Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door R1954
Vandaag om 08:58:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 08:57:20
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:43:02
Surava in modules door Huup
Vandaag om 08:38:04
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 10109 keer)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2024, 02:37:33 »






GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2024, 02:39:45 »
uit een oud boekje , ik wilde jullie deze toch laten zien
vriendelijke groet
gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2024, 08:28:09 »
Goedemorgen,

Dank voor de info.

Er zijn dus een aantal combi"s mogelijk.

Maar ik beperk me bewust van de moderne kant mijn voorkeur gaat uit naar diesel en electrisch.
Om de trein nostalgisch te maken ben ik fan van de blauwe 1300, de V200 is een jeugdsentimentje. Die had ik van Märklin.

Maar nu zag ik op de site van  Nico Spilt een Ludmilla voorbij komen , een BR232 van de DB.
Wat voor rol hadden die?
Wie weet voeg ik die later toe aan deze collectie.

Het blijft interessant al die oude samenstellingen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:41:24 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2024, 09:23:18 »
De 232'ers werden gebruikt in de goederendienst bij Railion. Daarvoor waren het 132'ers, alleen na de samenvoeging van Oost en Westduitsland werden ze 232 genummerd.

Een andere variant van de Ludmilla, de 241, is weleens gebruikt bij omleidingen met internationale treinen over het baanvak Hengelo - Zutphen wat hem bovenleiding aanwezig is. Maar dat is al weer een hele andere periode dan waar jij het over hebt, jaren 90.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:46:26 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2024, 09:31:13 »
Dan wijd ik tzt daar wel een topic aan ;D

Die N wagens had ik trouwens niet verwacht dat die al zo oud zijn.
Vind ze dan ook erg afsteken tegen een blauwe NS1300 maar ja, als dat dan eenmaal zo was.
Dat kan dan later ter afwisseling bij.

Ik smeer deze collectie wel uit over maanden/jaren anders is het niet te behappen.

Er loopt wel wat op de achtergrond.
Helaas ging er op Cata een mooie 4 delige set voorbij van DB touropa, blauw/groen en een 3 delige set blauwe NS D rijtuigen ook voorbij laten gaan.
Op MP was er ook 1, ook laten schieten.

Voor mij wordt het een beetje los bijelkaar verzamelen.

Ook maar is binnenkort naar Peperkamp in Ede die heeft ook nog wel is verrassingen liggen.

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2024, 09:58:32 »



Altijd mooi en indrukwekkend die stoomdames.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2024, 10:18:50 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2024, 10:24:22 »
Mooie foto (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2024, 11:31:26 »



En in een kleur variant:


01 1059 beschleunigt den F 191 "Holland-Skandinavien-Express" aus Osnabrück. (06.1966) Foto: Norbert Steinweis

Meer opties met een V200/BR 220:

V 200 083 führt den "Rheingoldzug" bei Oberhausen-Sterkrade, bestehend aus Av4üm-62, WR4üm-62, zwei Av4üm-62, Ap4üm-62 und Av4üm-62. (05.1966) Foto: H.D.Kremer


220 031-9 vor einem Eilzug (Hoek van Holland - Hannover - Berlin) im Bahnhof Rheine. (13.04.1975) Foto: Peter Schiffer


220 076 (Bw Hannover) fährt mit dem D 238 "Nordsee-Express" (Hamburg - Rotterdam) durch den Bahnhof Salzbergen. (07.07.1973) Foto: Bernd Kappel

Trein 2242/2249:











« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:08:57 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2024, 12:00:18 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal

Dit is niet de Harz Express, maar trein 2244/2247 naar Bad Harzburg. Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was. Er zat namelijk zeker WEL een RD in deze trein, Plan D òf Plan E. Die werd aan- of afgekoppeld tegelijk met de Nederlandse loc, dus enkel op het Nederlandse deel van het traject. Staat er dus een Nederlandse loc voor de trein, dan is de RD er ook; staat er een Duitse loc voor, dan is de RD er niet. Deze trein reed tot en met mei 1976 met Plan D. Daarna werd de trein met Duits materieel gereden.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:06:01 door 1200blauw »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2024, 12:12:11 »
Lijkt me eerlijk gezegd ook wel, want je maakte toen een lange reis en er was toen nog echte service net als die Stalen D dat er een apart een bagage rijtuig bij zat, was in Duitsland niet anders met bagage, restauratie en postrijtuigen.

Kan me dat wel voorstellen in zon trein dat je kon eten of koffie kon halen.

Miss niet elke rit.

Beetje spoorse romantiek.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2024, 18:09:29 »
Sorry, ‘vautje’ ;). Mag weg.

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 18:11:27 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2024, 20:50:02 »
Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was.

Altijd gedacht dat treinen van/naar Bad Harzburg “Harz Express” genoemd werden. Weer wat geleerd :). Maar op welk traject reden de Harz Express dan wel?

Volgens mij wil de TS een voorbeeldgetrouwe trein achter z’n V200 of 1300. Achter de V200 zie ik geen RD. Of zie ik het verkeerd?
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2024, 20:55:02 »
Tja, ikzelf ben niet zo'n purist, als maar in grote lijnen klopt.
Vind die blauwe restauratie van de blauwe D serie gewoon zo ook wel een leuk wagonnetje.

Of ie er perse niet bij moet, kwestie van vrije keus.
Ik gun die preiserreizigers wel een bakkie koffie en een maaltijd.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2024, 22:23:58 »
In de jaren 70 waren de meeste RD's van plan D omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor de Benelux trek-duwstammen (8 stuks).
Er waren nog maar 2 exemplaren over zonder stuurstand, die voor zover ik weet vooral in de D-treinen Amsterdam-Brussel-Parijs reden.

De treinen van/naar Bad Harzburg hadden op het Duitse traject geen WR, hooguit op het Nederlandse traject een RD van plan E.