Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:55:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.  (gelezen 9934 keer)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2024, 02:37:33 »






GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2024, 02:39:45 »
uit een oud boekje , ik wilde jullie deze toch laten zien
vriendelijke groet
gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9055
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2024, 08:28:09 »
Goedemorgen,

Dank voor de info.

Er zijn dus een aantal combi"s mogelijk.

Maar ik beperk me bewust van de moderne kant mijn voorkeur gaat uit naar diesel en electrisch.
Om de trein nostalgisch te maken ben ik fan van de blauwe 1300, de V200 is een jeugdsentimentje. Die had ik van Märklin.

Maar nu zag ik op de site van  Nico Spilt een Ludmilla voorbij komen , een BR232 van de DB.
Wat voor rol hadden die?
Wie weet voeg ik die later toe aan deze collectie.

Het blijft interessant al die oude samenstellingen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:41:24 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2024, 09:23:18 »
De 232'ers werden gebruikt in de goederendienst bij Railion. Daarvoor waren het 132'ers, alleen na de samenvoeging van Oost en Westduitsland werden ze 232 genummerd.

Een andere variant van de Ludmilla, de 241, is weleens gebruikt bij omleidingen met internationale treinen over het baanvak Hengelo - Zutphen wat hem bovenleiding aanwezig is. Maar dat is al weer een hele andere periode dan waar jij het over hebt, jaren 90.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 09:46:26 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9055
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2024, 09:31:13 »
Dan wijd ik tzt daar wel een topic aan ;D

Die N wagens had ik trouwens niet verwacht dat die al zo oud zijn.
Vind ze dan ook erg afsteken tegen een blauwe NS1300 maar ja, als dat dan eenmaal zo was.
Dat kan dan later ter afwisseling bij.

Ik smeer deze collectie wel uit over maanden/jaren anders is het niet te behappen.

Er loopt wel wat op de achtergrond.
Helaas ging er op Cata een mooie 4 delige set voorbij van DB touropa, blauw/groen en een 3 delige set blauwe NS D rijtuigen ook voorbij laten gaan.
Op MP was er ook 1, ook laten schieten.

Voor mij wordt het een beetje los bijelkaar verzamelen.

Ook maar is binnenkort naar Peperkamp in Ede die heeft ook nog wel is verrassingen liggen.

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26509
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2024, 09:58:32 »



Altijd mooi en indrukwekkend die stoomdames.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #21 Gepost op: 05 January 2024, 10:18:50 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9055
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #22 Gepost op: 05 January 2024, 10:24:22 »
Mooie foto (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
  • Duitsland TP III/IV
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2024, 11:31:26 »



En in een kleur variant:


01 1059 beschleunigt den F 191 "Holland-Skandinavien-Express" aus Osnabrück. (06.1966) Foto: Norbert Steinweis

Meer opties met een V200/BR 220:

V 200 083 führt den "Rheingoldzug" bei Oberhausen-Sterkrade, bestehend aus Av4üm-62, WR4üm-62, zwei Av4üm-62, Ap4üm-62 und Av4üm-62. (05.1966) Foto: H.D.Kremer


220 031-9 vor einem Eilzug (Hoek van Holland - Hannover - Berlin) im Bahnhof Rheine. (13.04.1975) Foto: Peter Schiffer


220 076 (Bw Hannover) fährt mit dem D 238 "Nordsee-Express" (Hamburg - Rotterdam) durch den Bahnhof Salzbergen. (07.07.1973) Foto: Bernd Kappel

Trein 2242/2249:











« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:08:57 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2024, 12:00:18 »
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto




Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal

Dit is niet de Harz Express, maar trein 2244/2247 naar Bad Harzburg. Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was. Er zat namelijk zeker WEL een RD in deze trein, Plan D òf Plan E. Die werd aan- of afgekoppeld tegelijk met de Nederlandse loc, dus enkel op het Nederlandse deel van het traject. Staat er dus een Nederlandse loc voor de trein, dan is de RD er ook; staat er een Duitse loc voor, dan is de RD er niet. Deze trein reed tot en met mei 1976 met Plan D. Daarna werd de trein met Duits materieel gereden.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:06:01 door 1200blauw »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9055
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2024, 12:12:11 »
Lijkt me eerlijk gezegd ook wel, want je maakte toen een lange reis en er was toen nog echte service net als die Stalen D dat er een apart een bagage rijtuig bij zat, was in Duitsland niet anders met bagage, restauratie en postrijtuigen.

Kan me dat wel voorstellen in zon trein dat je kon eten of koffie kon halen.

Miss niet elke rit.

Beetje spoorse romantiek.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2024, 18:09:29 »
Sorry, ‘vautje’ ;). Mag weg.

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 18:11:27 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2024, 20:50:02 »
Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was.

Altijd gedacht dat treinen van/naar Bad Harzburg “Harz Express” genoemd werden. Weer wat geleerd :). Maar op welk traject reden de Harz Express dan wel?

Volgens mij wil de TS een voorbeeldgetrouwe trein achter z’n V200 of 1300. Achter de V200 zie ik geen RD. Of zie ik het verkeerd?
Met vriendelijke groet
Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9055
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2024, 20:55:02 »
Tja, ikzelf ben niet zo'n purist, als maar in grote lijnen klopt.
Vind die blauwe restauratie van de blauwe D serie gewoon zo ook wel een leuk wagonnetje.

Of ie er perse niet bij moet, kwestie van vrije keus.
Ik gun die preiserreizigers wel een bakkie koffie en een maaltijd.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2024, 22:23:58 »
In de jaren 70 waren de meeste RD's van plan D omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor de Benelux trek-duwstammen (8 stuks).
Er waren nog maar 2 exemplaren over zonder stuurstand, die voor zover ik weet vooral in de D-treinen Amsterdam-Brussel-Parijs reden.

De treinen van/naar Bad Harzburg hadden op het Duitse traject geen WR, hooguit op het Nederlandse traject een RD van plan E.