Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45

Poll

Hoe bestuur je je baan:

Ik regel handmatig de snelheid
3 (2.7%)
Ik regel handmatig de snelheid en wissels
16 (14.2%)
Ik regel handmatig de snelheid en wissels met drukknoppen
17 (15%)
Ik regel snelheid en/of wissels (ook) digitaal
27 (23.9%)
De baan is automatisch / computergestuurd
43 (38.1%)
Anders
7 (6.2%)

Totaal aantal stemmen: 97

Poll gesloten: 13 januari 2024, 17:06:28

  

Auteur Topic: Hoe bestuur je je baan?  (gelezen 2380 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2024, 22:33:21 »
Citaat
Het nadeel van de laatste optie vind ik wel, dat je alles hard in je ontwerp inbouwt; het laat zich later lastig aanpassen
Dit is net hoe je dingen implementeert.

Ik heb bijvoorbeeld wat code geklopt waarmee ik een arduino zowel digitaal (Xnet) als analoog al mijn handelingen kan laten opnemen en afspelen. Ik kan dan ook nog een x aantal programma's opnemen en gelijktijdig afspelen. Daarbij worden dingen als bezetmelders en schakelaars ed ook opgenomen. Dat is echt ontzettend flexibel.

Ik kan daarmee zelfs een analoge trein heel nauwkeurig (dmv een lichtsluits) laten stoppen boven een ontkoppelaar en automatisch om laten lopen.

Klaas moet waarschijnlijk een diodematrix om solderen als zijn layout verandert (wat ik me herinner van withouts automaat althans), ik hoef slechts even een nieuwe routine even voor te doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #31 Gepost op: 03 januari 2024, 22:39:06 »
Het nadeel van de laatste optie vind ik wel, dat je alles hard in je ontwerp inbouwt; het laat zich later lastig aanpassen (@Klaas: graag jouw visie hierop).
Het "programma" aanpassen is pas nodig als het baanplan wordt aangepast. Allebei is ongeveer evenveel werk. Ik noem het: programmeren met de soldeerbout.
Het programma van mijn tentoonstellingsbaantje heb ik éénmaal veranderd toen ik het baantje ombouwde van Without naar Heuvelland. Toen die ombouw klaar was bedacht ik dat het slimmer had gekund. De automaat bestaat uit een aantal standaard schakelingen. Die zijn met elkaar verbonden door draadjes. Die draadjes worden anders gelegd bij verandering van de volgorde van gebeurtenissen. In plaats van die draden te solderen had ik er ook steekverbindingen van kunnen maken. Dan zou een wijziging grotendeels mogelijk zijn zonder solderen.

Ik ben nu bezig met de tweede ombouw, van Heuvelland naar Halte Assel. Die ombouw betreft alleen het landschap. Het sporenplan is ongewijzigd, een enkelspoor in de kijkkast en 5 opstelsporen op de achtergrond. Het programma ga ik niet meer wijzigen, de automaat wordt dus niet meer omgebouwd.
Overigens is dit de laatste keer dat ik aan dat baantje knutsel. Volgende maand naar de Modelbouwshow in Goes en daarna is het klaar. De leeftijd gaat ook meespelen.
Dan alleen nog verder bouwen aan mijn vaste baan Dubbelom.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #32 Gepost op: 03 januari 2024, 22:42:28 »
Klaas moet waarschijnlijk een diodematrix om solderen als zijn layout verandert (wat ik me herinner van withouts automaat althans),
Ik heb een nieuwe diodematrix gebouwd, dat was veel makkelijker dan de bestaande ombouwen. ;)
Je wilt niet weten wat voor slagveld je aanricht als je componenten uit een schakeling soldeert en daar dan weer nieuwe in moet krijgen.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #33 Gepost op: 03 januari 2024, 23:39:27 »
Ik heb bijvoorbeeld wat code geklopt waarmee ik een arduino zowel digitaal (Xnet) als analoog al mijn handelingen kan laten opnemen en afspelen. Ik kan dan ook nog een x aantal programma's opnemen en gelijktijdig afspelen. Daarbij worden dingen als bezetmelders en schakelaars ed ook opgenomen. Dat is echt ontzettend flexibel.

