Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door gdh
Vandaag om 18:14:36
Commer bestelwagens in 1:87 verkrijgbaar? door MOVisser
Vandaag om 18:10:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:15:48
N baan 2x100x50 door hvdkooij
Vandaag om 17:04:33
22 juni modelspoorbeurs Houten door 4020 281-4
Vandaag om 17:00:29
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door ingenium
Vandaag om 16:55:19
brug over troebelt water door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:54:39
M rail - kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 16:48:58
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:40:52
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:38:16
Eerst eten (station in Oosterhout) door Mar-Cas
Vandaag om 16:35:40
Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Wies
Vandaag om 16:25:38
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70 door spoorijzer
Vandaag om 15:58:12
extra voeding ja of nee? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:55:50
Thornton USA 2024 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:51:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 15:10:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Bert55
Vandaag om 15:00:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:48:20
19 Toen door Jelmer
Vandaag om 14:40:22
Onderstation Vlissingen door Simplex
Vandaag om 14:33:01
Interieurfoto’s NS stalen DIV met zijgang door Edsko Hekman
Vandaag om 14:29:12
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 14:07:24
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:47:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 13:28:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 13:10:59
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 12:24:13
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 11:04:47
Wordt Eurospoor ooit nog georganiseerd? door R.C.Grootveld
Vandaag om 10:55:03
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:04:27
Tussen Gs & Gbs door Arjan6511
Vandaag om 09:17:05
  

Auteur Topic: brug over troebelt water  (gelezen 7462 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
brug over troebelt water
« Gepost op: 17 January 2024, 00:43:56 »
.

Inleiding

Begin januari begon Edsko aan zijn oud bruggetje.
Toen hij vorig week maandag vertelde dat hij zijn bruggetje op Rijswijk mee zou nemen stelde ik voor om er ook 1 te maken.
Leuk idee riep hij meteen dus zo geschiedde. In de aanloop naar Rijswijk werd er van alles geknutseld.
hoe en wat wordt hier besproken. en natuurlijk hoe het verder gaat  ;D


Het plan

In eerste instantie wilde ik een oefen projectje om wat experimenten te doen.
Het kan dan ook zijn dat sommige zaken hier een complete flop zijn terwijl andere dingen erg goed lukken.
Ik zal proberen jullie mee te nemen in mijn reis zodat jullie er ook je voordeel mee kunnen doen.
Al veel langer wil ik eens een bruggetje maken van oude gordijnrails. (ik denk dat ik er al meer dan 30 jaar mee loop te stoeien  ;D)
Toen ik vorig jaar ergens verroeste gordijnrails tegen kwam wist ik dat het er van ging komen..

Het idee is om een simpel spoorbruggetje over een watergang te maken.
Gaandeweg kreeg ik het idee om er nog wat elementen aan toe te voegen maar daarover meer.
er komt in ieder geval nog een klein kopspoortje waarbij de wissel etc buiten de scoop van dit projectje ligt.

Omdat het project mee naar Rijswijk moest was haast geboden.
Ik hoopte het klaar te hebben maar dat bleek te hoog gegrepen.
Er ging toch wat meer tijd in zitten dan ik dacht.


De bouw

Eerst werd een geschikt ondergrondje gezocht en gevonden in een restje voor gegrond multiplex.
Hierop werd eens stuk styrodur geplakt (deze is nog eens gedoneerd door Reinier Z)
Het Styrodur heb ik er op gelijmd met purschuim zodat ik snel weer verder kon.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus andere lijm had wellicht ook gewerkt.
een uurtje later kon de vormsnoei beginnen. Ik wilde een klein watergangetje waarbij het water net onder de brug staat.
Ook wilde ik proberen de watergang wat gebogen te maken maar dat is niet echt gelukt.
Ik ga kijken of ik daar met de begroeiing verandering in kan brengen










Ook werden de brughoofden uitgesneden waar op de brugprofielen komen.
Deze hoofden werden gemaakt uit een Auhagen plaat, nr 214753




Door de korte bouwtijd moesten er concessies gedaan worden.
Zo zijn niet alle Rollagen en opleggingen correct uitgevoerd maar heb ik wat dichterlijke vrijheid toegepast.
Steeds werd er tussendoor getest of alles paste:




De ondergrond werd voorzien van een donker bruine ondergrond door middel van muurverf.
Het werd vervolgens op maat gemaakt voor de sparing:




En even proefpassen met rails.






