoopte het klaar te hebben maar dat bleek te hoog gegrepen.
Er ging toch wat meer tijd in zitten dan ik dacht.


De bouw

Eerst werd een geschikt ondergrondje gezocht en gevonden in een restje voor gegrond multiplex.
Hierop werd eens stuk styrodur geplakt (deze is nog eens gedoneerd door Reinier Z)
Het Styrodur heb ik er op gelijmd met purschuim zodat ik snel weer verder kon.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus andere lijm had wellicht ook gewerkt.
een uurtje later kon de vormsnoei beginnen. Ik wilde een klein watergangetje waarbij het water net onder de brug staat.
Ook wilde ik proberen de watergang wat gebogen te maken maar dat is niet echt gelukt.
Ik ga kijken of ik daar met de begroeiing verandering in kan brengen










Ook werden de brughoofden uitgesneden waar op de brugprofielen komen.
Deze hoofden werden gemaakt uit een Auhagen plaat, nr 214753




Door de korte bouwtijd moesten er concessies gedaan worden.
Zo zijn niet alle Rollagen en opleggingen correct uitgevoerd maar heb ik wat dichterlijke vrijheid toegepast.
Steeds werd er tussendoor getest of alles paste:




De ondergrond werd voorzien van een donker bruine ondergrond door middel van muurverf.
Het werd vervolgens op maat gemaakt voor de sparing:




En even proefpassen met rails.






Rijswijk 2024

Toch ging er al met al meer tijd in zitten dan ik dacht en ik was niet zo ver als ik gehoopt had.
Dat kwam onder andere door een zijsprongetje van het maken van riet.
Maar het was niet klaar dus ging het geheel mee naar Rijswijk.
Daar heb ik de brughoofden voorzien van een kleurtje.





Links is het brughoofd net in de kleur gezet, rechts is er een lading voegmiddel opgesmeerd.
Ik gebruik de Peter van Seuren methode
Er waren mensen die zich afvroegen hoe dit werkt dus hier een paar plaatjes.




Belangrijk bij het kleuren van oudere dingen is te voorkomen dat je een homogene kleur hebt.
Dus je verf en voegmiddel niet goed mengen maar verschillende tinten naast elkaar te gebruiken.




Na het drogen wordt met een doek de overtollige zilverpoets weg geveegd. Dit resulteert in dit resultaat:




In de komende tijd zal ik dit dioramaatje verder af bouwen en zal ik hier de vorderingen posten.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2024, 07:07:29 »
Is de brug niet veel te zwaar uitgevoerd voor zo’n kleine overspanning? Zo op het eerste gezicht lijkt het mij veel realistischer ogen als de brug de halve hoogte heeft dan nu het geval is. Het is maar een tip hoor  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: brug over troebelt water
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2024, 08:40:25 »
Och daar is wel een verhaal bij te verzinnen. In Zoetermeer hadden ze vorig jaar een brug die veel te licht was uitgevoerd vanwege het verkeerd lezen van een komma 30 jaar geleden. Dat kan je hier ook opvoeren.  :D

Echt een schattig bruggetje. Ga zo door!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: brug over troebelt water
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2024, 08:57:05 »
Is de brug niet veel te zwaar uitgevoerd voor zo’n kleine overspanning? Zo op het eerste gezicht lijkt het mij veel realistischer ogen als de brug de halve hoogte heeft dan nu het geval is. Het is maar een tip hoor  ;)

Jeroen
Ja, dat is zo. Op het risico voor mijn beurt te spreken, maar dit is veel meer een oefening mbt gebruik van materialen en middelen dan een correcte weergave. Zoals door TS ook al aangegeven, wordt er een aantal dichterlijke vrijheden aangenomen. ;)

Gr.

Edsko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: brug over troebelt water
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2024, 09:31:15 »
De brugprofielen zijn inderdaad wat zwaar voor deze overspanning. Maar daar is een eenvoudige verklaring voor: de spoorwegmaatschappij had deze profielen nog liggen. En het zou jammer zijn om ze dan niet te gebruiken.

Ik zie nog wel een ander foutje. De dwarsliggers eindigen op de rand van het profiel. In werkelijkheid liggen de draagbalken recht onder de spoorstaven. De dwarsligger steken dan een stukje over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2024, 10:04:05 »
De brugprofielen zijn inderdaad wat zwaar voor deze overspanning. Maar daar is een eenvoudige verklaring voor: de spoorwegmaatschappij had deze profielen nog liggen. En het zou jammer zijn om ze dan niet te gebruiken.