Inderdaad heel erg flexibel, maar dit is wat mij betreft dus computergestuurd rijden. Alleen is het veranderen van rijgedrag niet real time maar door het aanpassen van het programma op de computer. Er hoeft geen hardware aangepast te worden. Dit is dus wellicht nog een extra categorie tussen computergestuurd (met bediening via UI) en de constructies à la Klaas.

Wel leuk om te zien hoe veel meer verschillende manieren er zijn dan de oorspronkelijke vraagstellng aangaf.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #34 Gepost op: 03 januari 2024, 23:49:35 »
Voor m'n komende baan wil ik voorlopig de Lok's digitaal aansturen en de rest conventioneel met drukknoppen of schakelaars.
Dan kun je meerder treinen op je baan laten staan en kiezen welke mag rijden en de rest ouderwets bedienen.
Wel wil ik van te voren de baan voorbereiden op evt digitale bediening door gescheiden secties vtv in de bouwen.
Eerst maar eens een testbaantje bouwen om wat meer vertrouwd te raken met wat er voor computergestuurd rijden nodig is.
De groeten van Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2024, 05:16:46 »
Al heel lang geautomatiseerd. Vroeger met een berg printen. Eind vorige eeuw overgestapt op digitaal, omdat destijds daarmee automatisering een stuk gemakkelijker en flexibeler werd. Was met het zelfbouwsysteem EditsPro. Echt alles zelf gemaakt, tot aan de locdecoders aan toe. Vooral uit financiële overwegingen, maar ook wel zelfbouwpret. Samen met Dave Hen en nog wat mensen Paul Haagsma zover gekregen EditsPro in Koploper op te nemen. Benieuwd hoeveel mensen die combinatie nog gebruiken.
Ook alweer een jaar of tien geleden overgestapt op een Lenz. Ik pruts wat aan treintjes en bouw langzaam aan de scenery. Rijden doen de treintjes maar lekker zelf.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2024, 08:29:15 »
Citaat
maar dit is wat mij betreft dus computergestuurd rijden
Voor mij niet, voor mij is computer gestuurd met een daadwerkelijke computer van minstens €600,- waarop je hoofdzakelijk vol automatisch rijdt. Het fijne van mijn systeem is dat je naast het opnemen, niks hoeft in te stellen. En het werkt makkelijk icm schakelaars ed. Zo kan je bijvoorbeeld publiek je treinen laten bedienen met knopjes zonder dat ze brokken kunnen maken. De bediening zie ik daarom niet zo zeer als 'een computer' maar als schakelaars en knoppen die je moet inrammen waarachter een rete handig hulpstukje zit  ;D, maar goed dat is een kwestie van interpretatie.

Wat mijn systeem niet kan, is een bloksysteem regelen. Daar zou ik aparte printen voor moeten gebruiken, zijnde met of zonder microprocessor. Het valt natuurlijk wel te combineren.

Citaat
Je wilt niet weten wat voor slagveld je aanricht als je componenten uit een schakeling soldeert en daar dan weer nieuwe in moet krijgen.
Dat klopt en dat hoop ik zo te houden :-D. Je kan ook zo'n gaten print vullen met female headers en dan kan je je diodes er in steken ipv solderen. Met je automaat in achterhoofd had ik wel eens een dergelijke print bedacht. Makkelijk met kroonsteentjes en al  ;D.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2024, 10:42:14 »
Je kan ook zo'n gaten print vullen met female headers en dan kan je je diodes er in steken ipv solderen.
Dat is hetzelfde idee wat ik had met de rangeerdraden, insteken in plaats van solderen. Maar dat is nu gerommel achteraf, dit kunststukje heb ik één keer gedaan en daar blijft het bij.
Met Halte Assel ga ik naar de show in Goes en daarna hoogstens nog ergens anders als ik word uitgenodigd. Maar dan moet ik wel de logistiek regelen want ik ga niet met die kar naar Utrecht fietsen ofzo.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2024, 11:29:58 »
Daar heb ik personeel voor  :D
Mvh Steef

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2024, 12:22:02 »
Voor mij niet, voor mij is computer gestuurd met een daadwerkelijke computer van minstens €600,- waarop je hoofdzakelijk vol automatisch rijdt.
Mag het ook een derdehands afgeschreven laptopje zijn, met een centrale op een bordje van Ebay (MDRRC II), totale kosten ongeveer 30-35 euries, met tweedehands Roco 10764 boosters van Marktplaats van ongeveer 40 euro per stuk.