Rijswijk 2024

Toch ging er al met al meer tijd in zitten dan ik dacht en ik was niet zo ver als ik gehoopt had.
Dat kwam onder andere door een zijsprongetje van het maken van riet.
Maar het was niet klaar dus ging het geheel mee naar Rijswijk.
Daar heb ik de brughoofden voorzien van een kleurtje.





Links is het brughoofd net in de kleur gezet, rechts is er een lading voegmiddel opgesmeerd.
Ik gebruik de Peter van Seuren methode
Er waren mensen die zich afvroegen hoe dit werkt dus hier een paar plaatjes.




Belangrijk bij het kleuren van oudere dingen is te voorkomen dat je een homogene kleur hebt.
Dus je verf en voegmiddel niet goed mengen maar verschillende tinten naast elkaar te gebruiken.




Na het drogen wordt met een doek de overtollige zilverpoets weg geveegd. Dit resulteert in dit resultaat:




In de komende tijd zal ik dit dioramaatje verder af bouwen en zal ik hier de vorderingen posten.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2024, 07:07:29 »
Is de brug niet veel te zwaar uitgevoerd voor zo’n kleine overspanning? Zo op het eerste gezicht lijkt het mij veel realistischer ogen als de brug de halve hoogte heeft dan nu het geval is. Het is maar een tip hoor  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6592
Re: brug over troebelt water
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2024, 08:40:25 »
Och daar is wel een verhaal bij te verzinnen. In Zoetermeer hadden ze vorig jaar een brug die veel te licht was uitgevoerd vanwege het verkeerd lezen van een komma 30 jaar geleden. Dat kan je hier ook opvoeren.  :D

Echt een schattig bruggetje. Ga zo door!
Boomshanka!

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Nooit uitgeklust....
Re: brug over troebelt water
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2024, 08:57:05 »
Is de brug niet veel te zwaar uitgevoerd voor zo’n kleine overspanning? Zo op het eerste gezicht lijkt het mij veel realistischer ogen als de brug de halve hoogte heeft dan nu het geval is. Het is maar een tip hoor  ;)

Jeroen
Ja, dat is zo. Op het risico voor mijn beurt te spreken, maar dit is veel meer een oefening mbt gebruik van materialen en middelen dan een correcte weergave. Zoals door TS ook al aangegeven, wordt er een aantal dichterlijke vrijheden aangenomen. ;)

Gr.

Edsko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25450
    • Pagina van klaas
Re: brug over troebelt water
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2024, 09:31:15 »
De brugprofielen zijn inderdaad wat zwaar voor deze overspanning. Maar daar is een eenvoudige verklaring voor: de spoorwegmaatschappij had deze profielen nog liggen. En het zou jammer zijn om ze dan niet te gebruiken.

Ik zie nog wel een ander foutje. De dwarsliggers eindigen op de rand van het profiel. In werkelijkheid liggen de draagbalken recht onder de spoorstaven. De dwarsligger steken dan een stukje over.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2024, 10:04:05 »
De brugprofielen zijn inderdaad wat zwaar voor deze overspanning. Maar daar is een eenvoudige verklaring voor: de spoorwegmaatschappij had deze profielen nog liggen. En het zou jammer zijn om ze dan niet te gebruiken.

Ik denk niet dat de omgeving dit zomaar zou accepteren.... Vooral in de tijd van de aanleg van spoorlijnen werden heel veel watertjes nog gebruikt voor het vervoer van landbouwproducten. Dan zal men zo'n lage doorgang vanaf het water niet echt toejuichen, vooral als het niet hoeft.

Ik zie nog wel een ander foutje. De dwarsliggers eindigen op de rand van het profiel. In werkelijkheid liggen de draagbalken recht onder de spoorstaven. De dwarsligger steken dan een stukje over.

Dat is inderdaad een hele essentiële. Ik denk niet dat de dwarsliggers nu erg gelukkig worden als er een trein over het bruggetje komt denderen.  ;D ;D

Toch altijd nuttig zo'n oefenprojectje.  (y) (y)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 12:25:05 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6248
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: brug over troebelt water
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2024, 11:02:43 »
Het is een oefen projectje.

Dan mag dat toch allemaal?

Succes met de voortgang.....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 22 juni sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: brug over troebelt water
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2024, 12:22:59 »
Túúrlijk mag dat. En niet alleen in een oefenproject, hoe men het e.e.a. bouwt en vormgeeft mag iedereen uiteraard helemaal zelf bepalen. het zijn dan ook alleen maar goedbedoelde tips he.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
Re: brug over troebelt water
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2024, 12:39:18 »
Mooi voorbeelden kun je misschien vinden in de STAR spoorlijn.

Voorbeeld

De profielen lijken best fors hier.

Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5233
Re: brug over troebelt water
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2024, 12:52:22 »
Jeroen, maar dit is dan ook een oude draaibrug. Niet zo'n slootoverspanning.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25450
    • Pagina van klaas
Re: brug over troebelt water
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2024, 12:55:35 »
Ik had ook het gevoel dat het een voormalige draaibrug is. Anders zou je voor zo'n geringe overspanning geen middenpijler toepassen.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6592
Re: brug over troebelt water
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2024, 14:22:34 »
Het is een hartstikke mooi oefenprojectje. Alleen die grasvezels in de kleur 'Opel Manta groen' moeten nog wat fletser, maar daar hadden we het al over gehad.  ;)
Boomshanka!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2981
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: brug over troebelt water
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2024, 14:49:45 »
Aanstekelijk....
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: brug over troebelt water
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2024, 18:12:42 »
Wat betreft lage bruggen, kanoërs vinden dat ook niet leuk. Kanoën is mijn andere hobby.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: brug over troebelt water
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2024, 20:00:52 »
amai, wat een reacties  (y)
uiteraard dankbaar voor de adviezen.
om me dan toch maar in de discussie te mengen even antwoord op wat vragen en opmerkingen:

De "doorvaar" hoogte heb ik doelbewust zo gekozen. Er zijn al genoeg hoge bruggetjes, ik wilde eens wat anders.
En nee, niet om de kanoërs te pesten  ;D
Een voorbeeld hiervan is deze:



Bron.


Dat vele bruggetjes hoog zijn betekend niet dat ze dit allemaal zijn.  ;)
Een wat minder fors profiel zou hier geen ruimte geven voor een praam met landbouwgoed.


Een andere opmerking die ik kreeg was dat de profielen koud op de landhoofden liggen.
Dat klopt, hier moeten nog glijplaten tussen.
Dit bruggetje is te klein om echte opleggingen te gebruiken (alhoewel dit natuurlijk wel zou kunnen)


De plaatsing van de profielen recht onder de rails is uiteraard een must. Echter was dit een proefpassing en heb daar niet op gelet.
Ik had natuurlijk kunnen weten dat mijn mentor me daar op zou corrigeren, hé Klaas  ;D
In de komende werkzaamheden zal het geheel nog vaker uit elkaar moeten dus het gaat wel goed komen

Leuk gekozen benaming van mijn grasmat. Ik had het over een kermit vachtje maar ik doe het ook wel voor manta groen  ;D
Fout is het in ieder geval wel dus het wordt leuk om te zien of ik dit op kan knappen of dat alles er weer af moet.
Deze grasmat heb ik in Rijswijk gekocht maar in het licht daar was het blijkbaar niet goed te zien dat het zo gifgroen was.

Ook kwam er bij ons nog een melding binnen over de "taalfout" in de titel. Los van de vraag of dat nu zo belangrijk is, is het in dit geval geen fout maar een grapje.
Het is namelijk een fonetisch geschreven verbastering van het liedje "Bridge over Troubled Water" van Simon & Garfunkel  ;D

Als afsluiter nu nog een plaatje waarbij de hoekstenen een kleurtje hebben gekregen: