Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 9074 keer)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2024, 02:37:33 »






GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2024, 02:39:45 »
uit een oud boekje , ik wilde jullie deze toch laten zien
vriendelijke groet
gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2024, 08:28:09 »
Goedemorgen,

Dank voor de info.

Er zijn dus een aantal combi"s mogelijk.

Maar ik beperk me bewust van de moderne kant mijn voorkeur gaat uit naar diesel en electrisch.
Om de trein nostalgisch te maken ben ik fan van de blauwe 1300, de V200 is een jeugdsentimentje. Die had ik van Märklin.

Maar nu zag ik op de site van  Nico Spilt een Ludmilla voorbij komen , een BR232 van de DB.
Wat voor rol hadden die?
Wie weet voeg ik die later toe aan deze collectie.

Het blijft interessant al die oude samenstellingen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:41:24 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2024, 09:23:18 »
De 232'ers werden gebruikt in de goederendienst bij Railion. Daarvoor waren het 132'ers, alleen na de samenvoeging van Oost en Westduitsland werden ze 232 genummerd.

Een andere variant van de Ludmilla, de 241, is weleens gebruikt bij omleidingen met internationale treinen over het baanvak Hengelo - Zutphen wat hem bovenleiding aanwezig is. Maar dat is al weer een hele andere periode dan waar jij het over hebt, jaren 90.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:46:26 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2024, 09:31:13 »
Dan wijd ik tzt daar wel een topic aan ;D

Die N wagens had ik trouwens niet verwacht dat die al zo oud zijn.
Vind ze dan ook erg afsteken tegen een blauwe NS1300 maar ja, als dat dan eenmaal zo was.
Dat kan dan later ter afwisseling bij.

Ik smeer deze collectie wel uit over maanden/jaren anders is het niet te behappen.

Er loopt wel wat op de achtergrond.
Helaas ging er op Cata een mooie 4 delige set voorbij van DB touropa, blauw/groen en een 3 delige set blauwe NS D rijtuigen ook voorbij laten gaan.
Op MP was er ook 1, ook laten schieten.

Voor mij wordt het een beetje los bijelkaar verzamelen.

Ook maar is binnenkort naar Peperkamp in Ede die heeft ook nog wel is verrassingen liggen.

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26050
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2024, 09:58:32 »



Altijd mooi en indrukwekkend die stoomdames.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2024, 10:18:50 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2024, 10:24:22 »
Mooie foto (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2024, 11:31:26 »



En in een kleur variant:


01 1059 beschleunigt den F 191 "Holland-Skandinavien-Express" aus Osnabrück. (06.1966) Foto: Norbert Steinweis

Meer opties met een V200/BR 220:

V 200 083 führt den "Rheingoldzug" bei Oberhausen-Sterkrade, bestehend aus Av4üm-62, WR4üm-62, zwei Av4üm-62, Ap4üm-62 und Av4üm-62. (05.1966) Foto: H.D.Kremer


220 031-9 vor einem Eilzug (Hoek van Holland - Hannover - Berlin) im Bahnhof Rheine. (13.04.1975) Foto: Peter Schiffer


220 076 (Bw Hannover) fährt mit dem D 238 "Nordsee-Express" (Hamburg - Rotterdam) durch den Bahnhof Salzbergen. (07.07.1973) Foto: Bernd Kappel

Trein 2242/2249:











« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:08:57 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2024, 12:00:18 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal

Dit is niet de Harz Express, maar trein 2244/2247 naar Bad Harzburg. Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was. Er zat namelijk zeker WEL een RD in deze trein, Plan D òf Plan E. Die werd aan- of afgekoppeld tegelijk met de Nederlandse loc, dus enkel op het Nederlandse deel van het traject. Staat er dus een Nederlandse loc voor de trein, dan is de RD er ook; staat er een Duitse loc voor, dan is de RD er niet. Deze trein reed tot en met mei 1976 met Plan D. Daarna werd de trein met Duits materieel gereden.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:06:01 door 1200blauw »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2024, 12:12:11 »
Lijkt me eerlijk gezegd ook wel, want je maakte toen een lange reis en er was toen nog echte service net als die Stalen D dat er een apart een bagage rijtuig bij zat, was in Duitsland niet anders met bagage, restauratie en postrijtuigen.

Kan me dat wel voorstellen in zon trein dat je kon eten of koffie kon halen.

Miss niet elke rit.

Beetje spoorse romantiek.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2024, 18:09:29 »
Sorry, ‘vautje’ ;). Mag weg.

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 18:11:27 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2024, 20:50:02 »
Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was.

Altijd gedacht dat treinen van/naar Bad Harzburg “Harz Express” genoemd werden. Weer wat geleerd :). Maar op welk traject reden de Harz Express dan wel?

Volgens mij wil de TS een voorbeeldgetrouwe trein achter z’n V200 of 1300. Achter de V200 zie ik geen RD. Of zie ik het verkeerd?
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2024, 20:55:02 »
Tja, ikzelf ben niet zo'n purist, als maar in grote lijnen klopt.
Vind die blauwe restauratie van de blauwe D serie gewoon zo ook wel een leuk wagonnetje.

Of ie er perse niet bij moet, kwestie van vrije keus.
Ik gun die preiserreizigers wel een bakkie koffie en een maaltijd.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2024, 22:23:58 »
In de jaren 70 waren de meeste RD's van plan D omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor de Benelux trek-duwstammen (8 stuks).
Er waren nog maar 2 exemplaren over zonder stuurstand, die voor zover ik weet vooral in de D-treinen Amsterdam-Brussel-Parijs reden.

De treinen van/naar Bad Harzburg hadden op het Duitse traject geen WR, hooguit op het Nederlandse traject een RD van plan E.