Even alle gekheid op een stokje. Zo ben ik begonnen met digitaal, gewoon om de kosten in de hand te houden en dat werkt bij mij prima. Overigens zitten de echte kosten niet in de computer en centrale, maar in alles wat er omheen nodig is. Zaken als bezetmelder, per stuk niet kostbaar maar je hebt er meestal wel veel van nodig. Verder decoders voor je wissels en de treinen.

Ik heb voor Kranenberg gekozen voor een mengvorm. Kranenberg is in wezen een station met een emplacement dat in een ringbaan met schaduwstations (momenteel in opbouw) ligt. De hoofdsporen door het station met alle bijbehorende wissels, inclusief de schaduw stations worden automatisch bestuurd door Koploper. Maar het grootste deel van het emplacement, met het locdepot en goederenloods zijn niet gedefinieerd in Koploper en kan ik alleen handmatig (met een oude locmaus R3) aansturen. Dus rangeren en dergelijke doe ik met de hand, de wissels op dat deel worden met schakelaartjes op een bedieningsplateau aangestuurd, lekker ouderwets.. Er zijn twee wissels die de overgang vormen tussen het handmatige en het automatische deel. Deze twee wissels worden door Koploper aangestuurd, maar op het bedieningsplateau zijn voor deze wissels (plus nog een paar andere, nodig voor rangeer bewegingen) knoppen aanwezig die een bezetmelder activeren, welke vervolgens in Koploper binnenkomen en daar een speciale/logische actie starten om de wissels om te zetten. Verder voor de meeste rangeer bewegingen moet ik ook de hoofdbaan op kunnen, dat regel ik ook met een aantal knoppen/bezetmelders waarmee ik Koploper kan instrueren om secties in de hoofdbaan tijdelijk te reserveren voor deze rangeer bewegingen. Hiermee probeer ik dus het beste van twee werelden te combineren. Op de hoofdbaan rijdt alles autonoom, bestuurd door Koploper, terwijl ik volledig handmatig met een locmaus op het emplacement een of meerdere lokjes handmatig heen en weer kan laten rijden.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2024, 12:30:20 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2024, 13:10:03 »
Citaat
Overigens zitten de echte kosten niet in de computer en centrale, maar in alles wat er omheen nodig is.
Dit "probleem" ben ik druk mee bezig om op te lossen  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #41 Gepost op: 05 januari 2024, 09:57:16 »
Alhoewel ik al met de 1e apple computertjes heb gewerkt, is dat nooit een hobby voor mij geworden en is het nog steeds slechts een
noodzakelijk gebruiksvoorwerp, dus maandenlang programmeren om de spoorbaan te automatiseren zie ik totaal niet zitten.
Rij wel digitaal want dat heeft zo ernorm veel voordelen t.o.v. analoog dat je daar nauwelijks omheen kunt, maar gebruik daarbij een draadloze handregelaar zodat je in alle hoeken en gaten je trein kunt besturen en live kan meemaken........

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari 2024, 12:35:21 »
dus maandenlang programmeren om de spoorbaan te automatiseren zie ik totaal niet zitten.
De software is al geprogrammeerd. Je hoeft het alleen maar te configureren. Met de handleiding erbij ben je daar geen maanden mee bezig om je baantje geautomatiseerd te laten besturen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2024, 14:09:47 »
Ik heb het volgende ingevuld:
Ik regel snelheid en/of wissels (ook) digitaal

Maar eigenlijk had ik willen invullen:  ik regel handmatig snelheid en/of wissels via digitaal.

En, nadat ik bij iemand anders de mogelijkheden heb gezien, ben ik helemaal verkocht voor het ABC systeem van Lenz.  Dan bedoel ik dus niet de diode methode (komt hier en daar goed van pas)  maar vooral het gebruik van het bloksysteem met de BM2 en BM3. Overigens wel uitgebreid met een mogelijkheid om via relais-sturing (lekker ouderwets analoog dus) de mogelijkheden uit te breiden.  Zoals bijvoorbeeld een volledig automatisch verlopende sturing van een enkelsporige baan eindigend in een keerlus, met in de keerlus meerdere blokken.

En behalve de digitaal automatisch verlopende beveiliging stuur ik lekker alles handmatig, via digitaal. :)

(PS dit is mijn concept, waar ik mijn baan mee bouw, maar die is pas in het beginstadium)