Ik denk niet dat de omgeving dit zomaar zou accepteren.... Vooral in de tijd van de aanleg van spoorlijnen werden heel veel watertjes nog gebruikt voor het vervoer van landbouwproducten. Dan zal men zo'n lage doorgang vanaf het water niet echt toejuichen, vooral als het niet hoeft.

Ik zie nog wel een ander foutje. De dwarsliggers eindigen op de rand van het profiel. In werkelijkheid liggen de draagbalken recht onder de spoorstaven. De dwarsligger steken dan een stukje over.

Dat is inderdaad een hele essentiële. Ik denk niet dat de dwarsliggers nu erg gelukkig worden als er een trein over het bruggetje komt denderen.  ;D ;D

Toch altijd nuttig zo'n oefenprojectje.  (y) (y)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 12:25:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: brug over troebelt water
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2024, 11:02:43 »
Het is een oefen projectje.

Dan mag dat toch allemaal?

Succes met de voortgang.....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2024, 12:22:59 »
Túúrlijk mag dat. En niet alleen in een oefenproject, hoe men het e.e.a. bouwt en vormgeeft mag iedereen uiteraard helemaal zelf bepalen. het zijn dan ook alleen maar goedbedoelde tips he.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8592
Re: brug over troebelt water
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2024, 12:39:18 »
Mooi voorbeelden kun je misschien vinden in de STAR spoorlijn.

Voorbeeld

De profielen lijken best fors hier.

Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: brug over troebelt water
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2024, 12:52:22 »
Jeroen, maar dit is dan ook een oude draaibrug. Niet zo'n slootoverspanning.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26581
    • Pagina van klaas
Re: brug over troebelt water
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2024, 12:55:35 »
Ik had ook het gevoel dat het een voormalige draaibrug is. Anders zou je voor zo'n geringe overspanning geen middenpijler toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7465
Re: brug over troebelt water
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2024, 14:22:34 »
Het is een hartstikke mooi oefenprojectje. Alleen die grasvezels in de kleur 'Opel Manta groen' moeten nog wat fletser, maar daar hadden we het al over gehad.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: brug over troebelt water
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2024, 14:49:45 »
Aanstekelijk....
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: brug over troebelt water
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2024, 18:12:42 »
Wat betreft lage bruggen, kanoërs vinden dat ook niet leuk. Kanoën is mijn andere hobby.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2560
Re: brug over troebelt water
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2024, 20:00:52 »
amai, wat een reacties  (y)
uiteraard dankbaar voor de adviezen.
om me dan toch maar in de discussie te mengen even antwoord op wat vragen en opmerkingen:

De "doorvaar" hoogte heb ik doelbewust zo gekozen. Er zijn al genoeg hoge bruggetjes, ik wilde eens wat anders.
En nee, niet om de kanoërs te pesten  ;D
Een voorbeeld hiervan is deze:



Bron.


Dat vele bruggetjes hoog zijn betekend niet dat ze dit allemaal zijn.  ;)
Een wat minder fors profiel zou hier geen ruimte geven voor een praam met landbouwgoed.


Een andere opmerking die ik kreeg was dat de profielen koud op de landhoofden liggen.
Dat klopt, hier moeten nog glijplaten tussen.
Dit bruggetje is te klein om echte opleggingen te gebruiken (alhoewel dit natuurlijk wel zou kunnen)


De plaatsing van de profielen recht onder de rails is uiteraard een must. Echter was dit een proefpassing en heb daar niet op gelet.
Ik had natuurlijk kunnen weten dat mijn mentor me daar op zou corrigeren, hé Klaas  ;D
In de komende werkzaamheden zal het geheel nog vaker uit elkaar moeten dus het gaat wel goed komen

Leuk gekozen benaming van mijn grasmat. Ik had het over een kermit vachtje maar ik doe het ook wel voor manta groen  ;D
Fout is het in ieder geval wel dus het wordt leuk om te zien of ik dit op kan knappen of dat alles er weer af moet.
Deze grasmat heb ik in Rijswijk gekocht maar in het licht daar was het blijkbaar niet goed te zien dat het zo gifgroen was.

Ook kwam er bij ons nog een melding binnen over de "taalfout" in de titel. Los van de vraag of dat nu zo belangrijk is, is het in dit geval geen fout maar een grapje.
Het is namelijk een fonetisch geschreven verbastering van het liedje "Bridge over Troubled Water" van Simon & Garfunkel  ;D

Als afsluiter nu nog een plaatje waarbij de hoekstenen een kleurtje hebben gekregen:

Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop