Dat laatste heb ik nog nooit van gehoord (en ik doe regelmatig wat met remsystemen) maar tegenwoordig worden remreservoirs buiten de vulling door de treinleiding in geloste toestand, ook op alternatieve wijze continu bijgevuld waardoor het leegmelken van deze reservoirs praktisch niet meer mogelijk is.
In principe hebben passagiers- en goederentreinen gewoon één treinleiding. De 10 bar hoofdreservoirleiding wordt alleen doorverbonden tussen lokken onderling en bv. bij wagens met een pneumatische inrichting zoals loskleppen.
Bij een goederentrein van een meter of 700 een paar seconden. Je hoort het als je een rangeerder aan de telefoon hebt en je remt, dan hoor je een paar tellen later bij hem de remmen aanslaan. Dus een trein van een paar kilometer zal het 10 a 20 seconden zijn?
Hier een filmpje waarbij je twee luchtslangen tussen goederenwagons aangesloten ziet worden.
Hier een filmpje waarbij je twee luchtslangen tussen goederenwagons aangesloten ziet worden.Maar ik heb ook goederentreinen gezien met maar één leiding tussen de wagons...
Naast Westinghouse is, in ieder geval in Europa, ook het Knorr remsysteem veel toegepast. Je ziet ook veel omschakel - handles op goederenwagons om het gemengd rijden met personenwagons mogelijk te maken.
Iemand die weet wat het verschil is tussen Westinghouse en Knorr?
Edwin, bedankt voor je uitgebreide antwoord.Ik blijf echter toch met wat vragen zitten. De pneumatische remmen hebben natuurlijk allerlei voordelen. Je bent niet afhankelijk van stroom om te kunnen remmen, en als de trein "breekt" zullen beide delen automatisch remmen.Elektrodynamisch remmen (motor wordt generator) heeft ook een belangrijk voordeel: de remmen slijten niet. En met wat geluk kan je nog iets nuttigs met de opgewekte stroom doen. Ik zag laatst dat bij Amerikaanse (vracht-) diesellocomotieven het elektrodynamisch remmen een extra optie is die je wel of niet af kan nemen. Dat zie je dan aan een extra set ventilatiespleten in het dak.Maar elektrodynamisch remmen werkt slechter naarmate de snelheid afneemt. Je hebt dus ook nog iets anders nodig om tot stilstand te komen.Maar volgens Wikipedia worden in Nederland sinds 1961/1975 elektropneumatische remmen toegepast. Ik neem aan dat dit de bestaande pneumatische rem is die naast via de treinleiding ook elektrisch aangestuurd kan worden, dus sneller/gelijkmatiger remmen en sneller de remmen weer lossen.En dan hebben sommige treinen nog magneetremmen. Die met permanente magneten zoals bij de VIRM zijn ook handig als parkeerrem.Bij de GTL-trams hier in Den Haag heb ik wel eens mee zitten kijken met de bestuurder en dan zie je het tractie-lampje aan gaan bij licht remmen en andere lampjes bij harder remmen (trommelremmen, zand, magneetrem?). Een oude museumtram deed dat wat anders: een compressor en pneumatische remmen.
Maar als er wel een luchtkoppling zit: een plaatje is altijd overtuigend
https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#/media/Datei:Schaku-aufbau.gifHet slepen van een ander treinstel lijkt me anders ook niet mogelijk, dat zal toch geremd moeten worden op de baan. Maar gezien dat Edwin betrokken is bij de 766 zal hij weten waar hij over praat. Op de pagina van Nico Spilt wordt bij de Pec met dubbele koppeling trouwens beschreven dat er ook een luchtverbinding werd gemaakt.
Da's niet erg moeilijk; als ieder treinstel een eigen remsysteem met compressor heeft, hoef je in theorie alleen het remsignaal elektrisch door te geven. Maar zoals gezegd; graag een plaatje, ik ben wel benieuwd hoe dat dan zit PS herstel: had link over het hoofd gezien! Dank weer wat geleerd!
BR189 bezit 2 verschillende luchtremcircuits.5 bar & 10 bar.Witte en rode handels.Hoe zit dat dan?https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64F4#/media/Datei:Baureihe_189_067-2.jpghttps://www.flickr.com/photos/heyst/7669882750/in/photolist-cFL9VL-cUEGoS-cUEHX1-d8ESQL-d8EUoQ-dxZF85-dKU4Vw-dLb9hh-dLfzim-dLfzpL-dhgJzv-dL5nSp-dL5oc6-78vCgQ-7hMktz-7hPP6J-7iTiuh-7sruqE-7BgnoN-7HNqwB-7LD2gX-7QKMUk-7T3TNf-7TfEXF-7XreMH-7XFM1V-81S8Sv-8d5ZNs-8d6CUd-8KwKeC-8LsriN-8SPF9P-9jntWf-9nYsQd-9sMUwC-9zfFwJ-9Dfg3G-9Dhi4c-cxUuCo-cxW3AE-7iMpqj-7p81u7-7Thtfy-84hx8i-85S5vn-85Vhd9-863WBK-8676Po-87PAXx-89Md4S
Ik heb nog even zitten zoeken maar het is moeilijk heel duidelijke info over die luchtremsystemen te krijgen. Dus het volgende zou wel eens compleet niet kunnen kloppen. Dat gezegd hebbende:In alle gevallen worden de remmen door luchtdruk geactiveerd. Je hebt dus positieve druk nodig om te kunnen remmen.Westinghouse gebruikt één treinleiding die zowel de luchtreservoirs in de wagons vult als het remmen / lossen bestuurt. Dit heeft als nadeel dat zodra de reservoirs in de wagons leeg zijn, de remmen niet meer werken.Het Knorr Lambertsen systeem gebruikt aparte treinleidingen om de remmen aan te sturen en om de reservoirs in de wagons bij te vullen. (Dat zullen de eerder genoemde respectievelijke 5 en 10 bar aansluitingen zijn.) Hierbij is het risico van leegraken van de luchtreservoirs sterk verminderd.In een filmpje over het "maken" van een trein op kijfhoek zag ik dat na afloop de rij wagons ergens neergezet werden, loc afgekoppeld, en een luchtslang op een aansluiting naast het spoor aangesloten werd. Hiermee blijft er dus druk op de remmen en de andere luchtslang heeft geen druk dus die hele rij wagons komt niet meer van z'n plek. Met Westinghouse raken de reservoirs uiteindelijk leeg door lekkage en gaan de remmen los.
Dus ontkoppeling leidt inderdaad tot remmen....mits het luchtreservoir van de wagon voldoende druk heeft. Je kan snel veel druk kwijtraken door kort achter elkaar te remmen en lossen, of langzaam gewoon door de normale poreusheid en kleine lekken van het materiaal en het systeem. (Als er geen compressor actief is.) Geen idee hoe lang dat duurt, maar een inactieve trein voor een maand op een helling parkeren zonder hand/parkeerrem is zeker geen goed plan.
[Dat de luchtreservoirs twee delen hebben, één voor gewoon remmen en een tweede voor noodremmingen]Volgens mij geldt dat van die dubbele reservoirs voor systemen met één treinleiding, en is dit niet nodig wanneer er (zoals hier in Europa gebruikelijk is als ik me niet vergis) twee leidingen gebruikt worden.Ik zat me trouwens af te vragen hoe lang het duurt voordat de drukverlaging van de treinleiding aankomt bij de achterste wagon van een trein van meerdere kilometers, zoals je wel ziet in de VS.
....en ben Bremsslösser (ik vraag me af of ik het goed schrijf, is een Duitse term).